Zaloguj się aby ocenić lub skomentować publikację.
RYZYKO DYSLEKSJI W WIEKU PRZEDSZKOLNYM
Już w przedszkolu można wyłapać dzieci z tzw. ryzyka dysleksji.
Dzięki wczesnemu rozpoznaniu objawów w okresie niemowlęcym, poniemowlęcym i przedszkolnym istnieje możliwość profilaktyki dysleksji rozwojowej. Należy więc bacznie obserwować rozwój dziecka i eliminować wszelkie opóźnienia rozwojowe.
Jeżeli obserwuje się u dziecka kilka z poniższych objawów, warto przeprowadzić dokładniejsze badanie. Ich przyczyną może być - ale nie musi dysleksja. [pic]
• Problemy z użyciem słów określających kierunki (nad/pod, do/z itd.).
• Kłopoty z odtwarzaniem sekwencji (dni tygodnia, miesiące).
• Znane problemy z dysleksją (lub nauką czytania) w rodzinie.
Przykładowo obserwujemy czy dziecko:
[pic]
W tym wieku dzieci tzw. ryzyka dysleksji wykazują opóźnienie w rozwoju mowy i rozwoju ruchowym. Później niż u rówieśników przejawiają takie osiągnięcia rozwojowe jak wypowiadanie pierwszych słów, zdań prostych i złożonych. Późno zaczynają biegać i chodzić. Są mało zręczne manualnie, nieporadne w samoobsłudze, np. myciu rąk, ubieraniu się, jedzeniu łyżką. Nie próbują rysować.
[pic]
1. Mała sprawność ruchowa w zakresie całego ciała: dziecko słabo biega, ma trudności z utrzymaniem równowagi, jest niezdarne w ruchach, źle funkcjonuje w zabawach ruchowych, z trudem uczy się jazdy na rowerku trzykołowym.
2. Mała sprawność ruchowa rąk: dziecko przejawia trudności i niechęć do samoobsługi (np. zapinania guzików, sznurowania butów) do zabaw manipulacyjnych, takich jak nawlekanie korali; źle trzyma ołówek, rysując naciska za mocno lub za słabo.
3. Słaba koordynacja wzrokowo-ruchowa: dziecku sprawia trudność budowanie z klocków.
4. Rysuje niechętnie i prymitywnie. Nie umie narysować: koła jako 3- latek, kwadratu i krzyża jako 4- latek, trójkąta jako 5- latek.
5. Opóźniony rozwój lateralizacji: dziecko używa na zmianę raz jednej, raz drugiej ręki.
6. Zaburzenia rozwoju spostrzegania wzrokowego i pamięci wzrokowej dają znać o sobie w formie nieporadności w rysowaniu (rysunki bogate treściowo, lecz prymitywne w formie), trudności w składaniu obrazków pociętych na części, puzzli, układanek.
7. Opóźniony rozwój mowy, nieprawidłowa artykulacja wielu głosek, trudności z wypowiadaniem złożonych wyrazów, budowaniem wypowiedzi, z zapamiętywaniem nazw, wydłużony okres posługiwania się neologizmami, zniekształcenie nazw przez używanie niewłaściwych przedrostków.
[pic]
Przykładowo obserwujemy czy u dziecka w wieku 6-7 lat występuje:
1. Obniżona sprawność ruchowa: dziecko słabo biega, skacze, ma trudności z uczeniem się jazdy na nartach, z rzucaniem i chwytaniem piłki.
2. Trudności z wykonywaniem precyzyjnych ruchów w zakresie samoobsługi (np. z zawiązywaniem sznurowadeł na kokardkę, z używaniem widelca, nożyczek).
3. Opóźnienie rozwoju lateralizacji: mimo prób ustalenia ręki dominującej, dziecko nadal jest oburęczne.
4. Opóźnienie orientacji w schemacie ciała i przestrzeni: dziecko ma trudności ze wskazaniem ...