Zaloguj się aby ocenić lub skomentować publikację.
TEMAT: ABC dobrego wychowania, czyli jak ważne
w życiu są dobre maniery…
Cel ogólny: Kształtowanie właściwych postaw – zgodnych z zasadami bon tonu.
Cele szczegółowe:
czyta ze zrozumieniem;
formułuje zasady udanego przyjęcia na podstawie poznanych tekstów;
używa konsekwentnie wybranej formy czasowników;
korzysta ze słowników;
wypowiada się na forum klasy;
redaguje zaproszenie;
redaguje krótką notatkę z lekcji;
redaguje kilka zdao na zadany temat;
Metody nauczania: praca w grupie, praca indywidualna, praca z tekstem;
Pomoce dydaktyczne: poradniki savoir – vivre, Słownik języka polskiego,
teksty literackie:
E. Brzoza Aby urodziny się udały
A. Serna Vara ABC dobrego wychowania
Przebieg lekcji
1. Powitanie dzieci i sprawdzenie obecności.
2. Zapisanie tematu lekcji. (Wyjaśnienie sformułowania „ABC dobrego
wychowania”).
3. Rozmowa z uczniami na temat dobrych manier.
Sprawdzenie w „Słowniku języka polskiego” hasła maniera
i zapisanie go w zeszycie.
Wypisanie synonimów tego słowa ze „Słownika wyrazów
bliskoznacznych”.
Rozmowa o korzyściach wynikających ze znajomości i stosowania
zasad kultury oraz o skutkach złego, niekulturalnego zachowania.
Wymienienie miejsc, w których obowiązują zasady dobrego
wychowania. (Uzmysłowienie dzieciom, że we wszystkich
miejscach należy przestrzegad dobrych manier. Wskazanie miejsc,
w których obowiązują szczególne zasady, np. teatr. )
Rozmowa o tym, gdzie i od kogo można uczyd się zasad bon – ton.
(Może towarzyszyd temu wystawa książek i poradników
dotyczących savoir – vivre’u.)
Zapisanie do zeszytów krótkiej notatki. (Zwrócenie uwagi na to, że
znajomośd i przestrzeganie zasad dobrego wychowania pomaga
ludziom zachowad się właściwie w każdej sytuacji. Bon – ton
obowiązuje wszystkich i wszędzie.)
4. Czytanie tekstów E. Brzozy Aby urodziny się udały oraz
A. Serna Vara ABC dobrego wychowania.
5. Formułowanie zasad organizacji udanego przyjęcia urodzinowego
i zapisanie ich na tablicy oraz w zeszytach przedmiotowych.
Korzystanie z tekstu, ale również z doświadczeo dzieci.
Przypomnienie o konsekwentnym stosowaniu wybranej formy
czasowników podczas zapisywania zasad.
6. Rozmowa na temat form zapraszania gości.
7. Przypomnienie zasad redagowania zaproszenia.
KTO?
KOGO?
ZAPROSZENIE
KIEDY? (data i godzina)
NA CO?/ Z JAKIEJ OKAZJI?
GDZIE?
8. Zadanie domowe:
Napisz zaproszenie na przyjęcie urodzinowe. Wykorzystaj schemat
zapisany w zeszycie.
Z dowolnego poradnika savoir-vivre wybierz jedną z zasad poprawnego
zachowania się i napisz o tym kilka zdao (6 – 7 zdao).
Elżbieta Brzoza
Aby urodziny się udały
Każdy człowiek (i mały, i duży) raz do roku ma taki swój specjalny ważny dzień:
URODZINY. Każde urodziny, tj. kolejne rocznice dnia urodzenia, zazwyczaj skłaniają do
wspomnień i refleksji. Bywają też okazją do uroczystości organizowanych dla najbliższych:
rodziny, przyjaciół, a czasem również i znajomych.
Co zrobić, jak się zachować, aby ten ...