Dodaj publikację
Autor
Mariola Krupa
Data publikacji
2011-03-21
Średnia ocena
0,00
Pobrań
169

Zaloguj się aby ocenić lub skomentować publikację.

Poznawanie potrzeb Podopiecznych - jak to zrobisz? Szybkość zdobycia jak największej ilości wiedzy o każdym dziecku i dokonanie wyboru odpowiedniego postępowania z nim jest szczególnie ważne w kontakcie z grupą kolonijną. Oczywiście ten proces poznawania dzieci trwać będzie przez cały turnus, a czasami zdarzy się, że dopiero po powrocie z kolonii dokonamy jakiejś ogólnej oceny postępowania naszych wychowanków. Ale musimy się starać, aby przynajmniej minimum wiedzy uzyskać w ciągu pierwszych dni.
 Pobierz (doc, 80,5 KB)

Podgląd treści


Temat pracy zaliczeniowej z kursu – Kierownik Koloni
Poznawanie potrzeb Podopiecznych – jak to zrobisz?
Szybkość zdobycia jak największej ilości wiedzy o każdym dziecku i dokonanie wyboru odpowiedniego postępowania z nim jest szczególnie ważne w kontakcie z grupą kolonijną. Oczywiście ten proces poznawania dzieci trwać będzie przez cały turnus, a czasami zdarzy się, że dopiero po powrocie z kolonii dokonamy jakiejś ogólnej oceny postępowania naszych wychowanków. Ale musimy się starać, aby przynajmniej minimum wiedzy uzyskać w ciągu pierwszych dni.
• Lista uczestników i stosunkowo szybkie nauczenie się z niej imion i nazwisk
• Zapoznanie się z treścią kolonijnych kart zdrowia. Karta zawiera rubryki bardzo dla nas ważne, a mianowicie informacje o zachowaniu, zainteresowaniach i uspołecznieniu dziecka opisane przez nauczycieli oraz rodziców
• Ważne są także informacje o środowisku dziecka, o jego sytuacji rodzinnej i stanie zdrowia
• Kolejnym źródłem informacji jest obserwacja dzieci i wyciąganie wniosków z ich zachowania. Ważne jest przy tym nie tylko to, co mamy okazję zaobserwować podczas zajęć kierowanych, ale również i wtedy, kiedy w grupie "nic się nie dzieje" - to znaczy kiedy dzieci myją się, czekają w kolejce do lekarza, stoją na placu apelowym, czy też grają w piłkę - warto na nie uważnie spoglądać, gdyż wtedy właśnie można się o nich najwięcej dowiedzieć.
• W pierwsze dni kolonii warto pomyśleć o takich sprawach podczas których dzieci będą miały okazję do wszechstronnego zaprezentowania swych indywidualności. Dlatego też te pierwsze dni powinny objąć możliwie najszerszy wachlarz zajęć różnego typu, tak abyśmy mogli zorientować się, kto jest mocny w sporcie, kto ma zdolności artystyczne lub techniczne, komu bliskie są zagadnienia związane z turystyką itp.
• Wszelkiego rodzaju gry zespołowe, w których dzieci same dzielą się rolami i muszą przestrzegać narzuconych przez siebie norm, dają nam bardzo dobre wyobrażenie o poszczególnych charakterach. Nawet zwykła gra w chowanego może nam powiedzieć wiele o tym, kto ma skłonność do ułatwiania sobie życia przez drobne szachrajstwa, kto odznacza się pomysłowością, kto jest kłótliwy, a kto zgodny.
• Wypowiedzi ustne w których wszystkie dzieci będą miały okazję do indywidualnego i dość swobodnego wypowiadania się - coś w rodzaju ustnych wypracować na dowolny temat, np.: "co najbardziej lubię", albo "moja ulubiona książka lub film", "gdzie byłem z zeszłym roku na wakacjach", "moja dziwna przygoda" itp. Nigdy nie zmuszamy do wypowiedzi jeśli ktoś nie chce.
Bystra obserwacja i orientacja oraz dobra pamięć oddadzą nam nieocenione usługi w pierwszych dniach pracy na kolonii. Pamiętajmy, że w tym okresie szczególnie ważne jest konsekwentne egzekwowanie wykonania wydawanych poleceń ...