Dodaj publikację
Autor
Anita Mańka
Data publikacji
2011-04-27
Średnia ocena
0,00
Pobrań
18

Zaloguj się aby ocenić lub skomentować publikację.

"W świetle współczesnych badań zajmujących się problematyką rozwoju człowieka, coraz bardziej docenia się rolę różnych czynników działających we wczesnych i najwcześniejszych okresach życia. Duże znaczenie przypisuje się pierwszym kontaktom i doświadczeniom dla dalszej drogi i rytmu rozwojowego dziecka."
 Pobierz (doc, 48,0 KB)

Podgląd treści


Wychowawcza rola literatury

W świetle współczesnych badań zajmujących się problematyką rozwoju człowieka, coraz bardziej docenia się rolę różnych czynników działających we wczesnych i najwcześniejszych okresach życia. Duże znaczenie przypisuje się pierwszym kontaktom i doświadczeniom dla dalszej drogi i rytmu rozwojowego dziecka.
Jednym z elementów współdziałających z czym środowiskiem wychowującym jest książka. Należy sądzić , iż wychowawcze możliwości literatury dla dzieci w stosunku do najmłodszych jej odbiorców są bardzo duże i prawdopodobnie większe niż wobec starszych, bardziej dojrzałych czytelników. Składa się na to wiele przyczyn związanych z właściwościami tego wieku, a między innymi ze skłonnością do naśladownictwa, identyfikowania się z postaciami literackimi, szybkim rozwojem mowy i myślenia, aktywnością poznawczą i zabawą, wrażliwością emocjonalną, intensywnością w poznawaniu i przeżywaniu świata, a jednocześnie niepodważalnym dla dzieci autorytetem osób dorosłych – rodziców i wychowawców[1].
Gdy wychowujemy dzieci, młodzież i dorosłych, staramy się doprowadzić do tego, aby na co dzień postępowali oni w określony sposób, żeby działali w różnych okolicznościach życia zgodnie z wartościowymi wzorcami, tak jak oczekuje tego społeczeństwo, którego są cząstką. Wychowanie musi się koncentrować na działaniu, które stanowi istotę ludzkiego życia[2]. Halina Ratyńska pisze, iż: artystyczne walory tekstu i ilustracji są bardzo ważne w całokształcie oddziaływania książki, w prawidłowym kształceniu wrażliwości estetycznej dziecka – przyszłego odbiorcy sztuki. Małe dziecko nie ma jeszcze wyrobionego smaku, ale jest wrażliwe na piękno.
Jego sąd o wartości artystycznej dzieła kształtuje się jednak pod wpływem dorosłych. Dziecku mogą podobać się rzeczy zarówno brzydkie, jak też piękne, co jest w dużym stopniu zależne od jego otoczenia. Książka dostarcza wiedzy o świecie, systematyzuje ją i uczy myślenia. Prowadzi do pojawienia się twórczego stosunku do otoczenia. Dziecko traktuje fabułę każdego utworu jako przedłużenie rzeczywistości i interesuje się wydarzeniami baśni tak samo, jak tym, co się stało na sąsiednim podwórku[3].
Rodzice i wychowawcy mogą od najwcześniejszych lat, w sposób świadomy i systematyczny kształtować nawyki stałego obcowania z książką i sięgania po czasopisma. Powinni bowiem pamiętać, że właśnie wiek przedszkolny jest dla osiągania tego celu okresem bardzo ważnym[4].
Pozytywne oddziaływanie książki polega na tym, że dzieci dowiadują się o życiu i pracy dorosłych. Kształtuje się właściwy stosunek do nich: miłość, przywiązanie, duma z ich osiągnięć.
Rozwijanie uczuć patriotycznych – to również wielka rola literatury. Już samo pielęgnowanie pięknej i poprawnej mowy ojczystej, wdrażanie do pojmowania bogactwa języka literackiego służy temu celowi. Tak więc utwory, które przedstawiają i pogłębiają najwyższe treści, kształtujące patriotyzm przyszłego nowoczesnego Polaka. Służą temu baśnie i legendy o przeszłości ...