Dodaj publikację
Autor
Joanna Markowska
Data publikacji
2011-01-31
Średnia ocena
0,00
Pobrań
52

Zaloguj się aby ocenić lub skomentować publikację.

Scenariusz godziny wychowawczej.
 Pobierz (docx, 29,4 KB)

Podgląd treści

Scenariusz godziny wychowawczej

Temat zajęć: Spotkania przy stole.

Cel ogólny: Przypomnienie i utrwalenie zasad savoir- vivru.

Cele szczegółowe:

Zainteresowanie dzieci kulturalnym zachowaniem przy stole;

Przypomnienie zasad nakrywania do stołu, prawidłowego trzymania sztućców;

Wyjaśnienie zwyczajów i obyczajów związanych ze spotkaniami przy stole;

Opracowanie kodeks „Jak kulturalnie zachować się przy stole?”

Metody pracy:

Wykład

Pogadanka

Burza mózgów

Ekspozycja

Praca w grupach

Pomoce dydaktyczne:

Nakryte stoły

Kolorowy brystol i pisaki

Wierszyki o dobrym zachowaniu

Obrazki z talerzami i sztućcami

Etapy lekcji:

1.Wprowadzenie do tematu.

Niejedno dziecko myśli sobie, po co te różne ceregiele zwane dobrymi manierami czyli kulturalnym zachowaniem. Można je jednak uzasadnić i my spróbujemy zrobić to podczas dzisiejszego spotkania. Ludzie chcą wiedzieć jak się zachować, żeby inni się z nich nie śmiali, jak postępować w momentach uroczystych spotkań. Lubimy świętować, i na te okazje przygotowujemy eleganckie stroje, obrusy, ładniejsze sztućce i lepsze zachowanie.

Ale to lepsze zachowanie nie powinno być odkładane tylko na lepsze , uroczyste okazje. Niestety codzienność jest inna. Nie wszyscy są dla siebie życzliwi, uprzejmi i grzeczni. A wystarczy tylko pięć słów: dzień dobry, do widzenia,

przepraszam, dziękuję, proszę, aby łatwiej porozumiewać się z innymi w różnych sytuacjach, również przy stole. Właściwe zachowanie przy stole jest wyrazem szacunku i taktu wobec bliźnich Ponieważ jedzenie nie jest samo w sobie

czynnością estetyczną, zasady zachowania się przy stole są szczególnie ważne w towarzystwie.

2.Nauczyciel rozpoczyna dyskusję zadając uczniom pytania:

Do czego służy stół? Czy tylko do posiłków?

Czy stół jest tylko miejscem jedzenia, czy również spotkań rodzinnych i towarzyskich?

Co zapewnia dobrą atmosferę przy stole?

Czy rodzina dzięki spotkaniom przy stole może być źródłem siły i mocy dla każdego z jej członków?

3.Nauczyciel dzieli klasę na grupy.

Każda z grup dostaje konkretne zadanie:

Grupa nr 1 odpowie na pytanie: Na czym polega nakrywanie do stołu?

Co trzeba zrobić po kolei?

Grupa nr 2 skomentuje krótką historię:

„Tort czekoladowy”

Do Dorotki na urodziny przyszło dużo zaproszonych dzieci. W tym roku mama jej podpowiedziała, aby zaprosić nie tylko najbliższe przyjaciółki, ale również koleżanki i kolegów z klasy. Dzieci bawiły się i cały czas zerkały na tort czekoladowy. Był tak pięknie przybrany i w blasku świeczek wydawał się taki apetyczny, że wszyscy zaczęli tłoczyć się przy stole. Po zgaszeniu świeczek Dorotka zaczęła dzielić tort. Największy kawałek ukroiła sobie, trochę mniejsze przyjaciółkom, a choć dla reszty osób kroiła cienkie kawałki i tak dla dwóch z nich zabrakło. Już nie ma- pokazała pusty ...