Zaloguj się aby ocenić lub skomentować publikację.
SCENARIUSZ INTERDYSCYPLINARNEJ LEKCJI OTWARTEJ
Temat: TAJEMNICE KROPLI WODY
Autorka: K. Rękawiecka
MOTTO: „WODO, NIE MASZ ANI SMAKU, ANI KOLORU, ANI ZAPACHU......NIE JESTEŚ NIEZBĘDNA DO ŻYCIA, JESTEŚ SAMYM ŻYCIEM"
POZIOM: klasa druga gimnazjum, jedna jednostka lekcyjna
CEL OGÓLNY:
▪ dostrzeganie w przyrodzie zjawisk jako całości i tworzących tę całość elementów, powtórzenie i zintegrowanie wiedzy z różnych dziedzin nauki i życia codziennego
▪ przybliżenie możliwości zastosowania technik informatycznych w procesie dydaktycznym
CELE OPERACYJNE:
Wiadomości:
Uczeń:
• podaje wzór sumaryczny i strukturalny, elektronowy wody
• wymienia właściwości fizyczne wody
• opisuje, w jakich stanach skupienia występuje woda w przyrodzie
• omawia obieg wody w przyrodzie i zjawiska fizyczne temu towarzyszące
• zna zużycie wody w gospodarstwie domowym i sposoby jej oszczędzania,
• wymienia przystosowania zwierząt do życia w wodzie
• wyjaśnia na czym polega zjawisko osmozy
• podaje przykłady obrazujące zjawisko osmozy
• wymienia funkcje wody w organizmie
• rozumie konieczność uzupełniania braków wody w organizmie
Umiejętności:
Uczeń:
• czyta tekst ze zrozumieniem,
• wysuwa wnioski na podstawie przeprowadzonych obserwacji
• odczytuje informacje z wykresu lub diagramu, rysunku
• rozwiązuje zadania rachunkowe
• stosuje informacje w praktyce
METODA:
• burza mózgów
• obserwacyjna,
• praca z tekstem, prezentacją multimedialną
FORMA:
• zespołowa, grupowa
ŚRODKI DYDAKTYCZNE:
• prezentacja multimedialna w Power Point
• butelki wody mineralnej,
• karty pracy,
• miseczki z plastrami ogórka, posypanego nieposypanego solą
TOK LEKCJI:
|FAZA LEKCJI | | | | | |
| |CZYNNOŚCI NAUCZYCIELA |CZYNNOŚCI UCZNIA |METODY | |UWAGI |
| | | |/FORMY |MATERIAŁY | |
|FAZA WSTĘPNA |Podanie tematu lekcji i celów lekcji, | | | |Praca w parach lub |
| |Informacja dla uczniów, iż będą korzystać z | | | |trójkami w zależności |
| |prezentacji multimedialnej pod kontrolą | | | |od liczby komputerów |
| |nauczycieli, rozwiązania do zadań zapiszą w | | | | |
| |kartach pracy | | | |1 min. |
| |Odczytanie na głos motta lekcji | | |Komputer, przygotowana | |
| | | | |prezentacja karta pracy, |1 min. |
| |Prośba o podanie skojarzeń do słowa WODA |Uczniowie wymieniają: |Burza mózgów | | |
| | |Np. życie zdrowie, mineralna,| | | |
| | |ryby, morze | | | |
| | | | | | |
| | | | | |3 min. |
|FAZA |Omówienie zadania 1 |Wykonanie zadania 1 |Wypełnienie karty |Woda w zlewce, butelce, |Fizyka |
|ROZWIJAJĄCA |dokonanie obserwacji wody w zlewce, kubku i | |pracy |kubeczkach dla każdej | |
| |wypełnienie na karcie zadania 1 |(właściwości fizyczne wody) | |grupy | |
| | |Odczytanie odpowiedzi i | | | |
| | |sprawdzenie poprawności | | | |
| | |zadania | | | |
| | | | | |1 min |
| |Przejście do następnego slajdu (cząsteczki wody)|Wykonanie zadania 2 |Wypełnienie karty | |Chemia |
| |i | |pracy | | |
| |prośba o wykonanie zadania 2 |(wzór chemiczny wody) | | | |
| | | | | | |
| | |Fioletowy – tlen | | | |
| | |Szary - wodór | | | |
| |Budowa elektronowa cząsteczki wody, prośba o |Uczniowie odpowiadają na | | |Chemia |
| |wykonanie zadania 3 |3 pytania | | | |
| | | | | |1 min. |
| |Następny slajd (obieg wody w przyrodzie) – |Wykonanie zadania 3 | | |Biologia, fizyka |
| |prośba o analizę schematu i rozwiązanie zadania |1-skraplanie | | | |
| |4 |2-parowanie | | |1 min |
| | |3-opady atmosferyczne | | | |
| |Analiza schematu na slajdzie następnym |Uczniowie rozpoznają proces ...