Zaloguj się aby ocenić lub skomentować publikację.
SCENARIUSZ LEKCJI
Temat: Nauka w krzywym zwierciadle ukazana w powieści Witolda Gombrowicza „Ferdydurke”.
Lekcję przeprowadzono w II klasie gimnazjum.
Fragment utworu „Ferdydurke” - podręcznik „Między nami”, str.265-268.
1. Cele:
Uczeń:
- Odbiera komunikaty pisane.
- Rozpoznaje intencję wypowiedzi.
- Rozpoznaje problematykę utworu.
- Przedstawia propozycję odczytania konkretnego tekstu kultury
i uzasadnia ją.
- Analizuje i interpretuje tekst.
- Rozumie pojęcie groteski.
- Udziela odpowiedzi na pytania dotyczące groteskowego charakteru utworu i puenty
literackiej.
- Dyskutuje o roli nauczyciela w kształtowaniu osobowości ucznia.
- Uczestniczy w dyskusji, uzasadnia własne zdanie – przyjmuje
poglądy innych lub polemizuje z nimi.
- Stara się przestrzegać zasad etyki mowy w różnych sytuacjach
komunikacyjnych.
- Redaguje opowiadanie z elementami groteski.
2. Metody i techniki:
- praca z tekstem, dyskusja, pogadanka, wykład.
3. Działania wcześniejsze:
- Uczniowie czytają w domu fragment tekst „Ferdydurke” Witolda Gombrowicza.
- Uczniowie przygotowują w domu notkę biograficzną na temat Witolda Gombrowicza.
4. Formy pracy: indywidualna, w grupach, zbiorowa.
5. Przewidywany czas realizacji: 1 godzina lekcyjna.
Przebieg lekcji:
I. Wprowadzenie:
- Przypomnienie treści poruszanych na poprzednich lekcjach.
- Poinformowanie uczniów o temacie lekcji oraz jego związku z zajęciami poprzednimi.
- Umiejscowienie tematu w cyklu zajęć poświęconym prawom i obowiązkom człowieka.
- Odczytanie informacji dotyczących życia i twórczości Witolda Gombrowicza.
- Krótkie przedstawienie utworu „Ferdydurke”.
II. Rozwinięcie:
- Rozmowa na temat wrażeń po przeczytaniu tekstu.
- Zapisanie w punktach przebiegu przedstawionej akcji.
- Rozmowa na temat zaskakujących zdarzeń w czasie lekcji opisanej przez Gombrowicza.
- Zapisanie i wyjaśnienie terminu „groteska”.
- Praca w grupach – analiza omawianego tekstu mająca na celu wykazanie,
iż „Ferdydurke” ma charakter groteskowy (karta pracy).
- Rozmowa na temat puenty zawartej w omawianym fragmencie utworu („Nie ma to jak
szkoła, gdy chodzi o wdrożenie uwielbienia dla wielkich geniuszów!”).
- Rozmowa na temat tego, co wykpiwa w swoim utworze Gombrowicz.
III. Zamknięcie lekcji:
Porządkowanie informacji przedstawionych w czasie lekcji.
Zadanie domowe:
Napisz opowiadania z elementami groteski, rozpoczynające się od słów:
„Uczestniczyłam/Uczestniczyłem w takiej lekcji…”
KARTA PRACY
|Grupa I |
|Przeanalizujcie pierwszy akapit i uzupełnijcie tabelkę. |
|Czasowniki nazywające czynności wykonywane przez nauczyciela. | |
|Funkcja czasowników w tym fragmencie tekstu. | |
|Związek tego zabiegu stylistycznego z groteską. | |
|Grupa II |
|Przeanalizujcie akapit rozpoczynający się od wypowiedzi: „Dosyć!” i uzupełnijcie tabelkę. |
|Typ wypowiedzeń przeważających w tym | |
|fragmencie tekstu. | |
|Funkcja tych wypowiedzeń we wskazanym akapicie. | |
|Związek zastosowanego zabiegu stylistycznego z groteską. | |
|Grupa III |
|Przeanalizujcie akapity rozpoczynające się od wypowiedzi: „Hm… hm… A zatem…” oraz „Dlatego, że wielkim poetą był” a następnie |
|uzupełnijcie tabelkę. |
|O czym i w jaki sposób mówi nauczyciel? | |
|Jak zachowują się uczniowie i jak zostało to opisane? | |
|Na jakiej zasadzie zostały zestawione ze ...