Dodaj publikację
Autor
Iwona Florkowska-Palkij
Data publikacji
2011-05-09
Średnia ocena
5,00
Pobrań
433

Zaloguj się aby ocenić lub skomentować publikację.

Program przeznaczony jest dla uczniów klas VI przygotowujących się do sprawdzianu po szkole podstawowej. Zadaniem programu jest uzupełnienie ewentualnych braków w już opanowanych wiadomościach i umiejętnościach z języka polskiego, usystematyzowanie i rozwijanie wiadomości z dziedziny literatury i gramatyki języka polskiego oraz doskonalenie sprawności komunikowania.
 Pobierz (docx, 21,9 KB)

Podgląd treści

PROGRAM KOŁA POLONISTYCZNEGO PRZYGOTOWUJĄCEGO UCZNIÓW DO SPRAWDZIANU PO SZKOLE PODSTAWOWEJ

Opracowanie i realizacja:

Iwona Florkowska – Palkij

Spis treści:

Wprowadzenie

Cele programu

Treści zgodne z treściami nauczania zawartymi w podstawie programowej i standardach egzaminacyjnych

Sposoby osiągania celów

Oczekiwane osiągnięcia ucznia

Kryteria i metody sprawdzania osiągnięć ucznia

Ewaluacja

Wprowadzenie

Program przeznaczony jest dla uczniów klas VI przygotowujących się do sprawdzianu po szkole podstawowej. Jego realizacja będzie odbywać się w ramach zajęć pozalekcyjnych w wymiarze jednej godziny tygodniowo.

Zadaniem programu jest uzupełnienie ewentualnych braków w już opanowanych wiadomościach i umiejętnościach z języka polskiego, usystematyzowanie i rozwijanie wiadomości z dziedziny literatury i gramatyki języka polskiego oraz doskonalenie sprawności komunikowania. Program został tak skonstruowany, aby przygotować uczniów do napisania sprawdzianu po szkole podstawowej, zapoznać ich z formułą testu i rodzajem zadań, umożliwić uczniom klasy VI właściwe wykorzystanie nabytych w toku kształcenia wiadomości i umiejętności w trakcie sprawdzianu po szkole podstawowej.

W programie uwzględniono przede wszystkim realizację elementów wybranych standardów wymagań egzaminacyjnych obejmujących wymagania w zakresie czytania, pisania, rozumowania oraz korzystania z informacji. Treści są zgodne z podstawą programową dla przedmiotu „język polski”, zawierają również treści ponadprogramowe, które pozwolą na zaspokojenie potrzeb uczniów zdolnych, chcących poszerzyć swoją wiedzę.

Podsumowaniem działań podjętych w ramach realizacji programu będzie jego ewaluacja. W zależności od potrzeb i możliwości grupy program może być poddawany modyfikacjom.

Cele programu

Ogólne cele edukacyjne

Doskonalenie sprawności językowo – komunikacyjnych uczniów,

Budzenie zainteresowania językiem jako tworzywem kultury,

Uzupełnienie, ugruntowanie i rozszerzenie wiedzy i umiejętności zdobytych na lekcjach języka polskiego,

Przygotowanie uczniów do zewnętrznego sprawdzianu ucznia kończącego szkołę podstawową oraz do Konkursu Języka Polskiego z Elementami Historii

Cele szczegółowe:

Zgodnie ze standardami wymagań w zakresie „czytanie”

Uczeń:

1) odczytuje różne teksty kultury (w tym kształtujące tożsamość narodową i postawę obywatelską):

- źródła i teksty historyczne, w tym: fragmenty kronik, pamiętników, listów, elementy dziedzictwa kulturowego, w szczególności zabytki architektury reprezentatywne dla danej epoki, polskie pieśni patriotyczne,

- teksty literackie, w tym: baśnie, legendy, mity, opowiadania, utwory poetyckie i prozatorskie z klasyki dziecięcej i młodzieżowej – polskiej i światowej,

- teksty użytkowe, w tym: zaproszenie, zawiadomienie, instrukcję, przepis, ogłoszenie, kartkę pocztową, list prywatny i oficjalny, tabelę, notatkę,

- proste teksty podręcznikowe, a także publicystyczne i popularnonaukowe

-przekazy ikoniczne, w tym: komiksy, dzieła malarskie, rzeźby,

rozpoznaje ich cechy charakterystyczne, dostrzega znaczenia dosłowne i odkrywa sensy przenośne,

2) określa funkcje elementów charakterystycznych dla danego tekstu:

- rozumie pojęcia: fikcja literacka, świat przedstawiony, nadawca, odbiorca, podmiot mówiący, narracja, przenośnia, rytm,

- posługuje się czynnie terminami: bohater, wątek, akcja, autor, narrator ...