Dodaj publikację
Autor
Dorota Kmieci
Data publikacji
2011-05-09
Średnia ocena
0,00
Pobrań
266

Zaloguj się aby ocenić lub skomentować publikację.

Test ortograficzny (wraz z kartą dpowiedzi) dla uczniów gimnazjum. Zawiera zadania sprawdzające znajomość wielu reguł ortograficznych.
 Pobierz (docx, 30,0 KB)

Podgląd treści

Opracowanie: Dorota Kmiecik

Gimnazjum nr 1 w Ustrzykach Dolnych

KONKURS ORTOGRAFICZNY ,,MISTRZ ORTOGRAFII” - ETAP SZKOLNY

klasa .................... ILOŚĆ PKT. ............

Uzupełnij wyrazy brakującymi literami ,,ó” , ,,u”, ,,rz” lub ,,ż”. (0 – 21p.)

zas…wka, pr…chno, opr…cz, tch…rz, p…łka, ch…r, dop…ki, pr…żny, d…emka, witra…

g…eg…ółka, ma…yć, chy…y, pieg…a, …ekomo, …e….ucha, grabie…ca, …ęsa, …ądza

Uzupełnij wyrazy brakującymi literami ,,ch” lub ,,h”. (0 - 19p.)

bła…y, dru…, …andel, …isteria, …ojny, czy…ać, …ańba, o…ydny, …uligan, re…habilitacja,

…erubin, alko…ol, Bo…(rzeka), …ipo…ondria, ...roniczny, kontra…ent, in…alacja, we…ikuł

Zastosuj wyrazy z nawiasów w odpowiednim przypadku: (0 – 4p.)

1. W (epopeja) ............................. pt. „ Pan Tadeusz” jest wiele historii.

2. Lubię spacerować po tej (aleja)…………… .

3. Na (szyja) ............................ miała piękne korale.

4. Zrobiłeś to po (linia) …………….. .najmniejszego oporu.

4. Podkreśl poprawny zapis: (0 -12p.)

wogóle – w ogóle, od razu – odrazu, co dzień - codzień, napewno – na pewno, na razie – na razie,

napisaliby – napisali by, nienajlepszy - nie najlepszy, nienawidzić – nienawidzieć, niemówiąc –

nie mówiąc, z przed – sprzed, jasnozielony – jasno - zielony, daj że – dajże

5. Uzasadnij regułami ortograficznymi pisownię podkreślonych cząstek w wyrazach: (0 -5p.)

1. niedomagać - ...............................................................

2. ujrzał - ……………………………………………….

3. zhardzieć - ....................................................................

4. makijaż - ........................................................................

5. lepszy - ...........................................................................

6. Podaj własny przykład wyrazów z wymianą: (0 – 6 p.)

h:g ........................................., ch: sz ............................................., ó: e ……………………………..

ż:dz ........................................, ó:a .................................................., ż:z...............................................

7. Utwórz i zapisz poprawnie skróty: (0 – 10p.)

według ........... ,przed naszą erą ............, numer……., magister …….. , grosz ……, kilogram ……….,

jak wyżej ……….., ciąg dalszy nastąpi …………., i tak dalej…………, nad poziomem morza ………

8. Wstaw ,,s”, ,,z” lub ,,ś”? (0 – 8 p.)

…ciemnieć, …piłować, …chamieć, …charakteryzować, …harmonizować, …szyć, …cinać, …chłodzić

9. Zapisz poprawnie liczebniki i rzeczowniki: (0 -4 p.)

Wczoraj kupiłem (3 drzwi) - ............................................................ .

Moja ciocia ma (6 dziecko) - ............................................................ .

Na ławce siedzi (2 mężczyzna).......................................................... .

Po ogrodzie spacerują dzieci z (3 kurczęta) ……………………………………. .

10. Uzupełnij małą lub wielką literą: (0 – 12 p.)

(P/p) …omorzanin, (M/m) …arsjanin, (A/a) ...leje (J/j) …erozolimskie, (G/g) …azeta (W/w)…yborcza, (D/d) …zień (D/d) … ziecka, (W/w) …alentynki, (A/a) …leja (G/g) …runwaldzka, (F/f) …rancuzka, (K/k) …ościół (M/m) …ariacki, (P/p) ...aryżanin, (P/p) …lac (T/t) … rzech (K/k) …rzyży, (I/i) …ndianin

11. Od podanych wyrazów utwórz wskazane formy: (0 - 7 p.)

męka (tych) ……….., dąć (on co robił?) ………., wzięli (co zrobić?) ……………, rozumieć (oni) …………………, umieć (ty) …………., kazać (co robi?) ………………., wiozę (co robić?) ………..

12. Uzupełnij luki w wyrazach – ę, ą, en ...