Zaloguj się aby ocenić lub skomentować publikację.
Dojrzałość do uczenia się matematyki
w warunkach szkolnych
Matematyka jest przedmiotem, który sprawia uczniom szczególnie dużo kłopotów w nauce szkolnej. Dane wskazują, że większość uczniów rozpoczynających naukę w klasie pierwszej szkoły podstawowej już w pierwszych tygodniach przeżywa specyficzne trudności w uczniu się tego przedmiotu. Trudności te z czasem pogłębiają się, a ich nawarstwianie prowadzi do coraz większych braków w zakresie wiadomości i umiejętności matematycznych. W efekcie tego pod koniec pierwszego roku nauki około 20% uczniów nie potrafi sprostać wymaganiom z tego przedmiotu[1].
Lawinowo narastające niepowodzenia dają początek coraz większym kłopotom w zakresie przyswajania podstawowych pojęć matematycznych prowadząc do blokady w uczeniu się matematyki. Taka sytuacja sprawia, że uczniowie nie są w stanie w odpowiednim czasie opanować materiału przewidzianego programem nauczania. Większa część wiadomości i umiejętności staje się im niedostępna powodując luki w wiedzy. Wiedza matematyczna charakteryzuje się wysokim stopniem spójności. Ze względu na abstrakcyjność pojęć i dedukcyjną strukturę wymaga od ucznia dużej dyscypliny i bardzo systematycznej pracy. Dlatego każdy brak w wiadomościach uniemożliwia posuwanie się naprzód i rozumienie tego co dzieje się na lekcji powodując katastrofalne skutki[2].
Badania testowe wykonywane pod koniec klasy trzeciej, a więc niejako po zakończeniu pierwszego etapu nauczania wykazują, że wyniki jakie uzyskują uczniowie z matematyki są ogólnie niższe niż pozostałe uzyskane z innych przedmiotów. Skutkiem tego na dalszym etapie nauczania, a więc już w klasie czwartej większość nauczycieli narzeka na liczne braki w wiadomościach uczniów[3].
Piętrzące się trudności, z którymi nie radzą sobie uczniowie, a także ich rodzice i nauczyciele stają się powodem fobii matematycznej, będącej przyczyną trudności w uczeniu się tego przedmiotu w późniejszych latach kształcenia[4].
Powszechną wśród rodziców, a także niektórych nauczycieli jest opinia, że złe wyniki w zakresie nauczania tego przedmiotu wynikają ze zbyt małych możliwości intelektualnych dziecka. Bardzo często też uważa się, że powodem nadmiernych trudności w uczeniu się matematyki jest brak specjalnych uzdolnień[5]. Dorośli pamiętają własne kłopoty z matematyką i dlatego przedmiot ten wydaje się im bardzo trudny, a tym samym wymagający od ich dzieci specyficznych uzdolnień.
Nie można jednak upatrywać przyczyn niezadowalających wyników w braku uzdolnień, czy też wiązać ich z niskimi możliwościami intelektualnymi dzieci. Zdarza się, że niepowodzenia w nauce często, ale nie zawsze współwystępują z obniżonymi możliwościami intelektualnymi. Zastosowanie skali inteligencji nie zawsze sprawdza się przy ustalaniu intelektualnych źródeł niepowodzeń w uczeniu się matematyki. W grupie dzieci o prawidłowym rozwoju umysłowym i rozwoju umysłowym powyżej przeciętnej zdarzają się takie, które doznają poważnych ...