Zaloguj się aby ocenić lub skomentować publikację.
Scenariusz zajęć logopedycznych dla dzieci z nieprawidłową realizacją głosek detalizowanych.
Temat – Utrwalanie prawidłowej artykulacji głoski [sz] w zestawach dwuwyrazowych.
Cele ogólne:
✓ usprawnianie motoryki narządów artykulacyjnych, szczególnie w zakresie ruchów precyzyjnych języka,
✓ automatyzacja głoski [sz] w zestawach dwuwyrazowych,
✓ kształtowanie umiejętności stosowania poprawnych form gramatycznych,
✓ doskonalenie autokontroli słuchowej,
✓ rozwijanie percepcji słuchowej i słuchu fonematycznego,
✓ doskonalenie umiejętności logicznego myślenia,
✓ doskonalenie pamięci.
Cele szczegółowe:
Uczeń;
✓ wykona serię ćwiczeń usprawniających narządy artykulacyjne przygotowujące do prawidłowej artykulacji głoski [sz],
✓ wskaże wyrazy , w których występuje głoska [sz],
✓ dobierze w pary pasujące do siebie wyrazy, uzasadni swój wybór,
✓ utworzy poprawnie wyrażenia z użyciem liczebników trzy i sześć.
Metody: logopedyczne: ćwiczenia oddechowe, ćwiczenia usprawniające motorykę narządów mowy, ćwiczenia autokontroli słuchowej, lingwistyczne: metoda słów kluczowych.
Formy pracy: indywidualna praca z dzieckiem.
Czas trwania zajęć: 45min.
Środki dydaktyczne: lustro, ilustracje z wyrazami zawierającymi głoskę [sz]-karty do gry „Zgadnij co zginęło”, karta pracy „Dopasuj co do czego pasuje”, karty do tworzenia zestawów dwuwyrazowych z liczebnikami 3 i 6 (ilustracje przedstawiające: szafę, szalik, koszulę, szufelkę, mysz, kosz, szablę)
Przebieg zajęć:
1. Sprawdzenie zadania domowego.
2.Ćwiczenia narządów mowy:
✓ ćwiczenia języka w celu wzmocnienia jego pionizacji,
✓ ćwiczenia mięśnia okrężnego warg,
✓ przypomnienie prawidłowego ułożenia narządów artykulacyjnych podczas realizacji głoski [sz].
3. Zabawa „Posłuchaj” – logopeda wypowiada różne wyrazy zawierające i nie głoskę [sz], kiedy dziecko usłyszy głoskę [sz] klaśnie w ręce.
4. Zabawa „Zgadnij co zginęło” –rozkładamy przed uczniem kilka obrazków . Prosimy , aby powiedziało, co one przedstawiają, czy zna te przedmioty. Następnie prosimy, aby uczestnik zabawy zamknął oczy i chowamy jeden obrazek. Po otwarciu oczu uczeń ma zgadnąć czego brakuje.
5. Zabawa „Dobierz parę” – uczeń nazywa przedstawione ilustracje, dobiera je w pary, uzasadnia swój wybór.
Uczeń dobiera pary:
szafa – szuflada,
koszula – wieszak,
koszyk – gruszki,
poduszka – łóżko,
ptaszek - okruszki
[pic]
6. Ćwiczenia artykulacji głoski [sz] w zestawach dwuwyrazowych – uczeń powtarza pary słów za logopedą:
|szkolna szatnia |blaszany daszek |
|szklana szyba |paluszek maluszka |
|szalony szakal |powiększona naszywka |
|szkodliwy szampon |lepszy pasztet |
|szeroka szuflada |kosztowna broszka |
|najlepszy szef |kusza Łukasza |
|szlachetne szkło |wyszywana poduszka |
|szare kalosze |wasza szalupa |
|szkolny afisz |pyszna szynka |
|blaszana puszka |koszula Szymona |
|koszyk szpinaku |kapelusz muszkietera |
7.Zabawa „Koło fortuny” – uczeń losuje kartę, nazywa przedstawiony na ilustracji przedmiot, tworzy z jego nazwą zestaw dwuwyrazowy z liczebnikami 3 i 6.
8.Podsumowanie zajęć i pochwała dziecka. Zapisanie pracy domowej.
Połącz w pary pasujące do siebie wyrazy:
|szara |kapelusz |
|szkolna |myszka |
|szary |szatnia |
|szerokie |kasztany |
|trzy |daszek |
|koszyk |gruszek |
|blaszany |szyny |
Bibliografia:
1. Chrzanowska A., Szoplik ...