Dodaj publikację
Autor
Justyna Kozłowska
Data publikacji
2011-01-31
Średnia ocena
0,00
Pobrań
31

Zaloguj się aby ocenić lub skomentować publikację.

Tekst przedstawia krok po kroku jakie najważniejsze kroki trzeba podjąć aby powołać nową niepubliczną placówkę oświatową o uprawnieniach szkoły publicznej.
 Pobierz (docx, 25,6 KB)

Podgląd treści

KONCEPCJA POWOŁANIA PLACÓWKI OŚWIATOWEJ DLA DZIECI I MŁODZIEŻY NIEPEŁNOSPRAWNEJ INTELEKTUALNIE W STOPNIU

UMIARKOWANYM LUB ZNACZNYM

WSTEP;

Istniej wiele powodów, dla których warto podjąć trud powołania nowej szkoły. Jednym z nich jest chęć zmiany mentalności ludzkiej- zarówno nauczyciela- terapeuty, rodzica/ opiekuna, czy w końcu samego klienta-ucznia. Cele, zadania jakie powinny i mogą być realizowane w nowej szkole nie muszą różnić się od tych jakie są realizowane w „takich szkołach” już istniejących. Jeżeli w założeniu szkoły jest realizowanie obowiązku szkolnego przez ucznia zatem cele i zadania muszą wynikać z podstawy programowej dla uczniów upośledzonych w stopniu umiarkowanym lub znacznym oraz innych przepisów prawa oświatowego . Poza tym nie ma potrzeby zmieniać celów i zadań – lecz sposób ich realizacji.

Uczeń niepełnosprawny intelektualnie po ukończeniu gimnazjum, a później Szkoły Przysposabiającej do Pracy nie jest kompletnie przygotowany do wejścia w środowisko społeczne osób pełnosprawnych. Najczęściej po ukończeniu SPP wraca do domu i cały proces edukacji „spala się’- następuje tz. upośledzenie wtórne. Umiejętności i wiadomości jakie uczeń opanował przez lata spędzone w szkole – nikt nie utrwala. Proces utrwalania jest ostatnim etapem w edukacji i terapii ucznia. Nie utrwalenie nabytych wiadomości i umiejętności powoduje pogorszenie lub zapomnienie rzeczy już raz poznanych. Tak dzieje się w przypadku osób głębiej upośledzonych.

Dlatego według mnie ważne jest , aby już na etapie gimnazjum realizowane było praktyczne przygotowanie ucznia do pełnienia ról w społeczeństwie pełnosprawnych poprzez odbywanie praktyk w zakładach aktywizacji zawodowej. Połączenie gimnazjum ze Szkołą Przysposabiającą do Pracy, a nawet pokuszenie się o utworzenie warsztatów terapii zajęciowej przy takiej placówce może być pomysłem godnym realizacji. Absolwent SPP mógł by kontynuować właśnie ostatni etap terapii- utrwalenie wiadomości i umiejętności. Taka jest docelowo moja wizja. Poniżej przedstawiam krok po kroku najważniejsze rzeczy, które należy wiedzieć i spełnić by powołać gimnazjum i SSP. Poniższy opis jest zgodny ze stanem prawnym na miesiąc styczeń 2010. Nie wiem ,czy jest gdzieś w Polsce taka placówka, a jeśli jest, to jak funkcjonuje. To, co przedstawiam jest tylko pewną wizją moich wiadomościami, informacjami i przemyśleń i tak proszę potraktować ten tekst.

Justyna Kozłowska nauczyciel SOSW nr 9 we Wrocławiu

Część pierwsza

Założenie placówki niepublicznej o uprawnieniach szkoły publicznej - Gimnazjum Specjalne, Szkoła Specjalna Przysposabiająca do Pracy.

Misja i wizja placówki.

Statut- najważniejszy dokument szkoły.

1.Założenie placówki niepublicznej o uprawnieniach szkoły publicznej- Gimnazjum Specjalne, Szkoła Specjalna Przysposabiająca do Pracy.

Zgodnie z Ustawą o systemie oświaty z dnia 7 września 1991 szkoła gimnazjalna może być tylko szkołą publiczną lub niepubliczną o ...