Zaloguj się aby ocenić lub skomentować publikację.
FORMY OSIĄGNIĘĆ UCZNIÓW
W MŁODSZYM WIEKU SZKOLNYM
A SPOSOBY PRACY NAUCZYCIELA
Referat szkoleniowy
Rozpoczęcie nauki w klasie I wiąże się zawsze z większymi lub mniejszymi zmianami w życiu dziecka i zmusza je do pełnienia nowej roli – roli ucznia.
Choć rozpoczęcie nauki szkolnej jest w pewnym sensie przełomowym momentem życia, nie stanowi jednak ostrej granicy dzielącej życie dziecka na okres, w którym było ono tylko dzieckiem i okres, kiedy staje się przede wszystkim uczniem.
Będąc uczniem nie przestaje być dzieckiem. Nawet wówczas, gdy pani pochwali go czy zgani na lekcji to w dalszym ciągu bawi się lalkami, rozmawia z ulubionym misiem i wdrapuje się rodzicom na kolana.
W szkole wszystko odbywa się inaczej. Dziecko wiele rzeczy musi się nauczyć, zapamiętać, wiele czynności wykonać. Nie dotyczy to zawsze bezpośrednio procesu uczenia się, który większości małym uczniom nie sprawia poważniejszych trudności, lecz całego mnóstwa czynności „towarzyszących” nauce, związanych z uczęszczaniem do szkoły. Lista ich jest bardzo długa. Dla przykładu można wymienić: punktualne przychodzenie do szkoły i na lekcje po każdej przerwie, przynoszenie przyborów szkolnych i różnych przedmiotów potrzebnych na lekcjach, no i oczywiście, przygotowanie zadań domowych.
Mówiąc o osiągnięciach w nauce szkolnej musimy brać pod uwagę dwa elementy, które się na nie składają: postępy, jakie uczeń czyni w zdobywaniu wiedzy i ocena.
J. Hanisz, E. Grzegorzewska, S. Łukasik, H. Petkowicz w swojej książce „Wesoła Szkoła – Ocena opisowa i sprawdzian osiągnięć” tak napisali: „Ocenianie rozwoju ucznia w edukacji wczesnoszkolnej to proces gromadzenia danych o zachowaniu i osiągnięciach edukacyjnych dziecka; to proces sprawdzania i orzekania, jak się ma faktyczny rozwój dziecka do rozwoju zakładanego w realizowanym programie edukacji. Ocenić ucznia, to dać jak najpełniejszą informację o jego aktywności, postępach, trudnościach, specjalnych uzdolnieniach i zainteresowaniach.”
Aby dokonać trafnej i rzetelnej oceny, musimy ustalić, co będzie stanowić jej przedmiot. Przedmiot oceniania szkolnego wynika zawsze z głównego celu edukacji, określonego na danym jej etapie i zapisanego w programie.
W programie „Wczesnoszkolnej zintegrowanej edukacji XXI wieku” czytamy: „Celem edukacji wczesnoszkolnej jest wspomaganie dziecka w całościowym, harmonijnym rozwoju. Zatem przedmiotem oceniania szkolnego czynimy postępy w rozwoju ucznia”.
Istotą oceny opisowej jest przewaga komentarza pedagogicznego. Taka ocena zmusza nauczyciela do wnikliwej obserwacji zachowań ucznia i wnikliwego analizowania jego wytworów po to, by zapewnić mu rozwój i sukces na miarę jego możliwości.
Ocena opisowa to ustne lub pisemne poinformowanie o postępach ucznia; o tym jak wykonał zadania, przy czym najpierw podkreślamy to, co uczeń wykonał dobrze, a później wskazujemy niedociągnięcia i sposób ...