Zaloguj się aby ocenić lub skomentować publikację.
Indywidualny Program Edukacyjno Terapeutyczny
z uczniem klasy III gimnazjum KAMILEM P.
opracowany na rok szkolny 2010/2011
Program ten został opracowany dla Kamila P, ucznia klasy III Gimnazjum. W oparciu o diagnozę psychologiczno-pedagogiczną u ucznia stwierdzono upośledzenie umysłowe w stopniu znacznym.
Zgodnie z diagnozą poradni: tempo rozwoju umysłowego ucznia ulega zahamowaniu. Obniżeniu ulegają zdolności manualne oraz integracja wzrokowo-ruchowa. Znacznie ograniczona jest sprawność myślenia, rozwiązywania sytuacji problemowych. Kontakt słowno-emocjonalny z uczniem jest bardzo dobry. Widoczna jest męczliwość psychiczna i szybkie rozkojarzanie się. Nie rozumie istoty działań matematycznych, przelicza mechanicznie, potrafi narysować figury geometryczne, ale ich nie nazywa. Myli nazwy kolorów, ale potrafi je prawidłowo podać poproszony o daną barwę. Sprawność grafomotoryczna niska. Linie są drżące, co ma podłoże neurologiczne.
W bieżącym roku szkolnym, uczeń na wniosek rodziców będzie kontynuować naukę w gimnazjum. Głównym założeniem tego programu będzie wszechstronny rozwój, mający na celu zapobieganie regresowi. Uczestnictwo w zajęciach szkolnych uczy go aktywnego i pełnego spędzania wolnego czasu, zapewniając spędzanie go w sposób celowy i twórczy. Zajęcia szkolne rozwijają i wzmacniają jego kompetencje, przynoszą satysfakcję oraz przyjemność, co nie zawsze ma miejsce poza zajęciami zorganizowanymi. Ogromne znaczenie ma także współpraca ze Środowiskowym Domem Samopomocy, która umożliwia mu wdrażanie do pełnienia wielu ról, przygotowując do przyszłych ról społecznych.
Uczeń realizuje program gimnazjum specjalnego w ramach dziesięciu godzin nauczania indywidualnego (w tym tygodniowo 3 godzin funkcjonowania w środowisku, 3 godzin plastyki, 3 godzin techniki, 1 godziny muzyki / wychowania fizycznego) oraz jednej godziny rewalidacji indywidualnej.
CEL GŁÓWNY:
Celem głównym edukacji jest wszechstronny rozwój na miarę indywidualnych możliwości oraz rozwijanie autonomii ucznia, przy jednoczesnym wyposażaniu go w umiejętności i wiadomości, umożliwiające:
• maksymalną niezależność życiową;
• zaradność w życiu codziennym;
• wyposażenie w jak największą liczbę umiejętności potrzebnych w przyszłym funkcjonowaniu;
• uczestnictwo w różnych formach życia społecznego, przestrzegając jego zasad i norm, zachowując przy tym prawo do odmienności.
CELE SZCZEGÓŁOWE:
1. Kształtowanie umiejętności porozumiewania się z otoczeniem. Umiejętność czytania i pisania, zwłaszcza czytania metodą globalną (w zakresie możliwym do osiągnięcia); (Funkcjonowanie w środowisku);
2. Kształtowanie i rozwijanie umiejętności i kompetencji społecznych (j.w.);
3. Kształtowanie zachowań oraz postaw prozdrowotnych (j.w.);
4. Umożliwienie poznania najbliższego środowiska społeczno-kulturowego oraz przygotowanie ucznia do pełnienia w nim określonych ról (j.w.);
5. Wdrażanie do kulturalnego, społecznie akceptowanego sposobu bycia;
6. Umożliwienie poznawania środowiska w najpełniejszy sposób i przy pomocy wszystkich zmysłów (wykorzystywanie metody polisensorycznej);
7. Uczenie praktycznego stosowania pojęć (przestrzennych, ilościowych, jakościowych i czasowych) i działań matematycznych w każdej przeżywanej przez ucznia sytuacji ...