Zaloguj się aby ocenić lub skomentować publikację.
Ritter von Rodewald, 2023-05-05, ocena:
Wann verwende ich Perfekt? Das Vergangene ist noch sehr lebendig für mich. Das Perfekt besteht aus zwei Teilen. Gute Leistung! Echt positiv!
język niemiecki klasa 2a
Temat: Was hast du den ganzen Tag gemacht? (czas perfekt z czasownikiem posiłkowym sein).
Cele lekcji:
- uczeń zna zasady tworzenia czas przeszłego Perfekt i potrafi je zastosować,
- uczeń zna i poprawnie stosuje szyk wyrazów w zdaniu,
- uczeń rozumie wysłuchany tekst,
- uczeń poprawnie rozwiązuje zadania na rozumienie tekstu czytanego,
- uczeń utrwala, rozumie i stosuje poznaną leksykę,
- uczeń umie odpowiadać na zadawane pytania,
- uczeń umie przetłumaczyć zdania z języka niemieckiego na język polski i odwrotnie,
- uczeń potrafi skonstruować samodzielnie wypowiedzi ustne,
- uczeń zna odmianę czasowników "haben" i "sein" przez osoby w czasie teraźniejszym,
- uczeń potrafi wybrać odpowiedni czasownik posiłkowy i zastosować go w zdaniu,
- ocenić, czy dane zdanie jest prawdziwe, czy fałszywe znając zasadę gramatyczną,
- uczeń czuje się współodpowiedzialny pracując w grupie,
- uczeń umie pracować indywidualnie i w grupie.
- współpracować w grupie przy wypracowywaniu wspólnego stanowiska.
Formy pracy:
- praca zbiorowa
- praca grupowa
- praca indywidualna
- praca w parach
Metody pracy:
- samodzielne odkrywanie reguły gramatycznej,
- zajęcia praktyczne
- metoda jigsaw
- metoda gramatyczno-tłumaczeniowa
Pomoce dydktyczne
- płyta Cd
-słowniki
-pytania do tekstu – załącznik 2
|l.p. |Przebieg lekcji |Czas |Forma socjalna |Materiały |
|1. |Przywitanie |1 min |Praca z całą klasą| |
|2. |Rozgrzewka językowa |3 min |Praca z całą klasą| |
| |-przypomnienie budowy czasu perfekt | | | |
| |-uczniowie zadają sobie pytanie – co wczoraj robiłeś? (was hast du gestern gemacht?), ich| | | |
| |zadaniem jest odpowiedź na usłyszane pytanie, zadanie pytania i wskazanie osoby | | | |
| |odpowiadającej | | | |
|3. |Zapisanie tematu |2 min. |Praca z całą klasą| |
|4. |Uczniowie wykonują ćwiczenie – polega ono na wysłuchaniu tekstu i zaznaczeniu kto |5 min |Praca z całą klasą|Podręcz- |
| |powiedział zapisane zdania | | |nik ćw.19a, s.63, płyta|
| | | | |cd |
|5. |Sprawdzenie poprawności wykonania zadania |2 min |Praca z całą klasą| |
|6. |Ćwiczenie – |10 min |Praca w grupach |Podręcz- |
| |metoda jigsaw KROK 1. | | |nik s.64 |
| |Uczniowie pracują w tzw. eksperckich grupach, czytając fragment teksu (każda grupa ma | | | |
| |inny fragment tekstu). Grupa czyta fragment, analizuje, tłumaczy. | | | |
| |Każda osoba z grupy musi na tyle dobrze zrozumieć zagadnienie, żeby móc wytłumaczyć je | | | |
| |innej grupie uczniów. | | | |
| |KROK 2. | | | |
| |Drugi podział na grupy polega na tym, że w skład każdej nowej grupy wchodzą | | | |
| |przedstawiciele każdej z poprzednich grup. Przedstawiciele kolejno relacjonują, czego | | | |
| |dowiedzieli się w swoich poprzednich grupach, aby każdy uczeń rozumiał treść tekstu. | | | |
|7. |Uczniowie stwierdzają prawda czy fałsz: |2 min |Praca w grupach | |
| |Ein Hund hat die Klamotten von Rene geklaut. | | | |
| |Manuelas Vater hat ihr Schlüssel genommen. | | | |
| |Sarah hat die Polizei angerufen. | | | |
|8. |Uczniowie wspólnie próbują odgadnąć regułę gramatyczną ...