Zaloguj się aby ocenić lub skomentować publikację.
lena_69, 2011-02-23
bardzo piękne, ale nie sprawdza się w praktyce:) mimo wszystko, życzę powodzenia
Jak pracować z uczniem ze specjalnymi potrzebami edukacyjnymi?
Uczeń z trudnościami szkolnymi:
• Czyta wolniej niż pozostali uczniowie i nie zawsze rozumie czytany tekst. Konsekwencją tego jest niechęć do czytania w ogóle. Taki uczeń nie czyta więc książek i lektur szkolnych.
• Ma trudności z logicznym zapisywaniem swoich myśli, Mie potrafi zatem poprawnie zbudować wypowiedzi pisemnej. Na dodatek popełnia wiele błędów ortograficznych, pisze nie starannie i nieczytelnie.
• Często nie potrafi sformułować wypowiedzi ustnej, posługuje się ubogim słownictwem.
• Często nie kończy rozpoczętego zdania. Brakuje mu motywacji do pracy.
Dodatkowo:
• Ma trudności z zapamiętywaniem dat.
• Nie wyciąga logicznych wniosków z podanych faktów.
• Ma trudności z odczytywaniem mapy.
• Nie potrafi wyszukać i zrozumieć informacji zawartych w tekstach źródłowych.
Postępowanie z dzieckiem z trudnościami w nauce:
Aby praca z uczniami ze specjalnymi potrzebami edukacyjnymi była skuteczna musi opierać się na planowych działaniach. Nauczyciel rozpoznaje potrzeby dziecka i we współpracy z pedagogiem szkolnym określa drogę do sukcesu edukacyjnego ucznia.
W tym celu należy:
1. Przeprowadzić diagnozę
2. Przeczytać opinię i orzeczenia z poradni
3. Określić materiały i metody pracy, których wymaga uczeń
4. Omówić z nauczycielami pedagogiem to, jak będzie wyglądała całościowa pomoc dziecku
5. Przekazać ustalenia rodzicom
W pracy z uczniami ze specjalnymi potrzebami edukacyjnymi warto wykorzystywać gry utrwalające. Mogą one być dobrym wprowadzeniem do lekcji lub sposobem na utrwalenie materiału. Można wykorzystać je w momencie widocznego spadku zainteresowania tematem lub niskiej motywacji do pracy(pamięć, fiszki, na plecach, wspólne pisanie, dyktando chodzone).
Strategie włączające ucznia do działania na lekcji:
Strategia pierwsza
Udowodnij uczniowi, że coś wie.
Jak to zrobić?
• Formułuj proste i krótkie pytania
• Łatwe pytania kieruj do konkretnego(słabego) ucznia. Nie pozwól by ktoś uprzedził jego odpowiedź.
• Na każdej lekcji uczniowi, który ma specjalne potrzeby edukacyjne, zadaj choćby jedno łatwe pytanie. Niech wie, że może i musi być aktywny.
Strategia druga
Wykorzystaj, choćby najmniejsze, umiejętności ucznia. Jak to zrobić?
• Przydzielaj uczniowi zadania na miarę jego możliwości
• Polecenia kieruj do uczniów mogą być różne: uczniom dobrym i szybkim przygotuj zadania trudne i wymagające, słabym- łatwiejsze lub całkiem łatwe.
• Zadbaj o to aby praca wykonywana przez uczniów zdolnych, przeciętnych i słabych uzupełniała się.
Strategia trzecia
Pokaż uczniowi, że może być również szybki i skuteczny jak rówieśnicy. Jak to zrobić?
• Przygotuj proste pytania do tekstu
• Poleć uczniowi, by po przeczytaniu materiału podkreślił w nim fragmenty, które zawierają odpowiedzi na pytania.
• Zaczynając pracę nad tekstem, koniecznie zadaj uprzednio przygotowane pytania.
Strategia czwarta
Pozwól uczniowi pracować w różnych grupach ...