Zaloguj się aby ocenić lub skomentować publikację.
Opracowała:
Paula Chrustowska
nauczyciel przyrody
KONSPEKT DO LEKCJI PRZYRODY W
KLASIE IV SZKOŁY PODSTAWOWEJ
Dział 1: Obserwujemy przyrodę.
Temat 8: Jak prowadzić obserwacje przyrodnicze?
Cele lekcji:
1. Przeprowadzenie obserwacji liścia oraz kory drzewa przy pomocy lupy.
2. Omówienie zasad oraz pokaz wykonywania rysunku obiektu przyrodniczego (
rozmieszczenie rysunku, opis i podpis rysunku).
3. Wskazywanie cech obiektu umieszczonego na rysunku.
4. Zrozumienie potrzeby doboru metody obserwacji do obiektu obserwacji.
Umiejętności jakie uczeń wynosi z lekcji:
Uczeń zna:
1. Przeprowadza obserwację przy użyciu lupy, lornetki.
2. Wykona schematyczny rysunek obserwowanego obiektu.
3. Określa cechy obserwowanych obiektów.
4. Dobiera przyrząd do obserwowanego obiektu.
Postawy wyniesione przez ucznia z lekcji:
1. Świadomość złożoności świata przyrodniczego.
2. Świadomość konieczności doboru metody obserwacji przyrodniczej jako właściwej
drogi poznawania świata przyrodniczego.
Metody oraz formy pracy:
1. Wykład nauczyciela z elementami pogadanki.
2. Praca z kartą pracy.
4. Obserwacja obiektu przyrodniczego za pomocą lupy.
1.
2.
3.
4.
Środki dydaktyczne:
1. Podręcznik.
2. Lupa.
3. Liść.
PRZEBIEG ZAJĘĆ
I. FAZA WSTĘPNA
Przywitanie się z uczniami.
Sprawdzenie listy obecności.
Sprawdzenie zadania domowego.
Zapisanie tematu lekcji na tablicy i w dzienniku.
II. FAZA REALIZACYJNA
1.
Umiejętność przyporządkowania przyrządu badawczego do elementu badawczego.
Ptak w oddali → lornetka
mrówka w trawie → lupa
chmura na niebie → lornetka
budowa liścia → lupa
2.
W jaki sposób wykonujemy prawidłowy rysunek obiektu biologicznego w zeszycie?
Instrukcja wykonania rysunku obiektu przyrodniczego:
3.
1. Rysunek wykonujemy odręcznie
2. Nie używamy linijki, cyrkla, itp..
3. Rysujemy ołówkiem, który jest zastrugany.
4. Rysunek jest duży i widoczny.
5. Na rysunku widoczny jest: obiekt, opisy rysunku oraz podpis rysunku znajdujący się pod rysunkiem.
Każdy z uczniów dostaje liść z dowolnego drzewa i własnoręcznie w zeszycie
wykonuje rysunek tego obiektu przyrodniczego bez użycia lupy oraz przy użyciu lupy. Uczeń
podpisuje rysunki.
1.
2.
III. FAZA PODSUMOWUJĄCA
Krótkie powtórzenie zdobytych na lekcji informacji.
Znajdź liść oraz drzewo, z którego pochodzi ten liść. Wypełnij a następnie wklej do
zeszytu tabelkę z cechami opisującymi znaleziony przez siebie liść oraz drzewa z którego ten
liść pochodzi.
Możesz posłużyć się określeniami:
wygląd drzewa: duże, średnie, małe, grube, cienkie, krzywe, proste, rozłożyste
wygląd kory drzewa: szorstka, gładka, błyszcząca, matowa, zimna, ciepła, wilgotna, śliska
Cecha
Opis
Wygląd drzewa
Wygląd kory drzewa
Wygląd liścia ( kształt, barwa, wielkość)
Bibliografia:
1.
2.
Marko- Worłowska M i in., „Tajemnice Przyrody”, Nowa Era, Warszawa 2007.
Internet.