Zaloguj się aby ocenić lub skomentować publikację.
ROZDZIAŁ III WYNIKI BADAŃ WŁASNYCH
1.Wpływ czynników środowiskowych na wagary uczniów Zespołu Szkół im. C.K. Norwida w Dobiegniecie: rodziny, grupy rówieśniczej
i nauczyciela
„Wpływ na to, czy dziecko pójdzie na wagary czy nie, mają również rodzina
i sytuacja domowa ucznia. Uczeń, uciekając z lekcji, chce odpocząć, rozluźnić się
i zapomnieć i kłopotach w domu. Dzieje się tak, dlatego, że dziecko nie ma wpojonych jasnych zasad postępowania- nie ocenia wagarowania jako czegoś złego. Nieobecność w szkole może być w tym przypadku formą wołania o pomoc, chęcią zwrócenia
na siebie uwagi.”[1]
Dlatego tak istotnym czynnikiem, który został zbadany jest środowisko rodzinne. Ocenie zostały poddane więzi rodzinne, a także reakcja rodziców
na wagarowanie dzieci.
Tabela nr 3 Struktura rodziny
|Lp. |W jakiej rodzinie się wychowujesz |
|1. |Pełnej |45 |
|2. |Niepełnej z ojcem |3 |
|3. |Niepełnej z matką |2 |
|4. |Zrekonstruowanej |0 |
|5. |Bez rodziców |0 |
| |Ile masz rodzeństwa |
|1. |Jestem jedynakiem |2 |
|2. |Jedno |17 |
|3. |Dwoje |15 |
|4. |Troje |9 |
|5. |Czworo i więcej |7 |
Źródło: badania własne
Jak widać w tabeli nr 3 najwięcej badanych uczniów wychowuje się w rodzinach pełnych (90%). Pozostałe 10% młodzieży pozostaje pod opieką jednego z rodziców; 4% matki, 6% ojca.
Niewiele, bo tylko 14% respondentów posiada czworo i więcej rodzeństwa, kolejne 4% są jedynakami. Przeważającą część grupy stanowią rodziny z dwójką dzieci(34%). Troje dzieci posiada 20% rodzin, a pozostałe 18% czwórkę.
Określone relacje, które panują wewnątrz rodziny skutkują w określonym funkcjonowaniu w szkole. Aby dowiedzieć się, jak jest pośród badanych zostały zadane im następujące pytania: Czym jest dla Ciebie rodzina i kiedy rodzice mają dla Ciebie czas?
Uzyskano zadawalające wyniki. Aż 94 % ankietowanych odpowiedziało,
iż rodzina jest dla nich najważniejsza na świecie i zawsze mogą, na nią liczyć. Jedynie 6% uważa, że są to jedynie ludzie, z którymi się mieszka. Żadna osoba nie udzieliła odpowiedzi, iż rodzina nie ma dla niej znaczenia.
Ponad połowa, bo 52% stanowią uczniowie, którzy twierdzą, że rodzice mają
dla nich zawsze czas. Dla 30% osób rodzice mają czas po pracy, kiedy wrócą do domu. Uczniów, którzy twierdzą, że rodzice mają tylko czas w weekendy, albo, że
nie poświęcają im czasu w ogóle jest znacznie mniej.
O tym czy rodzice patrzą przychylnym okiem na niekontrolowane nieobecności swoich pociech świadczy tabela nr 4.
Tabela nr 4 Reakcja rodziców na wieść o wagarach
|Lp. |Reakcja rodziców |Liczba odpowiedzi |
|1. |Krzyk i bicie |1 |
|2. |Spokój i tłumaczenie |20 |
|3. |Czuli ...