Dodaj publikację
Autor
Katarzyna Ostruszka
Data publikacji
2011-05-09
Średnia ocena
0,00
Pobrań
143

Zaloguj się aby ocenić lub skomentować publikację.

Publikacja adresowana jest do nauczycieli języka polskiego, którzy chcieliby na swoich lekcjach poszerzać zainteresowania uczniów związane z edukacją medialną.
 Pobierz (doc, 199,5 KB)

Podgląd treści

1

2

3 INNOWACJA PEDAGOGICZNA

UCZEŃ W ŚWIECIE MEDIÓW

Katarzyna Ostruszka

4 Innowacja pedagogiczna

Tytuł: "Uczeń w świecie mediów"

Autor: Katarzyna Ostruszka
nauczyciel języka polskiego

Rodzaj innowacji:
Innowacja ma charakter programowy i metodyczny.

Zakres innowacji:

Adresatem innowacji jest klasa IV Szkoły Podstawowej. Czas realizacji innowacji obejmuje rok szkolny 2010/2011.
Zajęcia innowacyjne odbywać się będą w ramach lekcji języka polskiego dwa razy w miesiącu i trwać – w zależności od tematu i formy zajęć – od 2 do 6 godzin lekcyjnych (razem ok. 40 godzin).
Innowacji został poddany program autorstwa D. Chwastek i K. Bogdan „ Oglądam świat”. Innowacja poszerza treści podstawy programowej kształcenia ogólnego w szkole podstawowej w zakresie ścieżki czytelniczej i medialnej.

Motywacja wprowadzenia innowacji
Innowacja "Uczeń w świecie mediów" powstała w odpowiedzi na oczekiwania uczniów w zakresie poszerzania ich wiedzy oraz zainteresowań na tematy związane z historią, rolą oraz funkcjonowaniem współczesnych mediów.

Opis innowacji:
Media – zwłaszcza masowe - wywierają coraz większy wpływ na życie dzieci i młodzieży. Nie tylko stanowią źródło informacji, ale równiez kształtują styl bycia, system wartości i wzorce zachowań na co dzień. Jednocześnie wiedza na ich temat wśród uczniów szkoły podstawowej bywa bardzo powierzchowna oraz uproszczona, a odbiór przekazów medialnych często jest bierny i bezkrytyczny.
Zajęcia innowacyjne mają na celu poszerzenie wiedzy uczniów na temat historii i rodzajów mediów oraz zrozumienie ich funkcji komunikacyjnych. Intencją autorki innowacji jest również kształtowanie świadomego młodego odbiorcy znającego korzyści i zagrożenia płynące z mediów.
Ponadto celem innowacji jest umożliwienie uczniom odwiedzenia miejsc, gdzie tworzone są przekazy medialne (studio radiowe, telewizja, redakcja gazety), poznanie specyfiki zawodów związanych z mediami i wejście w rolę twórcy (wydanie numeru gazetki szkolnej, nagranie audycji, opracowywanie informacji na stronie internetowej szkoły).

Nowatorstwo
Tak rozumiana edukacja medialna - prowadzona w ramach lekcji języka polskiego - jest w SP Nr 25 w Krakowie pomysłem nowatorskim, gdyż polega nie tylko na pogłębieniu treści programowych języka polskiego związanych z tematyką medialną
 i wykorzystywaniu w tym celu na lekcjach nowoczesnych dostępnych w szkole środków dydaktycznych, ale również na uzupełnianiu teoretycznych wiadomości praktycznymi ćwiczeniami.

Cele:
przygotowanie uczniów do odbioru różnego typu informacji;
uświadomienie uczniom znaczenia kultury języka;
poszerzenie ich wiedzy na temat historii pisma i książki;
zapoznanie uczniów z podziałem mediów masowych i określenie tworzywa środków masowego przekazu;
zapoznanie z różnymi rodzajami czasopism oraz wskazanie walorów informacyjnych prasy;
praktyczne zastosowanie wiedzy na temat pracy redakcji gazety;
zapoznanie ze specyfiką przekazu radiowego;
nagranie przez uczniów słuchowiska;
kształcenie umiejętności świadomego i krytycznego odbioru programu telewizyjnego;
poznanie warsztatu pracy ...