Zaloguj się aby ocenić lub skomentować publikację.
PLAN ZAJĘĆ KÓŁKA
ZDROWIE I BEZPIECZEŃSTWO
NA ROK SZKOLNY 2010/2011
Nauczyciel prowadzący zajęcia
Danuta Łuczak
SZKOŁA PODSTAWOWA W GAJU WIELKIM
„ Zdrowie to nie dar niebios
dany raz na zawsze -
nad zdrowiem trzeba pracować
i praca ta ma również charakter pedagogiczny”.
Cele ogólne programu:
• w zakresie wiedzy:
- poznawanie zasad funkcjonowania własnego organizmu
- poznanie zasad zdrowego stylu życia
- poznawanie przepisów ruchu drogowego i zasad zachowania się na drogach, warunkujących bezpieczeństwo
- poznawanie zasad zachowania w sytuacjach zagrożenia zdrowia i życia
• w zakresie umiejętności:
- planowanie i podejmowanie działań sprzyjających własnemu rozwojowi fizycznemu, psychicznemu i emocjonalnemu
- wdrażanie do zdrowego i racjonalnego odżywiania
- samodzielne przygotowanie zdrowego posiłku
- kształtowanie umiejętności organizacji czasu wolnego ze szczególnym uwzględnieniem aktywności ruchowej
- kształtowanie umiejętności bezpiecznego zachowania się w sytuacjach zagrożenia (pożarów, zatruć, w czasie zabaw ruchowych, gier sportowych,
- wdrażanie do właściwego reagowania na kontakty z osobami obcymi
• w zakresie postaw:
- kształtowanie nawyków higienicznych i zdrowego stylu życia
- kształtowanie postawy asertywnej
- kształtowanie umiejętności rozróżniania zagrożeń i sposobów radzenia sobie z nimi.
Cele szczegółowe:
Żywność i żywienie
- pogłębienie wiedzy o zasadach racjonalnego odżywiania się, poznanie i uzupełnianie piramidy żywieniowej;
- uświadomienie wartości odżywczych warzyw i owoców;
- rozumienie potrzeby zachowania higieny podczas sporządzania posiłków i kulturalnego spożywania ich;
- przygotowanie prostych posiłków (sałatki, soki, koktajle, kanapki)
- rozumienie konieczności zdrowego odżywiania się, planowanie jadłospisu;
- zachęcanie do spożywania zdrowych posiłków.
Higiena osobista i zdrowie własnego ciała
- kształtowanie nawyków higienicznych;
- pogłębianie wiedzy na temat higieny własnej, otoczenia oraz środków czystości;
- kształtowanie poczucia odpowiedzialności za czystość i estetykę;
- dostarczanie wiedzy na temat budowy i funkcjonowania własnego organizmu;
- uświadomienie niekorzystnego wpływu hałasu na zdrowie;
- uświadomienie znaczenia właściwej długości snu dla organizmu;
- rozumienie zachowania odpowiedniej postawy ciała podczas pracy i wypoczynku;
- rozumienie potrzeby porządkowania miejsca pracy i zabawy;
- rozumienie potrzeby dbania o swoje zdrowie, dostosowania ubioru do pogody,
zażywania witamin i lekarstw w czasie choroby.
Ruch to zdrowie
- rozwijanie aktywności fizycznej;
- zachęcanie do aktywnego spędzania czasu;
- ukazanie alternatywnych form spędzania czasu wolnego;
- kształtowanie prawidłowej postawy ciała podczas ćwiczeń i zabaw;
- zachowanie dyscypliny podczas zajęć ruchowych.
Moje bezpieczeństwo
- pogłębienie wiedzy na temat bezpiecznego zachowania się na drodze, w szkole, podczas gier i zabaw ruchowych;
- wdrażanie do bezpiecznego posługiwania się urządzeniami gospodarstwa domowego;
- zapoznanie ze sposobami zachowania się w sytuacjach zagrożenia zdrowia i życia;
- uświadomienie, że szybka informacja ratuje życie;
- nabywanie umiejętności właściwego zachowania się wobec osób;
- kształtowanie umiejętności podejmowania właściwych decyzji i rozwiązywania problemów;
- dostarczanie wiedzy o prawach dzieci.
Warunki realizacji programu
Program zajęć pozalekcyjnych jest przeznaczony dla uczniów klas I-III szkoły ...