Zaloguj się aby ocenić lub skomentować publikację.
Usprawnianie percepcji słuchowej
Percepcja słuchowa jest jedną z podstawowych funkcji psychofizycznych zaangażowanych w czynność czytania i pisania ze słuchu.
Czytając dziecko musi rozpoznać poszczególne znaki graficzne i przełożyć je na odpowiadające im dźwięki mowy, następnie złożyć je w dźwiękową całość odpowiadającą danemu słowu.
Podczas pisania ze słuchu wykonywane są te same czynności w odwrotnej kolejności tj. najpierw z dyktowanego słowa dziecko musi wyodrębnić poszczególne dźwięki, później każdemu z nich przyporządkować odpowiadający mu znak graficzny; ponadto musi dodatkowo przełożyć go jeszcze na odpowiedni ruch ręki.
W przypadku wystąpienia deficytów rozwojowych w zakresie percepcji słuchowej możemy zaobserwować u dziecka nie tylko trudności w prawidłowym opanowaniu techniki czytania i pisania, ale również:
trudności w prawidłowym rozumieniu poleceń (szczególnie dłuższych, złożonych);
trudności w prawidłowym wybrzmiewaniu dźwięków mowy, dobrym wysławianiu się;
słabszą koncentrację na bodźcach słuchowych;
gorsze zapamiętywanie; słabsze przyswajanie sobie form językowych, wierszyków, tabliczki mnożenia czy pojęć sekwencyjnych (np. nazw miesięcy).
W związku z powyższym bardzo ważne jest organizowanie dla dzieci ćwiczeń, które sprzyjają rozwojowi funkcji słuchowych.
Poniżej przedstawiam propozycje ćwiczeń, które można wykorzystać w pracy, zarówno z dziećmi u których konieczne jest podjęcie oddziaływań korekcyjnych w związku z występującymi deficytami rozwojowy w tym zakresie, a także z tymi o prawidłowym rozwoju, jako zabawy stymulujące dalszy rozwój funkcji.
Ćwiczenia można wykorzystywać tak w pracy grupowej, jak i indywidualnej.
1. Rymowanki
Prowadząca zabawę prosi, aby dzieci uzupełniały wymawiane przez nią zdania nazwami w taki sposób, aby utworzyć rymy (dla ułatwienia można podpowiedzieć kategorię np. zwierzę, kwiat,itp.)
Koło brzozy pasą się dwie ... (kozy)
Wełny motek splątał ... (kotek)
Wywieziemy na lodowce dwie czarne ... (owce)
Krzyś ściął topole i zobaczył ... (pole)
Z obory dobiegł ryk – to na pewno ... (byk)
Boi się psa Burka mała ... (kurka)
Duży smok wypił ... (sok)
Tutaj leżą kłody, a tam dają ... (lody)
Mały mól wleciał w białą ... (sól)
Leci kos, a tu ... (nos)
Ten staruszek ma duży ... (brzuszek)
Leci muszka, dotknij ... (uszka)
Na łące muczy krowa, a mnie boli ... (głowa)
Duży słoń, mała ... (dłoń)
Tamten malec przeciął ... (palec)
Boli mnie noga mówi ... (stonoga)
Na zielonej łące skaczą dwa ... (zające)
Ten kolczasty zwierz, to na pewno ... (jeż)
Moje żebra woła ... (zebra)
Po wysokiej trawie chodzą dumne ... (pawie)
Jestem wyższa niż szafa przechwala się ... (żyrafa)
Wysoka Marysia, niska ... (Krysia)
Wesoły Jacek, smutny ... (Wacek)
Krysia ma maskotki, a Dorotka ... (kotki)
Piotrek łowi ryby, Tomek zbiera ... (grzyby)
Poszli do lasu – narobili ... (hałasu)
Na spódniczce barwne ciapki, a ma stopach modne ... (klapki)
Dla Agatki kupię bratki, dla Klarysy ...