Zaloguj się aby ocenić lub skomentować publikację.
SCENARIUSZ ZAJĘĆ KOŁA FILMOWEGO
TEMAT: Film jako kondensacja wielu dziedzin sztuki. Próba odpowiedzi na pytanie – czym
jest film?
CZAS: 90 min.
KLASA: II GIMNAZJUM
PROWADZĄCY: Anna Torbiak
CELE LEKCJI:
Uczeń:
*wskazuje podstawowe cechy obrazu filmowego;
*czyta ze zrozumieniem fragment naukowego tekstu;
*definiuje sztukę filmową jako proces zapisywania rzeczywistości;
*postrzega film jako przekaźnik idei (medium);
*określa funkcje filmu w życiu codziennym;
ŚRODKI DYDAKTYCZNE
*fragmenty
rzeczywistości;
tekstu Siegfrieda Kracauera Teoraia
filmu. Wyzwolenie materialnej
*karty pracy (rozsypanka, diagram do uzupełnienia);
*szary papier, kolorowe flamastry oraz kolorowe gazety – „brukowce”;
*krótkie komentarze dotyczące filmu i jego budulca;
*koperta z pojęciami umieszczonymi na kolorowych karteczkach (Załącznik 3 do pytania 2);
*fotosy z filmów i odpowiadające im ilustracje w dziełach;
METODY PRACY
*burza mózgów;
*dyskusja;
*plakat;
FORMA PRACY
*indywidualna;
*grupowa.
PRZEBIEG LEKCJI:
I.
WPROWADZENIE
1. Czynności organizacyjne.
2. Zapisanie tematu lekcji: Film jako kondensacja wielu dziedzin sztuki. Próba
odpowiedzi na pytanie – czym jest film?
3. Krótkie omówienie przedmiotu rozważań.
4. Nauczyciel zapisuje na tablicy pytanie: Czym jest film? Uczniowie pracując metodą
burzy mózgów próbują odpowiedzieć na pytanie. W trakcie lekcji ich pomysły będą
weryfikowane w miarę odkrywania kolejnych informacji.
II.
ROZWINIĘCIE
5. Nauczyciel rozdaje uczniom dwa krótkie fragmenty tekstów do przeczytania.
Zadaniem uczniów jest przeczytanie tych fragmentów a następnie odpowiedzenie na
pytania znajdujące się pod tekstem I (Tekst I i II – załącznik I).
6. Uczniowie prezentują własną pracę.
7. Nauczyciel dzieli klasę na czteroosobowe zespoły. Każdy zespół otrzymuje szary
papier, flamastry, gazety, kolorowe karteczki z komentarzami w formie wiersza,
krótkich komentarzy dotyczących specyfiki dzieła filmowego oraz instrukcję.
Zadaniem uczniów będzie odpowiedzenie na pytania i opracowanie tego w formie
plakatu.
GRUPA I i II
INSTRUKCJA:
1) Odpowiedz na poniższe pytania.
2) Odpowiedzi staraj się zapisywać przy pomocy schematów, wykorzystaj
kolorowe gazety.
3) Formułując odpowiedzi skorzystaj z dodatkowych pomocy oraz już
zebranych informacji.
4) Oceniana będzie forma, treść i sposób prezentacji.
Powodzenia
PYTANIA
a) Co składa się na obraz filmowy? Wskażcie elementy go tworzące.
b) Podajcie nazwy dziedzin sztuki, które wykorzystują poniższe pojęcia jako
podstawowy materiał. Pojęcia znajdują się w kopercie. (Załącznik 3)
c) Na podstawie materiałów spróbujcie stworzyć krótką definicję
filmu.
Uwzględnijcie jego specyfikę.
d) Zastanówcie się, które zmysły odgrywają największą rolę w odbiorze filmu.
Spróbujcie wyciągnąć wniosek (Film to sztuka audiowizualna.)
e) Na podstawie obejrzanych fotosów oraz obrazów, szkiców, spróbujcie zastanowić
się nad pytaniem – Czym różni się film od fotografii?
Treść instrukcji jest taka sama, jak w przypadku gr. I i II.
GRUPA II i III
PYTANIA ...