Dodaj publikację
Autor
Agnieszka Brzozowska
Data publikacji
2011-04-27
Średnia ocena
0,00
Pobrań
110

Zaloguj się aby ocenić lub skomentować publikację.

Godzina wychowawcza, w przypadku braku filmu, można skorzystać z każdego poruszającego problem niepełnosprawności, czy spoty np. z niepełnosprawni.pl.
 Pobierz (docx, 20,6 KB)

Podgląd treści

Agnieszka Brzozowska

Kl. III TI

Hospitacja oceniająca

Czas realizacji: 28.04.2011 -1H

HASŁO: Godzina wychowawcza:

Sfera emocjonalna, społeczna ucznia/Tolerancja, niepełnosprawność

TEMAT:

Czy naprawdę jesteśmy inni?

Pomoce naukowe:

- film Czy naprawdę jesteśmy inni?, www.integracja.org.pl, (15 min),

- telewizor – odtwarzacz VHS

- karty z zadaniami

- materiały dla ucznia

- chusta/ temblak, gumka do włosów (ewentualnie apaszka na oczy, stopery do uszu)

- papier, mazaki,

- słownik języka polskiego/encyklopedia

Metody:

- elementy dramy,

- praca z tekstem filmowym,

- ćwiczenia w mówieniu,

- analiza ukierunkowana,

- wyszukiwanie informacji,

- nazywanie własnych emocji,

Cele:

Uczeń:

- uwrażliwia się na problemy innych

- rozumie jakimi problemami borykają się osoby niepełnosprawne

- zna termin empatia

- korzysta ze słownika

- wczuwa się w problemy innych,

- wnioskuje,

- pokonuje swoją nieśmiałość,

PRZEBIEG LEKCJI:

FAZA PRZYGOTOWAWCZA:

Sprawy organizacyjno – porządkowe

FAZA REALIZACYJNA:

Nawiązanie i wprowadzenie do nowego tematu

Przypomnienie przez uczniów terminu poznanego wcześniej tolerancja.

Wyjaśnienie celu lekcji

Zapisanie na tablicy terminu empatia. Uczniowie powinni samodzielnie wyjaśnić termin.

Nauczyciel mówi, że spróbuje dziś pokazać, czym jest empatia i wówczas wrócą do tej definicji.

Lekcja właściwa

1. Nauczyciel zapisuje na tablicy słowo niepełnosprawny, prosi uczniów o podanie określeń synonimicznych z uwzględnieniem podziału na negatywne i pozytywne (neutralne).

Obejrzenie filmu „Inni”, prośba do uczniów, żeby podczas oglądania zapamiętali jakieś zdanie – hasło, które im utkwi, w głowie, da do myślenia.

Rozmowa o filmie. Pytania do dyskusji:

- Jakie zdania hasła zapamiętali uczniowie?

- Jakie emocje wywołał film?

- Czy poruszane zagadnienia są zgodne z waszymi wyobrażeniami o niepełnosprawności?

- Jakie są przyczyny braku akceptacji osób niepełnosprawnych? (strach)

4. Próba zdefiniowania o jakich niepełnosprawnościach była mowa.

NIEPEŁNOSPRAWNOŚĆZapisanie grafemu na tablicy:

NIEPEŁNOSPRAWNOŚĆ

NIEPEŁNOSPRAWNI INTELEKTUALNIENIEPEŁNOSPRAWNI RUCHOWO

NIEPEŁNOSPRAWNI INTELEKTUALNIE

NIEPEŁNOSPRAWNI RUCHOWO

NIEWIDOMINIESŁYSZĄCY

NIEWIDOMI

NIESŁYSZĄCY

5.Jak się zostaje niepełnosprawnym?

Podkreślenie, że niepełnosprawność może dotyczyć każdego z nas ( wypadki, choroby genetyczne, wady wrodzone, starość)

6.Problemy niepełnosprawnych.

Rozmowa z uczniami jakie są wg nich problemy osób niepełnosprawnych. (brak akceptacji, stereotypy, marginalizacja, brak tolerancji, utrudniony dostęp do nauki, pracy, bariery architektoniczne, trudności w poruszaniu, niemożność kontroli własnego ciała, itp.)

7.Empatia.

Uczniowie losują karteczki z numerami zadań.

Prosimy jedną osobę o pełnienie roli „Apasza” (żywej apaszki), „Stopera”.

Uczniowie wykonują swoje zadania (zależnie od czasu, który pozostał do końca lekcji, powinni skończyć ok. 5min. przed dzwonkiem).

Uczniowie dzielą się swoimi wrażeniami z zadania, oceniają trudności na które natrafili.

FAZA PODSUMOWUJĄCA:

Powtórzenie i utrwalenie wiadomości

Nauczyciel prosi jeszcze raz o zdefiniowanie pojęcia empatia.

Po zdefiniowaniu przez uczniów, potwierdzenie na podstawie haseł odnalezionych przez uczniów ze słownika, encyklopedii, itp.

Wspólne udzielenie odpowiedzi na pytanie postawione w ...