Dodaj publikację
Autor
Joanna Markowska
Data publikacji
2011-01-31
Średnia ocena
0,00
Pobrań
216

Zaloguj się aby ocenić lub skomentować publikację.

Opis i analiza dwóch przypadków wychowawczych:  - "Kłótnie i skażenie w klasie"  - "Problem uczennicy nieśmiałej"
 Pobierz (doc, 81,5 KB)

Podgląd treści


Opis i analiza przypadku rozpoznawania i rozwiązywania problemu

wychowawczego - Kłótnie i skarżenie w klasie.

1. IDENTYFIKACJA PROBLEMU

Od września 2004roku zostałam wychowawczynią klasy IV. Nie znałam dobrze

swoich uczniów. Wiedziałam z doświadczenia, że w klasie IV praca nie jest

łatwa. Często w pokoju nauczycielskim dochodziły mnie skargi od innych

nauczycieli, że uczniowie klasy IV w czasie organizowania zajęć sportowych, a

także w czasie innych lekcji często skarżą się na siebie, co w rezultacie

prowadzi do kłótni między nimi.

Były to czasem bardzo błahe sprawy , które doprowadzały do rozpętania

„burzy” w klasie. Nauczyciel musiał uciszać klasę, co zajmowało trochę czasu

na lekcji, także często kończyło się tym, że uczniowie otrzymywali uwagi i

wpisy ujemne. Wiązało się to ze szkolnymi kryteriami ocen z zachowania, które

obowiązywały w naszej szkole.

Jednak częste stosowanie wpisów ujemnych (uwag) wcale nie rozwiązywało

problemu. Takich uczniów, których rozpierała energia i którzy wiedli między

sobą boje było w klasie troje, co stanowiło 25% klasy.

Zastanawiałam się co można zrobić, aby w mojej klasie zapanowały stosunki

bardziej przyjacielskie. Na pewno jednym wyjściem byłoby czekanie aż

uczniowie dorosną i być może zmieni się coś w ich wzajemnych kontaktach na

lepsze. Uważałam jednak, że nie można pozwolić sobie na takie czekanie, gdyż

nie będzie to wychowawcze. Zatem celem moich działań stała się integracja

klasy, budowanie pozytywnych stosunków interpersonalnych między uczniami

oraz umożliwienie im odnalezienia własnego i właściwego miejsca w klasie.

2. GENEZA I DYNAMIKA ZJAWISKA

W celu zebrania wiadomości o tych uczniach przeanalizowałam dzienniki z

poprzednich klas i zeszyty wychowawcze. Prowadziłam rozmowy z

nauczycielami uczącymi wcześniej. Z wcześniejszych analiz dokumentów

i rozmów dowiedziałam się, że problem „kłótliwej” grupy osób w tej klasie

istniał już wcześniej. Wspomniana przeze mnie grupa uczniów należała w klasie

pod względem nauki do zdolniejszych. Cała grupa uczniów była bardzo

energiczna, głośna, miała zawsze wiele do powiedzenia, zwłaszcza na lekcjach.

To bardzo przeszkadzało w pracy wszystkim nauczycielom, a także pozostałym

uczniom tej klasy.

3. ZNACZENIE PROBLEMU

Kłótnie i wzajemne oskarżenia uczniów świadczą o tym, że przybrali oni

mechanizmy obronne. To jak się zachowujemy zależy nie tylko od środowiska,

ale również całego bagażu wspomnień, który ze sobą nosimy. Cześć z tych

doświadczeń jest świadoma, ale większość pozostaje w sferze nieświadomości

skąd jednak kieruje naszymi myślami i zachowaniem.

Naturalnym sposobem radzenia sobie w trudnych sytuacjach

jest próba zrzucenia winy na innych uczniów. Formuła jest prosta: ”Jeżeli mogę

sprawić, by inni wypadli źle, być może przez porównanie wydam się lepszy(lub ...