Zaloguj się aby ocenić lub skomentować publikację.
anusia1700, 2011-02-02
bardzo fajne i przydatne!ja teaz pracuję na english adventure wiec na pewno skorzystam z tego testu!wielkie dzieki!
anqa86mart, 2011-09-19
Super! Bardzo dziękuję:)
SPRAWDZIAN KOŃCOWY Z JĘZYKA ANGIELSKIEGO DLA
UCZNIÓW KOŃCZĄCYCH PIERWSZY ETAP EDUKACJI
WRAZ Z PROPONOWANYM SPOSOBEM JEGO ANALIZY
opracowanie – Maria Głogowska
Sprawdzian jest przeznaczony dla uczniów kończących klasę
trzecią szkoły podstawowej, uczących się według programu DKW-
4014-7/100 i korzystających z serii podręczników wydawnictwa
Pearson Longman pt.”English Adventure”.
Układając test wykorzystałam ilustracje zawarte w podręczniku
gdyż dzieci oswojone były z ich specyficzną szatą graficzną.
Cele sprawdzianu
Test sprawdzający wiedzę poznaną w ciągu trzech lat nauki jest
użyteczny w celach diagnostycznych. Warto się nim posłużyć
zarówno w sytuacjach narzuconych nauczycielowi,,z góry”, np. przez
dyrektora szkoły, jak również jego wyniki mogłyby się okazać istotne
w momencie podejmowania decyzji o wyborze podręcznika dla
drugiego etapu edukacji. Test ułożono zgodnie z obowiązującymi
zasadami pomiaru dydaktycznego.
Sprawdzian ma wykazać stopień opanowania poszczególnych
sprawności językowych, tj.: słuchania ze zrozumieniem, czytania ze
zrozumieniem, pisania sterowanego (tłumaczenie sprawdzające
jednocześnie umiejętność reagowania na sytuacje życiowe),
tłumaczenie zwrotów na język polski oraz część ustna – sprawdzenie
prawidłowości wymowy wyrazów i pojedynczych dźwięków.
Analiza sprawdzianu
Na postawie wyników sprawdzianu ustalamy różne wskaźniki.
1. Wartość średniego wyniku osiągniętego w poszczególnych
klasach. Obliczamy go jako średnią arytmetyczną.
2. Stopień opanowania poszczególnych sprawności
słuchania, czytania, tłumaczenia, pisania, wymowy.
językowych tj.:
Przystępując do analizy wyników testu musimy przyjąć sobie
pewien model poziomu opanowania wiedzy, do którego będziemy
się odnosić. Ja przyjęłam poniższą tabelę za Wydawnictwem Juka
(,,Testy kompetencji ucznia, klasa 3 szkoła podstawowa”).
poziom
skrót
Doskonały
Przedział
Przedział
procentowy
ilościowy
D
100%- 98% 132-129
97%-91% 128-119 Bardzo wysoki BW
W
90%-80% 118-105
Ś
104-79
79%-60%
N
78-54
59%-41%
BN
40%-0%
53-0
Wysoki
Średni
Niski
Bardzo niski
Posługując się tabelą możemy jednocześnie wysnuć ogólny
wniosek, co do stopnia łatwości lub trudności samego testu.
3. Rozstęp wyników
obliczamy jako różnicę między najlepszym i
najsłabszym wynikiem w grupie badanej. Na jego podstawie
wnioskujemy o dużych bądź małych różnicach w poziomie
zaawansowania uczniów.
4. Po ustaleniu wyniku średniego, ustalamy ilu uczniów
uplasowało się powyżej, a ilu poniżej tej wartości. Ten wskaźnik
również świadczy o różnicach między uczniami.
5. Wartość modalna,
to wynik najczęściej osiągany. Podajemy ją w
wartościach bezwzględnych. Modalnych może być kilka.
Każdorazowo podajemy ilu uczniów uzyskało wartość modalną
wyniku testu.
Wszystkie wyniki można przedstawić w tabelach ( tabele 1i2) lub
graficznie korzystając z programów graficznych np.....
Tabela 1. Zestawienie wyników klasy III...
Nazwisko
słuchanie czytanie1 pisanie czytanie2 mówienie Razem
W tym poziom:
podstawowy rozszerzony
1.
2.
3. itd.
Maksymalna
ilość
punktów
możliwa do ...