Dodaj publikację
Autor
Danuta Łuczak
Data publikacji
2011-05-09
Średnia ocena
0,00
Pobrań
44

Zaloguj się aby ocenić lub skomentować publikację.

Propozycja planu kółka do realizowania w młodszych klasach szkoły podstawowej z uwzględnieniem nabywania umiejętności udzielania pierwszej pomocy. 
 Pobierz (docx, 27,8 KB)

Podgląd treści

PLAN ZAJĘĆ KÓŁKA

ZDROWIE I BEZPIECZEŃSTWO

NA ROK SZKOLNY 2010/2011

Nauczyciel prowadzący zajęcia

Danuta Łuczak

SZKOŁA PODSTAWOWA W GAJU WIELKIM

„ Zdrowie to nie dar niebios

dany raz na zawsze -

nad zdrowiem trzeba pracować

i praca ta ma również charakter pedagogiczny”.

Cele ogólne programu:

• w zakresie wiedzy:

- poznawanie zasad funkcjonowania własnego organizmu

- poznanie zasad zdrowego stylu życia

- poznawanie przepisów ruchu drogowego i zasad zachowania się na drogach, warunkujących bezpieczeństwo

- poznawanie zasad zachowania w sytuacjach zagrożenia zdrowia i życia

• w zakresie umiejętności:

- planowanie i podejmowanie działań sprzyjających własnemu rozwojowi fizycznemu, psychicznemu i emocjonalnemu

- wdrażanie do zdrowego i racjonalnego odżywiania

- samodzielne przygotowanie zdrowego posiłku

- kształtowanie umiejętności organizacji czasu wolnego ze szczególnym uwzględnieniem aktywności ruchowej

- kształtowanie umiejętności bezpiecznego zachowania się w sytuacjach zagrożenia (pożarów, zatruć, w czasie zabaw ruchowych, gier sportowych,

- wdrażanie do właściwego reagowania na kontakty z osobami obcymi

• w zakresie postaw:

- kształtowanie nawyków higienicznych i zdrowego stylu życia

- kształtowanie postawy asertywnej

- kształtowanie umiejętności rozróżniania zagrożeń i sposobów radzenia sobie z nimi.

Cele szczegółowe:

Żywność i żywienie

- pogłębienie wiedzy o zasadach racjonalnego odżywiania się, poznanie i uzupełnianie piramidy żywieniowej;

- uświadomienie wartości odżywczych warzyw i owoców;

- rozumienie potrzeby zachowania higieny podczas sporządzania posiłków i kulturalnego spożywania ich;

- przygotowanie prostych posiłków (sałatki, soki, koktajle, kanapki)

- rozumienie konieczności zdrowego odżywiania się, planowanie jadłospisu;

- zachęcanie do spożywania zdrowych posiłków.

Higiena osobista i zdrowie własnego ciała

- kształtowanie nawyków higienicznych;

- pogłębianie wiedzy na temat higieny własnej, otoczenia oraz środków czystości;

- kształtowanie poczucia odpowiedzialności za czystość i estetykę;

- dostarczanie wiedzy na temat budowy i funkcjonowania własnego organizmu;

- uświadomienie niekorzystnego wpływu hałasu na zdrowie;

- uświadomienie znaczenia właściwej długości snu dla organizmu;

- rozumienie zachowania odpowiedniej postawy ciała podczas pracy i wypoczynku;

- rozumienie potrzeby porządkowania miejsca pracy i zabawy;

- rozumienie potrzeby dbania o swoje zdrowie, dostosowania ubioru do pogody,

zażywania witamin i lekarstw w czasie choroby.

Ruch to zdrowie

- rozwijanie aktywności fizycznej;

- zachęcanie do aktywnego spędzania czasu;

- ukazanie alternatywnych form spędzania czasu wolnego;

- kształtowanie prawidłowej postawy ciała podczas ćwiczeń i zabaw;

- zachowanie dyscypliny podczas zajęć ruchowych.

Moje bezpieczeństwo

- pogłębienie wiedzy na temat bezpiecznego zachowania się na drodze, w szkole, podczas gier i zabaw ruchowych;

- wdrażanie do bezpiecznego posługiwania się urządzeniami gospodarstwa domowego;

- zapoznanie ze sposobami zachowania się w sytuacjach zagrożenia zdrowia i życia;

- uświadomienie, że szybka informacja ratuje życie;

- nabywanie umiejętności właściwego zachowania się wobec osób;

- kształtowanie umiejętności podejmowania właściwych decyzji i rozwiązywania problemów;

- dostarczanie wiedzy o prawach dzieci.

Warunki realizacji programu

Program zajęć pozalekcyjnych jest przeznaczony dla uczniów klas I-III szkoły ...