Dodaj publikację
Autor
Barbara Kijowska
Data publikacji
2011-01-31
Średnia ocena
0,00
Pobrań
38

Zaloguj się aby ocenić lub skomentować publikację.

Referat na temat integracji, rodzajów i celów integracji a także postaw nauczycieli wobec integracji dzieci w środowisku szkolnym i pozaszkolnym.
 Pobierz (doc, 59,5 KB)

Podgląd treści

UWARUNKOWANIA POSTAW NAUCZYCIELI WOBEC INTEGRACJI SZKOLNEJ DZIECI NIEPEŁNOSPRAWNYCH

SPIS TREŚCI

1. INTEGRACJA – DEFINICJA TERMINU ………………………………………………..

2. RODZAJE INTEGRACJI SZKOLNEJ I PRZEDSZKOLNEJ ………………………..
3. CELE INTEGRACJI ………………………………………………………………………
4. INTEGRACJA SZKOLNA I PRZEDSZKOLNA W OPINII NAUCZYCIELI …….

1. „INTEGRACJA" - DEFINICJA TERMINU

Pojęcie integracji ma wiele znaczeń i interpretacji. Termin integracja pochodzi z łaciny i oznacza „składanie z całości. Integracja jest procesem przywracania stanu pierwotnego, naturalnego. Integracja w pedagogice oznacza: dać szansę wspólnego przebywania, uczenia się i zabawy wszystkim dzieciom”(Encyklopedia Popularna, 1982, s. 196). Pojęcie integracja zostało określone przez wielu autorów. Zgodnie z definicją zamieszczoną w Praktycznym słowniku współczesnej polszczyzny pod red. H. Zgółkowej (1998), „integracja" to „tworzenie całości z części, włączanie jakiegoś elementu w całość, jednoczenie jakichś osób, grup, instytucji, regionów, państw itd."
Pojęcie integracji funkcjonuje w wielu dziedzinach. Można je spotkać w naukach ekonomicznych, biologicznych, politycznych, społecznych oraz językoznawstwie, a także w psychologii i pedagogice. A. Hulek twierdzi, że integracja „wyraża się w takim wzajemnym stosunku pełnosprawnych i niepełnosprawnych, w którym respektowane są te same prawa, w którym stwarzane są dla obu grup identyczne warunki maksymalnego wszechstronnego rozwoju. Celem integracji jest bowiem umożliwienie poszkodowanym na zdrowiu osobom prowadzenia normalnego życia i możliwie na tych samych zasadach, jak i innym członkom określonych grup społecznych. Integracja zakłada udostępnienie młodzieży upośledzonej na zdrowiu korzystania ze wszystkich stopni szkolnictwa - podstawowego, ogólnokształcącego i zawodowego, zdobyczy kulturowych i form czynnego wypoczynku, z których korzysta młodzież zdrowa” (A. Hulek, 1997 s. 492-493).

Pojęcie integracji w pedagogice funkcjonuje w dwu obszarach: w obrębie dydaktyki ogólnej oraz w pedagogice specjalnej. Integracja w nauczaniu rozumiana jest jako scalanie wiedzy w wyniku łączenia treści programowych w odpowiednie bloki interdyscyplinarne, co umożliwia tworzenie całościowego obrazu rzeczywistości i biegłe poruszanie się w obrębie wiedzy szczegółowej z zakresu różnych dyscyplin naukowych. Integrację tę osiąga się poprzez skorelowanie w czasie pokrewnych treści, omawianych w ramach różnych przedmiotów nauczania (jest to tzw. korelacja międzyprzedmiotowa), a także poprzez tworzenie bloków przedmiotów pokrewnych, np. blok przedmiotów humanistycznych, blok przedmiotów matematyczno-przyrodniczych. W procesie nauczania najłatwiej jest integrować pokrewne treści z różnych przedmiotów podczas tych ćwiczeń praktycznych i teoretycznych, które wymagają od ucznia wiedzy interdyscyplinarnej i umiejętności, wykształconych w trakcie realizacji wielu przedmiotów (Kossewska, 2000).
W pedagogice specjalnej integracja rozumiana jest jako wielokierunkowe, zespolone działanie, mające na celu rewalidację jednostek odbiegających od normy lub też proces integrowania (włączania) osób niepełnosprawnych (w miarę możliwości i w odpowiednich warunkach) w zwykłe formy życia osobistego i społecznego, a także jako cel kształcenia ogólnego oraz specjalnego bądź ...