Zaloguj się aby ocenić lub skomentować publikację.
PEDAGOGIZACJA RODZICÓW
TEMAT SPOTKANIA
,,Rola klas integracyjnych w masowej szkole”
Opracowanie: M. Macewicz
Rok szkolny 2010/2011 Szkoła Podstawowa w Człopie
INTEGRACJA- dziesięć liter, w których zawarta jest przyszłość dzieci pokrzywdzonych przez los, szansa na bycie pełnosprawnym członkiem grupy przedszkolnej, klasy, zespołu, a wreszcie społeczeństwa.
Warunkiem pełnoprawnego przebiegu integracji dziecka niepełnosprawnego z jego pełnosprawnym rówieśnikiem w celu przygotowania go do życia w społeczeństwie jest atmosfera tolerancji i współpracy Ma ona ogromne walory wychowawcze.
W wieku szkolnym jedną z najsilniejszych potrzeb dzieci jest chęć przebywania w grupie rówieśniczej, wypływająca z potrzeby kontaktu społecznego i uzyskania aprobaty.
Często osoba niepełnosprawna potocznie postrzegana jest jako ktoś słabszy, gorszy, wymagający jedynie pomocy i opieki. Jednak uświadomienie sobie faktu, że wszyscy potrzebujemy pomocy, może zmienić ten stereotyp. Osoba niepełnosprawna to partner z innym potencjałem możliwości, a jego niepełnosprawność nie wyklucza go z dobrej wspólnej zabawy.
Dziecko niepełnosprawne wymaga pomocy w nawiązaniu kontaktów.
Pomoc ta powinna zmierzać do;
➢ Stwarzania dzieciom niepełnosprawnym sytuacji sprzyjających nawiązaniu prawidłowych kontaktów z pełnosprawnymi rówieśnikami,
➢ Wyuczeniu prawidłowego postrzegania i oceny zarówno zachowania dzieci zdrowych przez jednostkę chorą jak i reakcji dziecka niepełnosprawnego na zdrowych rówieśników,
➢ Wzmacniania odporności dzieci z defektami na negatywne reakcje emocjonalne i zachowanie zdrowych kolegów,
➢ Korygowania niewłaściwych form zachowania społecznego utrwalonych w wychowaniu rodzinnym lub dotychczasowych kontaktach rówieśniczych przez udział dzieci w różnych formach terapii oraz w rzeczywistym życiu grupy.
Rola klas integracyjnych jest natury społeczno- moralnej.
Dzieci uczą się wzajemnej tolerancji, wrażliwości
i poszanowania praw innych.
Ideą klas integracyjnych jest maksymalne włączenie dzieci niepełnosprawnych do funkcjonowania zwykłej szkoły i umożliwienie im wzrastanie w gronie zdrowych rówieśników. Kształcenie i wychowanie powinno przybierać formę integracji funkcjonalnej poprzez stałe utrzymywanie kontaktów dzieci niepełnosprawnych ze zdrowymi, przeżywania tych samych sytuacji, aktywnym udziale w życiu klasy i szkoły.
ZADANIA KLAS INTEGRACYJNYCH:
1. Integrowanie dzieci niepełnosprawnych i zdrowych w naturalnym środowisku rówieśniczym.
2. Prowadzenie zajęć grupowych aktywnymi metodami opartymi na współpracy.
3. Nauczanie wielopoziomowe w ramach wspólnego programu nauczania poprzez modyfikowanie go do potrzeb i możliwości konkretnego dziecka.
4. Stymulowanie rozwoju dziecka niepełnosprawnego i przygotowanie go do pokonywania trudności w życiu społecznym.
5. Nauczenie współodczuwania, tolerancji, otwartości na innych poprzez oddziaływanie na uczucia wyobraźnię.
W klasie integracyjnej pracuje równocześnie dwóch nauczycieli:
1. nauczyciel nauczania zintegrowanego (nauczyciel prowadzący)
2. pedagog specjalny (pełniący rolę nauczyciela wspomagajacego)
Głównym organizatorem procesu dydaktycznego jest nauczyciel prowadzący, który konsultuje się z nauczycielem wspomagającym.
Zadania nauczyciela wspomagającego:
- kieruje kształceniem dzieci niepełnosprawnych,
- przygotowuje pomoce i materiały do pracy z dziećmi,
- dokonuje modyfikacji ...