Zaloguj się aby ocenić lub skomentować publikację.
Scenariusz godziny wychowawczej
Temat zajęć: Spotkania przy stole.
Cel ogólny: Przypomnienie i utrwalenie zasad savoir- vivru.
Cele szczegółowe:
Zainteresowanie dzieci kulturalnym zachowaniem przy stole;
Przypomnienie zasad nakrywania do stołu, prawidłowego trzymania sztućców;
Wyjaśnienie zwyczajów i obyczajów związanych ze spotkaniami przy stole;
Opracowanie kodeks „Jak kulturalnie zachować się przy stole?”
Metody pracy:
Wykład
Pogadanka
Burza mózgów
Ekspozycja
Praca w grupach
Pomoce dydaktyczne:
Nakryte stoły
Kolorowy brystol i pisaki
Wierszyki o dobrym zachowaniu
Obrazki z talerzami i sztućcami
Etapy lekcji:
1.Wprowadzenie do tematu.
Niejedno dziecko myśli sobie, po co te różne ceregiele zwane dobrymi manierami czyli kulturalnym zachowaniem. Można je jednak uzasadnić i my spróbujemy zrobić to podczas dzisiejszego spotkania. Ludzie chcą wiedzieć jak się zachować, żeby inni się z nich nie śmiali, jak postępować w momentach uroczystych spotkań. Lubimy świętować, i na te okazje przygotowujemy eleganckie stroje, obrusy, ładniejsze sztućce i lepsze zachowanie.
Ale to lepsze zachowanie nie powinno być odkładane tylko na lepsze , uroczyste okazje. Niestety codzienność jest inna. Nie wszyscy są dla siebie życzliwi, uprzejmi i grzeczni. A wystarczy tylko pięć słów: dzień dobry, do widzenia,
przepraszam, dziękuję, proszę, aby łatwiej porozumiewać się z innymi w różnych sytuacjach, również przy stole. Właściwe zachowanie przy stole jest wyrazem szacunku i taktu wobec bliźnich Ponieważ jedzenie nie jest samo w sobie
czynnością estetyczną, zasady zachowania się przy stole są szczególnie ważne w towarzystwie.
2.Nauczyciel rozpoczyna dyskusję zadając uczniom pytania:
Do czego służy stół? Czy tylko do posiłków?
Czy stół jest tylko miejscem jedzenia, czy również spotkań rodzinnych i towarzyskich?
Co zapewnia dobrą atmosferę przy stole?
Czy rodzina dzięki spotkaniom przy stole może być źródłem siły i mocy dla każdego z jej członków?
3.Nauczyciel dzieli klasę na grupy.
Każda z grup dostaje konkretne zadanie:
Grupa nr 1 odpowie na pytanie: Na czym polega nakrywanie do stołu?
Co trzeba zrobić po kolei?
Grupa nr 2 skomentuje krótką historię:
„Tort czekoladowy”
Do Dorotki na urodziny przyszło dużo zaproszonych dzieci. W tym roku mama jej podpowiedziała, aby zaprosić nie tylko najbliższe przyjaciółki, ale również koleżanki i kolegów z klasy. Dzieci bawiły się i cały czas zerkały na tort czekoladowy. Był tak pięknie przybrany i w blasku świeczek wydawał się taki apetyczny, że wszyscy zaczęli tłoczyć się przy stole. Po zgaszeniu świeczek Dorotka zaczęła dzielić tort. Największy kawałek ukroiła sobie, trochę mniejsze przyjaciółkom, a choć dla reszty osób kroiła cienkie kawałki i tak dla dwóch z nich zabrakło. Już nie ma- pokazała pusty ...