Dodaj publikację
Autor
Anita Mańka
Data publikacji
2011-01-17
Średnia ocena
1,00
Pobrań
153

Zaloguj się aby ocenić lub skomentować publikację.

Opis rozwoju dziecka w młodszym wieku szkolnym.
 Pobierz (doc, 48,0 KB)

Podgląd treści


Rozwój dziecka w młodszym wieku szkolnym

1. .Czynniki rozwoju w młodszym wieku szkolnym

Istotny wpływ na rozwój ogólny dzieci w młodszym wieku szkolnym ma przede wszystkim środowisko rodzinne lub opiekuńcze, czynniki dydaktyczno- pedagogiczne tj. programy, treści i metody nauczania w szkole, nauczyciel jako osoba znacząca dla młodych oraz grupy rówieśniczej.
W wieku przedszkolnym rodzina była dla dziecka podstawowym, nieraz jedynym środowiskiem wychowawczym decydującym o jego rozwoju. Od 7 roku życia dziecko nie przestając należeć do rodziny, wkracza do zupełnie odmiennego środowiska szkolnego[1].
Wśród wielkiej różnorodności czynników działających na dziecko w tym nowym stadium jego rozwoju znaczenie szkoły jest szczególnie istotne, gdyż jest to oddziaływanie systematyczne, długotrwałe, łączące przekazywanie wiedzy z ćwiczeniem funkcji psychicznych i ukierunkowanych kształtowaniem osobowości[2].
Szkoła staje się dla dziecka również środowiskiem, w którym się ono bardziej uspołecznia, gdyż nawiązuje kontakty z grupa rówieśników, bierze udział w życiu szkoły. Zadania i rola ucznia zmieniają gruntownie pozycję społeczną dziecka w rodzinie- przydają jej znaczenia i zwiększają się wymagania wobec niego. Rola środowiska rodzinnego i szkolnego w rozwoju dziecka jest doniosła, a właściwe nim kierowanie jest możliwe tylko przy ich współdziałaniu.
Do optymalizacji intelektualnego rozwoju dzieci duże znaczenie ma miłość, akceptacja, zainteresowanie rodziców wykazywane dziecku przez kontakty, rozmowy z dziećmi, odpowiadania na pytania. Dzieci z takich rodzin maja lepsze wyniki w nauce. Również utrzymywanie przez rodzinę kontaktów z szerszym otoczeniem- muzea, teatry, filharmonia, ogrody zoologiczne sprzyjają rozwojowi intelektualnemu.
Na rozwój mowy i sprawności czytania pozytywny wpływ ma zainteresowanie do czytelnictwa np. domowe biblioteczki.
Wskaźnikiem intelektualnego rozwoju dziecka jest między innymi wzrost własnej aktywności poznawczej, rozwój zainteresowań, motywacji do uczenia się i zdobywania wiedzy o świecie.
Poza szkołą i rodziną oraz instytucjami wychowania pozaszkolnego, na dziecko oddziałuje szersze otoczenie poprzez tzw. dobra kulturalne, jak i przypadkowe wpływy ludzi, sytuacji[3].
Rola zatem naturalnego środowiska rodzinnego oraz środowiska szkolnego w rozwoju dziecka jest doniosła, a właściwe nim kierowanie jest możliwe tylko przy ich współdziałaniu[4].

1.2.Rozwój procesów poznawczych

Procesy poznawcze w młodszym wieku szkolnym dynamicznie się rozwijają. Dokonuje się to w kierunku wyodrębniania się i usamodzielniania czynności umysłowych[5]. Duże znaczenie w tym ogrywa systematyczność w nauczaniu i szerszy udział dziecka
w życiu społecznym. Zadania, które stawia dziecku szkoła ukierunkowuje te procesy, przebiegają one coraz większym, świadomym udziałem dziecka. Uczeń podejmuje działania mające na celu kierowanie swoją uwagą, spostrzeganiem, pamięciom i uczeniem się. Wielką rolę odgrywa rozwijająca się motywacja własna. Procesy psychiczne dziecka i jego właściwości umysłowe są ...