Zaloguj się aby ocenić lub skomentować publikację.
........................................ ........................................
imię i nazwisko ucznia
Słowotwórstwo i słownictwo – sprawdzian w klasie VI
1. Połącz ze sobą w pary wyrazy bliskoznaczne (4 pary): eksplozja, wybuch, intencja, empiria, połączenie, godło, emblemat, integracja, istnienie, egzystencja. ...............................................................................................................................................................
2. Zastąp wyrazy obce rodzimymi o tym samym znaczeniu.
Elokwentny biznesmen wciąż bezpardonowo konfabulował na swój temat. Ciągle perorował, jaki to on ma wspaniały image. Nie rozstawał się przy tym ze swoim notebookiem, by wszystkim tę kwestię przedstawić.
elokwentny - ....................
biznesmen - ....................
bezpardonowo - ....................
konfabulował - ....................
perorował - ....................
image - ....................
notebook - ....................
kwestia - ....................
3. Scharakteryzuj każdą z osób o podanych niżej cechach jednym trafnym słowem.
widzi wszystko w czarnych barwach - ..................................
w czepku urodzony - ..................................
widzi tylko czubek swego nosa - ..................................
typ spod ciemnej gwiazdy - ..................................
4. Wypisz spośród podanych wyrazów wyrazy wieloznaczne (homonimy).
piła, zamek, stół, babka, głupi, głupota, drogi, kochany - ................................................................
..................................................................................................................................................................................
5. Podkreśl właściwe wyrazy podstawowe.
|Wyraz podstawowy |Wyraz pochodny |
|ogród, ogrodzić |ogrodowy |
|lekarz, leczyć |lekarka |
|długi, długość |przydługi |
|siwieć, siwy |siwizna |
|pod ręką, ręcznik |podręcznik |
6. Utwórz od czasowników „nauczyć”, „piec” wyrazy pochodne:
a) nazwy czynności -......................., .......................
b) nazwy wykonawców czynności-...................., .......................
7. Uporządkuj wyrazy w kolejności od podstawowego do pochodnego.
a) uwierzyć, wiara, wierzyć .................., .................., ..................
b) wierny, wiara, wierność .................., .................., ..................
c) drużynowy, druh, drużyna .................., .................., ..................
8. Uzupełnij tabelkę.
|Wyraz podstawowy |Wyraz pochodny |Podstawa słowotwórcza |Formant |
| | | |przedrostek |przyrostek |
|pod brodą | | | |- ek |
| |pływak |pływ - | | |
|nauczyciel | | | |- ka |
|czytać | |- czytać | | |
|biały | | | |- Ø |
9. Utwórz składającą się z co najmniej 6 wyrazów pokrewnych rodzinę wyrazu „biały”.
.................................................................................................................................................................
10. Odwołując się do budowy słowotwórczej, uzasadnij pisownię wyrazów. Wypisz oboczności.
|Wyraz podstawowy |Wyraz pochodny |Oboczności |
| |mędrzec | |
|mąż | | |
| |dróżka | |
11. Uzupełnij tabelkę.
|Tytuł słownika |Zawartość |
|Słownik synonimów | |
| |Znaczenie i odmiana wyrazów polskich |
| |Prawidłowa wymowa, odmiana i sposoby użycia wyrazów |
|Słownik wyrazów obcych | |
|Słownik etymologiczny | |
12. Uzupełnij wyrazy właściwym przedrostkiem (z-, s-, ś-, wz-, ws-) lub przyrostkiem (-dzki, -cki, -wski, -ski, -stwo, -wstwo, -ctwo, -dztwo ).
grudzią..., dowó..., ...siekać, ...cierać, ...magać, ...kazać, szwe..., puła..., pira..., ...czerstwieć
13. Podane wyrazy ułóż w wykres rodziny wyrazów (tzw. drzewko derywacyjne). Zaznacz rdzeń wyrazowy (najmniejszą, powtarzającą się cząstkę wyrazową).
chodzić, zachodzić, zachód, przychodzić, przychodnia, pochodzić, pochodzenie
Autorka sprawdzianu – Grażyna Nowosad
Słowotwórstwo i słownictwo – sprawdzian w klasie VI (z rozwiązaniami)
1. Połącz ze sobą w pary wyrazy bliskoznaczne (4 pary): eksplozja, wybuch, intencja, empiria, połączenie, godło, emblemat, integracja, istnienie, egzystencja.
eksplozja – wybuch, istnienie – egzystencja, połączenie – integracja, godło – emblemat
2. Zastąp wyrazy obce rodzimymi o tym samym znaczeniu.
Elokwentny biznesmen wciąż bezpardonowo konfabulował na swój temat. Ciągle perorował, jaki to on ma wspaniały image. Nie rozstawał się przy tym ze swoim notebookiem, by wszystkim tę kwestię przedstawić.
elokwentny – wymowny ...