Zaloguj się aby ocenić lub skomentować publikację.
fifi1995, 2011-04-14
jeszcze go nie widziałam
ZAJĘCIA WARSZTATOWE
Opracowała : Iwona Bernat
Temat : " Sztuka, ja i moje zmysły ".
Cele i zadania zajęć:
- uświadomienie znaczenia zmysłów /wzroku, słuchu, węchu i dotyku / w tworzeniu i odbiorze sztuki,
- pobudzanie do odważnego i precyzyjnego wyrażania własnych odczuć,
- rozbudzanie wyobraźni i fantazji,
- zapoznanie z twórczością ludzi upośledzonych fizycznie:
· Steawe Wander - niewidomy piosenkarz;
· Andrea Bocielli - niewidomy śpiewak operowy;
· Joni Eareckson - sparaliżowana malarka malująca ustami;
· innych artystów malujących nogami, ustami / K. Kosowski,
St. Kmiecik, A.Sapińskiej, J.Bunce, B. Peardon... /
- uwrażliwienie na ludzi pokrzywdzonych przez los oraz uczenie tolerancji wobec ich odmienności;
- uświadomienie niebezpieczeństwa jakie płynie z brawurowej, nieprzemyślanej zabawy;
Materiały i środki wykorzystane na zajęciach:
- waciki nasączone różnymi zapachami szczelnie zapakowanymi i umieszczonymi w " ciekawym " pudełku,
- kolorowe nitki,
- różnorodne rzeczy i przedmioty o różnorodnym kształcie i fakturze, np. kolczasty kasztan, gładki kubek, zwiewna chustka, kłębek wełny, szorstki papier ścierny, lekkie piórko i in.
- kartki czarnego papieru / dla każdego uczestnika - format A - 5 /,
- nagranie video z koncertu Andrea Bocielli,
- płyty CD z utworami A. Bociellego i S. Wander'a,
- reprodukcje dzieł plastycznych w/w artystów,
- nagrania utworów muzycznych muzyki klasycznej, rozrywkowej, eksperymentalnej,
- książka Joni Eareckson, pt. " Joni ",
- farby plakatowe, akrylowe, kredki pastelowe, pędzle, kleje,
- sztalugi;
- papier do malowania farbami i kredkami pastelowymi / różne formaty /,
Przebieg zajęć :
Część I.
Dzieci siedzą w kręgu, w środku którego leżą czarne papiery, kolorowe nici, kleje oraz " tajemnicze pudełko ". Przed każdym uczestnikiem leżą przykryte, różne przedmioty. Nauczyciel, poprzez " ciepłe " wprowadzenie do tematu stwarza atmosferę spokoju, rozluźnienia, wyciszenia - wprowadza dzieci w stan gotowości do działania twórczego. Wyjaśnia co będzie się dalej działo...
Tajemnicze pudełko zostaje otwarte... Na prośbę nauczyciela dzieci zawiązują sobie oczy - " wyłączają " zmysł wzroku. Nauczyciel podchodzi do każdego z uczestników a ten wybiera jeden zapachowy wacik, wącha go i po odsłonięciu leżących przed nim przedmiotów szuka takiego, który kojarzy mu się z wybranym zapachem. Po wykonaniu polecenia dzieci uzasadniają swój wybór. Pamiętając zapach swojego wacika dobiera odpowiadający mu / jego zdaniem / kolor nici / może wybierze kilka kolorów ?... /. Następnie wybrane nici nakleja na czarny papier tak, by ich forma, sposób naklejenia, użyta ilość odzwierciedlały wybrany wcześniej zapach. W dalszej części zajęć dzieci uzasadniają wybór koloru i formę wykonanej przez siebie pracy / porównują, kojarzą, mogą nadawać nazwy swoim pracom ustnie bądź, np. zapisują nazwę na karteczce i naklejają na pracę /. Układają wykonane prace w środku koła tak, żeby każda była dobrze widoczna.
Część II.
Dzieci kładą się na dywanie, zamykają ...