Zaloguj się aby ocenić lub skomentować publikację.
PROJEKT SZKOLNY
Pod hasłem:
Ekonomia na co dzień
WSTĘP:
Program Ekonomia na co dzień - czyli decyduj o sobie jest propozycją przygotowania młodzieży gimnazjalnej do aktywnego wchodzenia w życie gospodarcze, stanowienia o sobie, wytyczania własnej drogi rozwoju poprzez aktywne wzmacnianie swoich mocnych stron, zainteresowań, uzdolnień, a przez to dostosowania się do zmieniającej się struktury rynku pracy. Właśnie w gimnazjum uczeń planuje swoją przyszłość, podejmuje decyzje dotyczące dalszej drogi edukacyjnej, wyboru zawodu, kształtuje nawyki konsumenckie, uczy się poruszania w świecie finansów.
Nie należy zapominać, że dla nastolatka jest to trudny okres - czas dorastania. To etap wielu pytań, pierwszych prób i doświadczeń, poszukiwań swojego miejsca w świecie, to czas kształtowania postaw wobec nauki, ludzi, świata. Trzeba też pamiętać, że 14-15- latki często rezygnują z własnej ekspresji. Chętnie powielają funkcjonujące schematy. Jest to o tyle niebezpieczne, że sprzyja ugruntowaniu stereotypów, postaw bierności. W tej fazie rozwoju młodzież ma trudności z podejmowaniem decyzji - przecenia swoje możliwości bądź nie wierzy w odniesienie sukcesu. Brak realizmu w ocenie własnych zasobów skutkuje brakiem samodzielności przy podejmowaniu decyzji. Młodzież liczy, więc na wsparcie, pomoc ze strony dorosłych. Właśnie w okresie dorastania należy uczniów wyposażyć w wiedzę przydatną do podejmowania różnych decyzji, rozpocząć naukę elementarnych umiejętności funkcjonowania na rynku pracy. Wspomagając procesy decyzyjne ucznia, musimy organizować sytuacje edukacyjne, podczas których powinien on otrzymać niezbędne informacje, analizować je i przetwarzać oraz dokonywać samooceny.
CELE OGÓLNE:
Propozycja nasza została opracowana zgodnie z podstawą programową dla gimnazjum.
• dostarczenie elementarnej wiedzy ekonomicznej;
• rozwijanie ducha przedsiębiorczości;
• rozbudzenie wyobraźni, pomysłowości na temat przyszłej aktywności zawodowej i gospodarczej;
• pomoc w świadomym kształtowaniu kariery zawodowej;
• wyposażenie ucznia w wiedzę przydatną do podejmowania różnych decyzji związanych z rynkiem pracy.
CELE SZCEGÓŁOWE:
- kształtowanie umiejętności kreowania własnego wizerunku;
- zapoznanie uczniów z zasadami nawiązywania kontaktów z innymi w sytuacjach zawodowych;
- określanie i planowanie przyszłej drogi zawodowej w zgodzie ze swoimi zainteresowaniami i predyspozycjami;
- ukazanie uczniom różnych aspektów, jakie należy brać pod uwagę przy wyborze zawodu;
- przekazanie uczniom informacji o możliwościach kontynuowania nauki w szkołach ponadgimnazjalnych;
- zaznajomienie uczniów z czynnościami związanymi z poszukiwaniem pracy i jej podejmowaniem;
- kształcenie umiejętności niezbędnych podczas rozmowy kwalifikacyjnej.
TREŚCI KSZTAŁCENIA I WYCHOWANIA:
• Gospodarstwo domowe - zarządzanie własnymi pieniędzmi.
• Najważniejsze zasady racjonalnego gospodarowania.
• Orientacja zawodowa (lokalny i ponadlokalny rynek pracy).
• Odkrywanie i rozwijanie indywidualnych kwalifikacji zawodowych.
• Wybór zawodu. System poradnictwa zawodowego i kształcenia ustawicznego.
• Mobilność zawodowa jako zjawisko cywilizacyjne.
• Ubieganie się o pracę.
REZULTATY PROJEKTU:
Cele projektu zostaną osiągnięte, gdy uczniowie:
- wezmą aktywny udział w realizacji zaplanowanych zadań, czego efektem ...