Zaloguj się aby ocenić lub skomentować publikację.
KONSPEKT ZAJĘĆ W RAMACH GODZIN DO DYSPOZYCJI WYCHOWAWCY W KLASIE DRUGIEJ GIMNAZJUM
Temat zajęć: „Wolnoć, Tomku, w swoim domku”? Przywileje i ograniczenia wynikające z wolności.
Klasa: II
Cele: Uczeń:
• podaje definicje wolności i odpowiedzialności
• wyjaśnia, na czym polega różnica między wolnością a samowolą
• stosuje swą wiedzę – stara się przeciwdziałać samowoli
• rozumie potrzebę ograniczenia swojej wolności dla dobra własnego i dobra innych
• uświadamia sobie, że wolność zawsze wiąże się z odpowiedzialnością (wybór oznacza również rezygnację)
Metody pracy: rozmowa kierowana, praca w parach, podróż w wyobraźni, dyskusja
Środki dydaktyczne:
• Wiersz Aleksandra Fredry pt. Paweł i Gaweł
• Kartki z sentencjami o wolności
• Rozsypanki wyrazowe dla par
• Definicje wolności, samowoli i odpowiedzialności (multimedialny słownik PWN)
I. Wprowadzenie
1. Nauczyciel zapoznaje uczniów z tematyką zajęć. Prosi, aby wyjaśnili, co to jest wolność.
2. Po wypowiedziach uczniów wiesza na tablicy definicję wolności wg słownika PWN.
wolność «możliwość podejmowania decyzji zgodnie z własną wolą»
«prawa obywateli wyznaczone przez dobro powszechne, interes narodowy i porządek prawny»
3. Nauczyciel prosi teraz o wyjaśnienie pojęcia samowola. Następnie wiesza na tablicy definicję ze słownika PWN.
samowola «postępowanie wyłącznie według własnej woli, bez liczenia się z zakazami i obowiązującym prawem», «czyn będący wynikiem takiej postawy»
4. Pyta, jakie wartości kojarzą im się z wolnością i z samowolą:
MĄDROŚĆ
ODPOWIEDZIALNOŚĆ WOLNOŚĆ ROZSĄDEK
SAMODYSCYPLINA ALTRUIZM
BEZPRAWIE
EGOIZM SAMOWOLA BEZMYŚLNOŚĆ/GŁUPOTA
NIEODPOWIEDZIALNOŚĆ
II. Rozwinięcie
1. Rozmowa kierowana:
a. Uczniowie czytają wiersz Fredry (zał.1)
b. Rozmowa z uczniami, odpowiedzi na pytania:
▪ Jak można określić zachowanie Pawła i Gawła?
▪ Jakie są konsekwencje takiego zachowania w życiu społecznym?
(chaos, szkodzenie sobie wzajemnie, nienawiść, wojny itp.)
2. Uczniowie układają rozsypankę wyrazową (zieloną) – wniosek z rozważań na temat wiersza (zał. 2)
WOLNOŚĆ STAJE SIĘ SAMOWOLĄ, GDY SZKODZI INNYM I ZABIERA IM WOLNOŚĆ.
3. Praca w dwuosobowych grupach:
a. Uczniowie na kartkach piszą, jak mogła się dalej potoczyć historia Pawła i Gawła) – podróż w wyobraźni
b. Prezentacja pracy kilku grup.
c. Podsumowanie – wniosek: aby przeciwdziałać samowoli, należy wprowadzić przepisy, ustalić zasady postępowania, czyli wprowadzić ograniczenia.
4. Uczniowie układają rozsypankę wyrazową (żółtą) – wniosek z pracy w parach(zał. 3):
WSZYSTKO MOGĘ, ALE NIE WSZYSTKO JEST DLA MNIE I DLA INNYCH DOBRE.
5. Uczniowie czytają sentencje o wolności (zał. 4). Wybierają te, z którymi się zgadzają. Zauważają, że w każdej prawie autor zwraca uwagę na to, że prawdziwa wolność jest związana z przestrzeganiem ogólnie przyjętych praw. Wolność dotyczy wyborów zmierzających do czynienia dobra i unikania zła. Drogowskazami są normy i zasady (moralne ...