Zaloguj się aby ocenić lub skomentować publikację.
Opracowała:
Paula Chrustowska
nauczyciel przyrody
KONSPEKT DO LEKCJI PRZYRODY W
KLASIE IV SZKOŁY PODSTAWOWEJ
Dział 2: Życie na Ziemi.
Temat 20: Co to znaczy organizm żywy.
Cele lekcji:
1.Czynności życiowe organizmów.
2. Organizmy samożywne.
3. Organizmy cudzożywne.
4. Etapy oddychania.
5. Wymiana gazowa u roślin i zwierząt.
Umiejętności jakie uczeń wynosi z lekcji:
Uczeń:
1. Wymienia 3 lub 4 czynności charakterystyczne dla organizmów żywych.
2. Wymienia czynności życiowe organizmów.
3. Klasyfikuje organizmy ze względu na sposób odżywiania się.
4. Wyjaśnia, na czym polega samożywność i cudzożywność.
5. Wyjaśnia, na czym polega wymiana gazowa.
6. Wyjaśnia, na czym polega pasożytnictwo.
7. Omawia sposób produkowania pokarmu przez rośliny.
8. Wymienia etapy oddychania.
Postawy wyniesione przez ucznia z lekcji:
1. Świadomość złożoności świata przyrodniczego.
2. Świadomość poszanowania każdego elementu przyrody w związku z integralną
całością poszczególnych jej elementów.
3. Dążenie do wnikliwej obserwacji przyrody.
Metody oraz formy pracy:
1. Wykład nauczyciela z elementami pogadanki.
2. Praca z podręcznikiem oraz z zeszytem ćwiczeń.
Środki dydaktyczne:
1. Podręcznik, zeszyt ćwiczeń.
PRZEBIEG ZAJĘĆ
I. FAZA WSTĘPNA
Przywitanie się z uczniami.
Sprawdzenie listy obecności.
Zapisanie tematu lekcji na tablicy i w dzienniku.
Powtórzenie wiadomości: budowa organizmów.
II. FAZA REALIZACYJNA
1.
2.
3.
4.
1. Nauczyciel prosi uczniów aby wymienili jakie czynności życiowe reprezentują organizmy
żywe. Uczniowie odpowiadają a nauczyciel uzupełnia ich odpowiedzi.
Odżywianie się
oddychanie
poruszanie się, wykonywanie ruchów
wzrost i rozwój
wydalanie
rozmnażanie się
a zatem.....
2. Zwierzęta i rośliny różnią się od elementów przyrody nieożywionej. Mimo, iż każda roślina
ma inny kształt liści, to ma te same organy, także żyje jak zwierzęta bo oddycha, porusza
się…podaje przykłady: kwiaty tulipana zamykają się i otwierają w zależności od pory dnia,
łodygi fasoli oplatają się wokół tyki, liście ustawiają się do słońca u niektórych roślin, u
rosiczki, rośliny która chwyta owady zamykają się liście pułapki. Odżywia się, ale nie tak jak
zwierzęta, ponieważ rośliny same sobie produkują pokarm z dwutlenku węgla i wody przy
udziale światła i ten proces nazywa się FOTOSYNTEZA, prosi uczniów by zapamiętali to
słowo.
2. ODŻYWIANIE SIĘ
pokarm jest niezbędny organizmom aby zapewnić im energię na wykonywanie innych cech
świadczących o tym że żyją np. poruszanie się, wzrastanie,
każdy organizm musi się odżywiać
nie każdy organizm pobiera pokarm od innych od zewnątrz
zwierzęta i ludzie pobierają pokarm ze swojego środowiska są CUDZOŻYWNE czyli nie
potrafią same wytworzyć sobie jedzenia
rośliny potrafią sobie same wytworzyć sobie pokarm, są SAMOŻYWNE czyli 'jedzą' to co ...