Dodaj publikację
Autor
Monika Komosa
Data publikacji
2011-01-24
Średnia ocena
5,00
Pobrań
313

Zaloguj się aby ocenić lub skomentować publikację.

Konspekt przeznaczony na godzinę do dyspozycji wychowawcy w gimnazjum. Zawiera zagadnienia dotyczące wolności i wiążącej się z nią odpowiedzialności. Pomaga uczniom zrozumieć te pojęcia i uzmysłowić sobie, jakie zachowanie przystoi dojrzałemu człowiekowi.
 Pobierz (doc, 46,0 KB)

Podgląd treści


KONSPEKT ZAJĘĆ W RAMACH GODZIN DO DYSPOZYCJI WYCHOWAWCY W KLASIE DRUGIEJ GIMNAZJUM

Temat zajęć: „Wolnoć, Tomku, w swoim domku”? Przywileje i ograniczenia wynikające z wolności.

Klasa: II

Cele: Uczeń:

• podaje definicje wolności i odpowiedzialności

• wyjaśnia, na czym polega różnica między wolnością a samowolą

• stosuje swą wiedzę – stara się przeciwdziałać samowoli

• rozumie potrzebę ograniczenia swojej wolności dla dobra własnego i dobra innych
• uświadamia sobie, że wolność zawsze wiąże się z odpowiedzialnością (wybór oznacza również rezygnację)

Metody pracy: rozmowa kierowana, praca w parach, podróż w wyobraźni, dyskusja

Środki dydaktyczne:

• Wiersz Aleksandra Fredry pt. Paweł i Gaweł

• Kartki z sentencjami o wolności

• Rozsypanki wyrazowe dla par

• Definicje wolności, samowoli i odpowiedzialności (multimedialny słownik PWN)

I. Wprowadzenie

1. Nauczyciel zapoznaje uczniów z tematyką zajęć. Prosi, aby wyjaśnili, co to jest wolność.

2. Po wypowiedziach uczniów wiesza na tablicy definicję wolności wg słownika PWN.

wolność  «możliwość podejmowania decyzji zgodnie z własną wolą»

 «prawa obywateli wyznaczone przez dobro powszechne, interes narodowy i porządek prawny»

3. Nauczyciel prosi teraz o wyjaśnienie pojęcia samowola. Następnie wiesza na tablicy definicję ze słownika PWN.

samowola «postępowanie wyłącznie według własnej woli, bez liczenia się z zakazami i obowiązującym prawem», «czyn będący wynikiem takiej postawy»

4. Pyta, jakie wartości kojarzą im się z wolnością i z samowolą:

MĄDROŚĆ

ODPOWIEDZIALNOŚĆ WOLNOŚĆ ROZSĄDEK

SAMODYSCYPLINA ALTRUIZM

BEZPRAWIE

EGOIZM SAMOWOLA BEZMYŚLNOŚĆ/GŁUPOTA

NIEODPOWIEDZIALNOŚĆ

II. Rozwinięcie

1. Rozmowa kierowana:

a. Uczniowie czytają wiersz Fredry (zał.1)

b. Rozmowa z uczniami, odpowiedzi na pytania:

▪ Jak można określić zachowanie Pawła i Gawła?

▪ Jakie są konsekwencje takiego zachowania w życiu społecznym?

(chaos, szkodzenie sobie wzajemnie, nienawiść, wojny itp.)

2. Uczniowie układają rozsypankę wyrazową (zieloną) – wniosek z rozważań na temat wiersza (zał. 2)

WOLNOŚĆ STAJE SIĘ SAMOWOLĄ, GDY SZKODZI INNYM I ZABIERA IM WOLNOŚĆ.

3. Praca w dwuosobowych grupach:

a. Uczniowie na kartkach piszą, jak mogła się dalej potoczyć historia Pawła i Gawła) – podróż w wyobraźni

b. Prezentacja pracy kilku grup.

c. Podsumowanie – wniosek: aby przeciwdziałać samowoli, należy wprowadzić przepisy, ustalić zasady postępowania, czyli wprowadzić ograniczenia.

4. Uczniowie układają rozsypankę wyrazową (żółtą) – wniosek z pracy w parach(zał. 3):

WSZYSTKO MOGĘ, ALE NIE WSZYSTKO JEST DLA MNIE I DLA INNYCH DOBRE.

5. Uczniowie czytają sentencje o wolności (zał. 4). Wybierają te, z którymi się zgadzają. Zauważają, że w każdej prawie autor zwraca uwagę na to, że prawdziwa wolność jest związana z przestrzeganiem ogólnie przyjętych praw. Wolność dotyczy wyborów zmierzających do czynienia dobra i unikania zła. Drogowskazami są normy i zasady (moralne ...