Zaloguj się aby ocenić lub skomentować publikację.
WSTĘP
Program nauczania języka polskiego przeznaczony jest
do realizacji w gimnazjum specjalnym.
Uwzględniono w nim specyfikę uczniów z upośledzeniem umysłowym w stopniu lekkim.
W programie na plan główny wysuwa się korygowanie,
Usprawnianie i dynamizowanie uczniów w taki sposób,
Aby mogli oni zdobywać wiadomości i umiejętności potrzebne
do możliwie pełnej integracji społecznej.
Podstawowym celem nauczania tego przedmiotu
W gimnazjum specjalnym jest takie opanowanie przez uczniów
języka polskiego, aby zdobyli podstawowe umiejętności
I sprawności, które pomogą im w przygotowaniu się do
samodzielnego życia w społeczeństwie.
W program nauczania zostały wprowadzone elementy ścieżek
edukacyjnych.
- Edukacja ekologiczna
- Edukacja pro zdrowotna
- Edukacja czytelnicza i medialna
- Edukacja regionalna
- Edukacja europejska
- Edukacja filozoficzna
Treści programowe zostały ujęte w 6 działach
1. Środowisko ucznia.
2. Piękno krajów świata.
3. Obrazy z przeszłości Polski.
4. Aktualne wydarzenia- społeczeństwo, w którym żyję.
5. Lektury
6. Kształcenie językowe.
Program zakłada dużą swobodę w projektowaniu procesu
kształcenia. Zaleca różnorodność metod nauczania, kładzie
nacisk na aktywizowanie ucznia, inspirowanie do działań twórczych
Nadrzędnym celem programu jest kształcenie umiejętności
wsparte potrzebną wiedzą w zakresie kształcenia językowego
i kulturalnego- literackiego.
Treści programowe kładą nacisk na wychowanie patrotyczne
i obywatelskie.
Zestaw lektur zawiera przykłady klasyki literatury polskiej
i obcej, teksty publicystyczne. Ich dobór pozwala na poznanie
tradycji, literatury i wszestronny rozwój osobowości ucznia.
CELE EDUKACYJNE
I. Cele ogólne:
- kształcenie sprawności mówienia, słuchania, mówienia,
pisania w różnych sytuacjach komunikacyjnych.
- rozbudzanie świadomości języka jako składnika
dziedzictwa językowego.
- wzbogacenie biernego i czynnego słownika ucznia.
- wyrabianie nawyku krytycznego odbioru tekstów literackich
i innych dzieł kultury.
- samodzielne docieranie do informacji.
- podejmowanie refleksji nad znaczeniem słów i dążenie do dokładnego ich zrozumienia.
- analizowanie i interpetowanie tekstów kultury.
- kształtowanie systemu wartości etycznych, estetycznych i duchowych.
- porządkowanie informacji w zależności od ich funkcji
w przekazie.
- odróżnianie faktów od opinii.
- rozpoznanie wypowiedzi o charakterze emocjonalnym
i perswazyjnym.
- kształcenie szacunku dla dorobku kultury narodowej.
- zachęcanie i nauka uczestnictwa w kulturze.
II. Szczegółowe cele kształcenia:
1. Słuchanie i mówienie.
- dostrzeganie różnic między językiem regionu a językiem
ogólnonarodowym.
- zainteresowanie przeszłością języka i współczesnymi
kierunkami jego rozwoju.
- poznanie wybranych osiągnięć kultury regionalnej,
narodowej i światowej.
- odbiór różnych tekstów na poziomie dosłownym
i symbolicznym.
- dostrzeganie postaw godnych naśladowania w różnych
tekstach kultury.
- rozpoznawanie cech charakterystycznych dla różnych
tekstów kultury: literatury, malarstwa, filmu, komiksu,
reklamy.
- selekcjonowanie informacji ze względu na ich przydatność.
- poznawanie sylwetek wybitnych twórców kultury,
patriotów, naukowców.
- analizowanie związków przyczynowo- skutkowych
w pracy z lekturą.
2. Mówienie i pisanie.
- posługiwanie się poprawną polszczyzną w sytuacjach
prywatnych i oficjalnych.
- stosowanie zasad ...