Zaloguj się aby ocenić lub skomentować publikację.
2 x 45 min.
TEMAT: „U nas dość głowę podnieść...”
CEL OGÓLNY: Wyrabianie nawyku krytycznego odbioru tekstów literackich;
Kształcenie umiejętności analizy i interpretacji dzieła lit.;
Rozwijanie wrażliwości uczuciowej uczniów.
CELE OPERACYJNE:
głośno czyta fragmenty poezji i prozy;
porównuje oba teksty i wyraża opinię na ich temat;
poznaje fragment utworu należącego do polskiej klasyki lit.;
doskonali technikę głośnego czytania (z odpowiednią artykulacją, akcentem,
rytmem intonacją i w prawidłowym tempie);
analizuje sytuację liryczną, ustala temat wiersza;
nadaje tytuł przeczytanemu fragmentowi;
rozpoznaje w poezji środki stylistyczne (epitety, przenośnie, porównania),
wskazuje je i wyjaśnia;
zna pojęcia: wyraz pokrewny i wyraz bliskoznaczny
wskazuje wyrazy pokrewne i synonimy;
korzysta ze Słownika wyrazów bliskoznacznych;
dokonuje analizy budowy wiersza (wskazuje rymy i liczbę sylab);
wie co to jest epopeja (poziomPP);
PRZEBIEG ZAJĘĆ
1. Rozmowa wprowadzająca do lekcji.
Nauczyciel prowadzi rozmowę tak, aby zachęcić uczniów do wypowiedzi na temat
wypoczynku, czynności wówczas wykonywanych, obserwacji nieba, obłoków
i rzeczy przyjemnych.
Uczniowie wypowiadają się na temat, o którym jest mowa na zajęciach.
2. Głośne czytanie fragmentu prozy i rozmowa o nim. (załącznik 1)
Nauczyciel prosi, aby jedno z dzieci przeczytało głośno fragment prozy.
Dzieci słuchają z uwagą czytanego tekstu, a następnie wypowiadają się na jego
temat. Mówią, do jakiego rodzaju literackiego zaliczą ten fragment i o swoich
odczuciach z nim związanych.
3. Głośne czytanie fragmentu tekstu A. Mickiewicza (załącznik 1)
Nauczyciel poleca jednemu z uczniów głośne przeczytanie drugiego
z przygotowanych tekstów.
Swobodne wypowiedzi uczniów o czytanym wierszu. Dzieci klasyfikują ten tekst
do poezji i mówią o swoich odczuciach w związku z nim, podobnie jak to robiły
poprzednio.
4. Wyjaśnianie wyrazów niezrozumiałych dla uczniów.
Nauczyciel pyta dzieci, które wyrazy są dla nich niezrozumiałe i wyjaśnia ich
znaczenie .
Uczniowie wyszukują w tekstach słowa, które nie są im znane i poznają ich
znaczenie.
5. Swobodne wypowiedzi dzieci o przeczytanych tekstach.
Nauczyciel prosi, aby uczniowie porównali oba poznane teksty, zarówno pod
względem formy, jak i treści.
Dzieci porównują przeczytane utwory. Mówią, co je łączy, a co różni.
Zauważają fakt, że oba fragmenty są napisane w różnych formach, ale mają
wspólny temat.
6. Zapisanie tematu lekcji na tablicy i w zeszytach.
7. Wyszukiwanie w tekście A. Mickiewicza środków stylistycznych (epitetów,
przenośni i porównań) i wpisanie ich do tabelki na tablicy i w zeszytach.
Nauczyciel poleca dzieciom wyszukanie znanych im środków wyrazu, a następnie
wpisanie ich do tabelki, którą narysował na tablicy i którą uczniowie mają
przerysować do swoich zeszytów.
Dzieci wyszukują środki stylistyczne, a następnie rysują ...