Zaloguj się aby ocenić lub skomentować publikację.
Scenariusz lekcji informatyki w klasie IV
w Szkole Podstawowej w Łękawce
Prowadzący: Magdalena Golec
Czas trwania: 45 min
Temat lekcji: Jakie są elementy zestawu komputerowego? Budowa jednostki centralnej.
Cele lekcji:
1.Widomości.
Uczeń potrafi:
Wyjaśnić pojęcie: jednostka centralna
Wymienić poszczególne elementy jednostki centralnej;
Opisać poszczególne elementy jednostki centralnej;
2. Umiejętności.
Uczeń potrafi:
Rozróżnić poszczególne elementy jednostki centralnej,
Określić rolę poszczególnych elementów
Wskazać elementy płyty głównej
Metody i formy pracy:
pogadanka;
pokaz przygotowanej prezentacji
pokaz przyniesionych elementów z budowy komputera(płyta główna, dysk twardy) oraz pamięci zewnętrznych
praca indywidualna- karty pracy
Środki dydaktyczne:
komputery z zainstalowanym programem Microsoft PowerPiont
projektor multimedialny
podręczniki „Dodaj do ulubionych”
karty pracy dla uczniów
Przebieg lekcji:
Etap
Zadanie
Przebieg realizacji
Uwagi do realizacji
Faza przygotowawcza
– czynności organizacyjne
sprawdzenie obecności
– wprowadzenie do tematu lekcji
podanie tematu lekcji
- krótka pogadanka na temat potrzeby poznania budowy komputera i jego elementów
Uczniowie zapisują temat w zeszycie
Faza realizacyjna
- pokaz i omówienie prezentacji multimedialnej
nauczyciel uruchamia prezentację multimedialną oraz omawia poszczególne slajdy
uczniowie dowiadują co to jest oraz jak jest zbudowana jednostka centralna.
Uczniowie ze slajdu poznają budowę płyty głównej, a następnie oglądają oraz opisują płytę przyniesioną przez nauczyciela. Każdy uczeń może dotknąć i wizualnie zobaczyć jak wygląda płyta oraz poszczególne jej elementy, dowiedzieć się jak wygląda procesor.
W dalszej części prezentacji uczniowie poznają rodzaje pamięci komputera oraz różnice pomiędzy nimi
Nauczyciel pokazuje uczniom różne typy pamięci zewnętrznej, uczniowie próbują je nazwać i wskazać różnie pomiędzy nimi.
Uczniowie ze slajdów dowiadują się jak nazywaja się poszczególne typy pamieci zewnętrznej i czym się od siebie różnią.
Uczniowie wpisują do zeszytów notatkę: Najważniejsze elementy jednostki centralnej to:
płyta główna,
procesor,
zasilacz,
karta graficzna,
karta dźwiękowa,
pamięć ROM i RAM,
dysk twardy,
stacja dyskietek,
stacja CD-ROM,
port USB.
Oglądają przygotowaną prezentację oraz inne przyniesione elementy budowy jednostki centralnej
Faza podsumowująca
– podsumowanie wiadomości poznanych na lekcji
uczniowie wypełniają przygotowane przez nauczyciela karty pracy
wybrani uczniowie czytają uzupełnione karty pracy
nauczyciel ocenia wypowiedzi uczniów na pytania w kartach pracy
zadania pracy domowej: podręcznik ćwiczenie 1 str. 213
Karty pracy
podręcznik
Karta pracy:
Jednostka centralna gromadzi w swym wnętrzu ….……………………………………………………………………………………………………………………………………………
……………………………………………………………………………………………………………………………………………...…………………………………………………………………..
Zasilacz jest niezbędny, gdyż ………………………………………………………………………………………………………………..
……………………………………………………………………………………………………………………………………………...…………………………………………………………………….
Pamięć ROM umożliwia ……………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………...………………………………………………………………………..
Pamięć RAM służy do …………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………..………….……………………………………………………………………………….
Na dysku twardym przechowywane są …..…………………………………………………………………………………………..…….……………………………………….……………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………….