Zaloguj się aby ocenić lub skomentować publikację.
PROGRAM KOŁA POLONISTYCZNEGO PRZYGOTOWUJĄCEGO UCZNIÓW DO SPRAWDZIANU PO SZKOLE PODSTAWOWEJ
Opracowanie i realizacja:
Iwona Florkowska – Palkij
Spis treści:
Wprowadzenie
Cele programu
Treści zgodne z treściami nauczania zawartymi w podstawie programowej i standardach egzaminacyjnych
Sposoby osiągania celów
Oczekiwane osiągnięcia ucznia
Kryteria i metody sprawdzania osiągnięć ucznia
Ewaluacja
Wprowadzenie
Program przeznaczony jest dla uczniów klas VI przygotowujących się do sprawdzianu po szkole podstawowej. Jego realizacja będzie odbywać się w ramach zajęć pozalekcyjnych w wymiarze jednej godziny tygodniowo.
Zadaniem programu jest uzupełnienie ewentualnych braków w już opanowanych wiadomościach i umiejętnościach z języka polskiego, usystematyzowanie i rozwijanie wiadomości z dziedziny literatury i gramatyki języka polskiego oraz doskonalenie sprawności komunikowania. Program został tak skonstruowany, aby przygotować uczniów do napisania sprawdzianu po szkole podstawowej, zapoznać ich z formułą testu i rodzajem zadań, umożliwić uczniom klasy VI właściwe wykorzystanie nabytych w toku kształcenia wiadomości i umiejętności w trakcie sprawdzianu po szkole podstawowej.
W programie uwzględniono przede wszystkim realizację elementów wybranych standardów wymagań egzaminacyjnych obejmujących wymagania w zakresie czytania, pisania, rozumowania oraz korzystania z informacji. Treści są zgodne z podstawą programową dla przedmiotu „język polski”, zawierają również treści ponadprogramowe, które pozwolą na zaspokojenie potrzeb uczniów zdolnych, chcących poszerzyć swoją wiedzę.
Podsumowaniem działań podjętych w ramach realizacji programu będzie jego ewaluacja. W zależności od potrzeb i możliwości grupy program może być poddawany modyfikacjom.
Cele programu
Ogólne cele edukacyjne
Doskonalenie sprawności językowo – komunikacyjnych uczniów,
Budzenie zainteresowania językiem jako tworzywem kultury,
Uzupełnienie, ugruntowanie i rozszerzenie wiedzy i umiejętności zdobytych na lekcjach języka polskiego,
Przygotowanie uczniów do zewnętrznego sprawdzianu ucznia kończącego szkołę podstawową oraz do Konkursu Języka Polskiego z Elementami Historii
Cele szczegółowe:
Zgodnie ze standardami wymagań w zakresie „czytanie”
Uczeń:
1) odczytuje różne teksty kultury (w tym kształtujące tożsamość narodową i postawę obywatelską):
- źródła i teksty historyczne, w tym: fragmenty kronik, pamiętników, listów, elementy dziedzictwa kulturowego, w szczególności zabytki architektury reprezentatywne dla danej epoki, polskie pieśni patriotyczne,
- teksty literackie, w tym: baśnie, legendy, mity, opowiadania, utwory poetyckie i prozatorskie z klasyki dziecięcej i młodzieżowej – polskiej i światowej,
- teksty użytkowe, w tym: zaproszenie, zawiadomienie, instrukcję, przepis, ogłoszenie, kartkę pocztową, list prywatny i oficjalny, tabelę, notatkę,
- proste teksty podręcznikowe, a także publicystyczne i popularnonaukowe
-przekazy ikoniczne, w tym: komiksy, dzieła malarskie, rzeźby,
rozpoznaje ich cechy charakterystyczne, dostrzega znaczenia dosłowne i odkrywa sensy przenośne,
2) określa funkcje elementów charakterystycznych dla danego tekstu:
- rozumie pojęcia: fikcja literacka, świat przedstawiony, nadawca, odbiorca, podmiot mówiący, narracja, przenośnia, rytm,
- posługuje się czynnie terminami: bohater, wątek, akcja, autor, narrator ...