Zaloguj się aby ocenić lub skomentować publikację.
Opis i analiza przypadku rozpoznawania i rozwiązywania problemu
wychowawczego - Kłótnie i skarżenie w klasie.
1. IDENTYFIKACJA PROBLEMU
Od września 2004roku zostałam wychowawczynią klasy IV. Nie znałam dobrze
swoich uczniów. Wiedziałam z doświadczenia, że w klasie IV praca nie jest
łatwa. Często w pokoju nauczycielskim dochodziły mnie skargi od innych
nauczycieli, że uczniowie klasy IV w czasie organizowania zajęć sportowych, a
także w czasie innych lekcji często skarżą się na siebie, co w rezultacie
prowadzi do kłótni między nimi.
Były to czasem bardzo błahe sprawy , które doprowadzały do rozpętania
„burzy” w klasie. Nauczyciel musiał uciszać klasę, co zajmowało trochę czasu
na lekcji, także często kończyło się tym, że uczniowie otrzymywali uwagi i
wpisy ujemne. Wiązało się to ze szkolnymi kryteriami ocen z zachowania, które
obowiązywały w naszej szkole.
Jednak częste stosowanie wpisów ujemnych (uwag) wcale nie rozwiązywało
problemu. Takich uczniów, których rozpierała energia i którzy wiedli między
sobą boje było w klasie troje, co stanowiło 25% klasy.
Zastanawiałam się co można zrobić, aby w mojej klasie zapanowały stosunki
bardziej przyjacielskie. Na pewno jednym wyjściem byłoby czekanie aż
uczniowie dorosną i być może zmieni się coś w ich wzajemnych kontaktach na
lepsze. Uważałam jednak, że nie można pozwolić sobie na takie czekanie, gdyż
nie będzie to wychowawcze. Zatem celem moich działań stała się integracja
klasy, budowanie pozytywnych stosunków interpersonalnych między uczniami
oraz umożliwienie im odnalezienia własnego i właściwego miejsca w klasie.
2. GENEZA I DYNAMIKA ZJAWISKA
W celu zebrania wiadomości o tych uczniach przeanalizowałam dzienniki z
poprzednich klas i zeszyty wychowawcze. Prowadziłam rozmowy z
nauczycielami uczącymi wcześniej. Z wcześniejszych analiz dokumentów
i rozmów dowiedziałam się, że problem „kłótliwej” grupy osób w tej klasie
istniał już wcześniej. Wspomniana przeze mnie grupa uczniów należała w klasie
pod względem nauki do zdolniejszych. Cała grupa uczniów była bardzo
energiczna, głośna, miała zawsze wiele do powiedzenia, zwłaszcza na lekcjach.
To bardzo przeszkadzało w pracy wszystkim nauczycielom, a także pozostałym
uczniom tej klasy.
3. ZNACZENIE PROBLEMU
Kłótnie i wzajemne oskarżenia uczniów świadczą o tym, że przybrali oni
mechanizmy obronne. To jak się zachowujemy zależy nie tylko od środowiska,
ale również całego bagażu wspomnień, który ze sobą nosimy. Cześć z tych
doświadczeń jest świadoma, ale większość pozostaje w sferze nieświadomości
skąd jednak kieruje naszymi myślami i zachowaniem.
Naturalnym sposobem radzenia sobie w trudnych sytuacjach
jest próba zrzucenia winy na innych uczniów. Formuła jest prosta: ”Jeżeli mogę
sprawić, by inni wypadli źle, być może przez porównanie wydam się lepszy(lub ...