Zaloguj się aby ocenić lub skomentować publikację.
Agnieszka Brzozowska
Kl. I TI
Hospitacja oceniająca
Czas realizacji:
28.01.2011 -1H
HASŁO: Średniowiecze/ Śmierć i zaświaty (6 h lekcyjnych)
TEMAT:
Tańcząc ze śmiercią – „Rozmowa Mistrza Polikarpa ze Śmiercią”.
Pomoce naukowe:
- podręcznik ,,Przeszłość to dziś” Kl. I cz. I (S s.143/N s.162),
- prezentacja PP „Śmierć w sztuce”
- komputer/TV+DVD
- papier,
- mazaki,
- ilustracje przedstawiające różne realizacje motywu dance macabre,
- karty pracy (tekst do uzupełnienia, szkic szkieletu do wypełnienia).
- słownik terminów literackich.
Metody:
- praca w grupach,
- praca z tekstem,
- działania plastyczne,
- przekład intersemiotyczny,
- ćwiczenia w czytaniu, mówieniu, pisaniu,
- analiza ukierunkowana tekstu
- rozmowa kierowana.
Cele:
Uczeń:
- zna treść „Rozmowy mistrza Polikarpa ze Śmiercią”,
- charakteryzuje bohatera utworu,
- przedstawia wygląd bohatera w formie plastycznej,
- porównuje różne ujęcia motywu tańca śmierci
- wie, co to jest synonim, antonim, symbol, alegoria personifikacja, archaizm, groteska
- zna termin ars moriendi, dance macabre,
- przytacza cytaty,
- korzysta ze słownika
- czyta ze zrozumieniem,
- redaguje notatkę,
- uzupełnia tekst z lukami,
- pracuje w grupie,
- wnioskuje,
- pokonuje swoją nieśmiałość, prezentując wyniki pracy grupy,
PRZEBIEG LEKCJI:
FAZA PRZYGOTOWAWCZA:
Sprawy organizacyjno – porządkowe / sprawdzenie pracy domowej /
FAZA REALIZACYJNA:
Nawiązanie i wprowadzenie do nowego tematu
Przypomnienie przez uczniów wiadomości z poprzednich lekcji o średniowieczu i mentalności ludzi tej epoki
Przypomnienie terminów: ars moriendi, Memento mori
Wyjaśnienie celu lekcji
Pytania do uczniów: Jak wyobrażają sobie śmierć? Jaki jest stosunek współczesnego człowieka do śmierci i dlaczego?
(Z reguły nie myślimy o śmierci, nie czekamy na nią, co wynika z naszego wieku czy pędu, w jakim żyjemy)
Zapisanie tematu
Przypomnienie pojęcia synonim: kostucha, śmierć, mroczny żniwiarz, kres życia, koniec; antonim: życie
Lekcja właściwa
Popularność tematu (wiadomości z historii)
Rozmowa o przyczynach popularności tematyki śmierci w średniowieczu.
Notatka w zeszycie:
Przyczyny popularności
- klęski żywiołowe,
- głód,
- tzw„morowe powietrze”, choroby zakaźne (cholera, ospa), czarna śmierć (XIV w, dżuma, śmierć 1/3 ludności Europy)
- egzekucje publiczne
Wizerunek śmierci
Prezentacja PP Śmierć w malarstwie (4 min). Uczniowie powinni zwrócić uwagę na wygląd i rekwizyty śmierci.
Wnioski
CIEKAWOSTKA - Różna płeć śmierci zależnie od kultury – problem z tłumaczeniem:
Przeważnie była kobietą, ale w Niemczech występowały męskie personifikacje śmierci (po niemiecku der Tod – śmierć jest rodzaju męskiego).
W starożytnej Grecji miała postać przystojnego Tanatosa.
W wyobrażeniach ludowych często jako personifikacja śmierci pojawiał się Charon.
Terminy literackie
Przypomnienie przez uczniów pojęć symbol, alegoria, personifikacja.
Wniosek: Mamy tu do czynienia z personifikacją śmierci, która ma cechy ludzkie, a poprzez jednoznaczność naszych skojarzeń mówimy o alegorii.
Dance macabre
Uczniowie analizują ilustracje pokazujące motyw dance macabre – Z kim tańczy ...