Zaloguj się aby ocenić lub skomentować publikację.
TEMAT: Tych, którzy krzywdzą innych, zawsze spotyka
zasłużona kara – ostrzega A. Mickiewicz w balladzie
pt. „Świtezianka”.
Cel ogólny: Motywowanie do poznawania literatury oraz różnorodnych
tekstów kultury wzbogacających wiedzę ucznia o człowieku, życiu i świecie.
Cele operacyjne:
słucha z uwagą tekstu ballady odtwarzanego z płyty;
wskazuje elementy świata przedstawionego;
odróżnia elementy realistyczne od fantastycznych;
zna pojęcie ballada;
wskazuje wyznaczniki ballady;
ocenia postawę bohatera – wypowiada własne sądy;
rozumie przesłanie utworu;
redaguje notatkę z zajęd.
Pomoce dydaktyczne: płyta z nagraniem „Świtezianki” A. Mickiewicza;
Metody nauczania: podająca, problemowa, eksponująca.
PRZEBIEG ZAJĘD
CZYNNOŚCI NAUCZYCIELA
CZYNNOŚCI UCZNIÓW
1. Nauczyciel odtwarza z płyty CD
1. Uczniowie z uwagą wysłuchują
nagranie „Świtezianki”
A. Mickiewicza.
2. Rozmowa na temat
wysłuchanego i przeczytanego
tekstu.
Nauczyciel pyta, o czym jest
poznany utwór. Prosi, aby jedno
z dzieci krótko go opowiedziało.
3. Wskazanie elementów świata
przedstawionego w utworze.
Prowadzący prosi, aby
uczniowie określili elem. świata
przedstawionego (czas, miejsce,
bohaterów).
4. Rozmowa o bohaterach utworu.
Nauczyciel pyta, kim są
bohaterowie tekstu i jak
oceniamy ich zachowanie.
odtworzonego nagrania.
Jednocześnie śledzą tekst
ballady w podręczniku.
2. Dzieci krótko opowiadają o tym,
co zapamiętały z poznanego
tekstu.
3. Uczniowie wyróżniają elementy
świata przedstawionego
w utworze. Wszystko zostaje
zapisane na tablicy.
4. Dzieci opowiadają o postaciach,
wyrażają własne zdanie o nich.
5. Rozmowa o inspiracjach autora.
5. Uczniowie wskazują, że
Prowadzący pyta dzieci o
Świteziankę oraz o ich
przypuszczenia dotyczące
pomysłu stworzenia przez
autora postaci wodnej rusałki.
Świtezianka była nimfą wodną,
zaś inspiracją autora mogły byd
legendy i baśnie.
6. Rozmowa o klasyfikacji
6. Uczniowie stwierdzają, że utwór
rodzajowej i gatunkowej tekstu
A. Mickiewicza.
Nauczyciel pyta, do jakiego
rodzaju lit. zaliczyd można
ma zarówno cechy epiki, jak
i liryki, w związku z czym jest
utworem na pograniczu tych
rodzajów literackich. Jeśli
chodzi o klasyfikację
gatunkową, dzieci uznają ten
tekst za balladę. Przypominają
sobie także poznane wcześniej
ballady „Pani Twardowska”
i „Powrót taty” (oba teksty
A. Mickiewicza).
7. Po podaniu przez nauczyciela
tematu lekcji, wszystkie dzieci
zapisują go w zeszytach, a jeden
z uczniów na tablicy.
8. Uczniowie na podstawie
wskazówek nauczyciela
przypominają cechy gatunkowe
ballady. Zapisują w zeszycie jej
definicję (na kolorowo).
9. Uczniowie zapisują w zeszytach
zadanie domowe. Z uwagą
wysłuchują wskazówek
nauczyciela.
poznany utwór, a następnie,
jaki to gatunek literacki.
Prowadzący przypomina
dzieciom inne ballady poznane
w młodszych klasach.
7. Zapisanie tematu lekcji na
tablicy i w zeszytach
przedmiotowych.
8. Rozmowa o balladzie i jej
wyznacznikach. Zapisanie
notatki w zeszytach.
9. Zadanie domowe
Ułożę ...