Dodaj publikację
Autor
Magdalena Blicharz
Data publikacji
2011-03-04
Średnia ocena
0,00
Pobrań
155

Zaloguj się aby ocenić lub skomentować publikację.

Praca zawiera informacje na temat prawidłowego przebiegu rozwoju mowy, najczęstszych wad wymowy dzieci w wieku szkolnym i ich przyczyn. Opisuje konsekwencje nieprawidłowej mowy w karierze szkolnej i zawodowej. Zawiera wskazówki dla rodziców, w jaki sposób pomóc dzieciom w doskonaleniu mowy.
 Pobierz (doc, 48,0 KB)

Podgląd treści


Referat dla rodziców dzieci uczęszczających na zajęcia logopedyczne

Jak ogromne znaczenie ma zdolność do porozumiewania się mową artykułowaną i jak dotkliwe są skutki niemożności jej stosowania można uświadomić sobie przywołując w pamięci zapalenie krtani lub przebywanie w towarzystwie osób posługujących się nieznanym językiem obcym. Sytuacje te pokazują, jak tym bardziej frustrująca może być wizja pozbawienia zdolności komunikowania się z drugim człowiekiem na zawsze, czy na dłuższy czas. Szczególnie dotyczy to mowy artykułowanej (dźwiękowej i graficznej). Dla człowieka ważne jest, by mógł posługiwać się przynajmniej mową nieartykułowaną (dźwiękami i mimiką).
„Mowa ma przede wszystkim funkcję komunikacyjną i służy celom kontaktu, porozumienia i społecznej koordynacji zachowania. Człowiek stosuje ten środek także jako społeczny sposób oddziaływania na siebie i współdziałania ze sobą, zachowując tym samym funkcję komunikacyjną w swoim indywidualnym działaniu.”[1] Ponadto: „Jeśli proces rozwoju mowy dziecka przebiega prawidłowo, prawidłowo przebiega też proces myślenia, gdyż oba te zjawiska łączą się ze sobą bardzo ściśle. […] Kształtowanie i rozwój mowy ma ścisły związek z rozwojem społecznym. Częste kontakty werbalne dziecka z otoczeniem przyspieszają ten rozwój, doskonaląc wymowę, bogacąc słownictwo, ucząc prawidłowego stosowania zasad gramatycznych, właściwego posługiwania się melodią, akcentem i rytmem mowy, które to składniki stanowią prawidłowy obraz mowy.”[2]
Mowa pozwala na obiektywne opisywanie rzeczywistości, pozwala na wyrażanie swoich myśli, uczuć.
Prawidłowa wymowa zwiększa szanse dziecka na zdobycie wymarzonego zawodu, a w dalszej perspektywie dobrej pracy. Nieprawidłowa wymowa stanowi, zależnie od wybranego zawodu pewne ograniczenie w jego wykonywaniu, bądź też całkowicie uniemożliwia jego podjęcie np. telemarketer, nauczyciel, prawnik, sekretarka, dziennikarz.
Dziecko z wadą wymowy narażone jest na drwiny ze strony kolegów, może negatywnie przeżywać wypowiadanie się na forum np. podczas odpowiedzi ustnych (uczeń skrępowany swoim sposobem mówienia, odpowiada gorzej, niż wskazywałby na to faktyczny stan jego wiedzy). Często czyta gorzej, niż inne dzieci. Wszystko to wpływa na jego ogólny stan emocjonalny, może obniżać samoocenę, może być przyczyną pogorszenia zachowania.
Dziecko może mieć problem z rozumieniem poleceń.
Mowa dziecka ma swoje odzwierciedlenie w słowie pisanym, agramatyzmy, przestawki itp. pojawiają się zatem nie tylko podczas wypowiedzi ustnych, ale i pisemnych (wypracowania, referaty itp.), przez co dziecko może uzyskiwać niższe oceny szkolne.
Dziecko z wada wymowy wymaga szczególnej troski, wsparcia zarówno ze strony rodziców, logopedów, jak i nauczycieli.
Aby dziecko zaczęło mówić prawidłowo głoski konieczna jest sprawność narządów artykulacyjnych: języka, warg, policzków, podniebienia miękkiego.
Terapia dziecka wymaga od niego ogromnego wysiłku, jak też nakładu czasu. Wady wymowy mogą być usunięte jedynie przy systematycznej, dokładnej, a bardzo ...