Zaloguj się aby ocenić lub skomentować publikację.
natalianawa, 2023-09-26, ocena:
dzień dobry, chciałabym wdrożyć Pani innowację do planu pracy. Aby to zrobić potrzebuję zgody na to aby pracowac z dziećmi z tą innowacją, czy jest szansa żeby tą zgodę uzyskać? Pozdrawiam serdecznie Natalia Nawa
INNOWACJA PEDAGOGICZNA
DLA KLASY I A
Szkoły Podstawowej z Oddziałami Integracyjnymi
nr 5 im. Gryfitów w Słupsku
INTEGRACJA„TYLE NAS ŁĄCZY”
Opracowała Żaneta Waszkinel
...każdy ma prawo do szczęścia
i swego miejsca w społeczeństwie
Maria Grzegorzewska
GENEZA PROGRAMU:
Program swoim działaniem obejmuje zespół klasowy, w którym uczą się dzieci
w normie intelektualnej i dzieci z upośledzeniem umysłowym oraz niedosłuchem.
Z niepełnosprawnością łączą się najbardziej negatywne czynniki utrudniające funkcjonowanie i zdobycie popularności w klasie. Szczególnie niekorzystny wpływ mają tu niepowodzenia w nauce, nadpobudliwość emocjonalna, czy zahamowania psycho-ruchowe. Nieodzowne więc jest stwarzanie sytuacji aktywizujących i integrujących społecznie tych uczniów oraz uczeniu ich poprawnej komunikacji w naturalnych sytuacjach zabawowych, ruchowych i społecznych.
ZAŁOŻENIA PROGRAMOWE:
Zadaniem programu jest uczenie się poprawnej komunikacji, wzajemnej tolerancji, wrażliwości, otwartości i poszanowania praw innych, a także integrowanie dzieci niepełnosprawnych i zdrowych w naturalnym środowisku rówieśniczym.
Pracując z dziećmi często poszukuję ciekawych metod pracy. Jedną z nich, której elementy pragnę wykorzystać w trakcie realizacji wyżej wymienionej innowacji jest metoda, która ma na celu usprawnianie i zharmonizowanie współdziałania motoryki i psychiki. Jest to Metoda Ruchu Rozwijającego Weroniki Sherborne. Nazwa ta wyraża główną ideę metody: Posługiwanie się ruchem jako narzędziem wspomagania rozwoju psychoruchowego dziecka
i terapii tego rozwoju.
Metodę tą chcę wykorzystać do pracy z dziećmi zdrowymi z tzw. normą intelektualną, jak i z różnymi zaburzeniami rozwoju m.in. dla dzieci upośledzonych umysłowo w stopniu lekkim i umiarkowanym, z mózgowym porażeniem dziecięcym, z zaburzeniami emocjonalnymi i zaburzeniami zachowania i dzieci niedosłyszących.
Stosowanie tej metody przynosi duże korzyści dla dzieci. Nie tylko wspomaga rozwój, wyrównuje opóźnienia w sferze emocjonalnej i społecznej, ale uczy współdziałania z drugim człowiekiem, pozytywnego wykorzystania nagromadzonej energii, wykorzystania siły, koncentrowania się na wykonywanym zadaniu i poprawnej komunikacji z otoczeniem. Jest metodą uniwersalną, która wyzwala wśród uczestników wiele pozytywnych emocji. Ruch jest zabawą, która daje przeżycie radości i dzielenia jej z innymi, co jest bardzo ważne w nawiązywaniu kontaktów społecznych.
Podstawowe założenia metody, to rozwijanie przez ruch:
• świadomości własnego ciała i usprawniania ruchowego,
• świadomości przestrzeni i działania w niej,
• dzielenia przestrzeni z innymi ludźmi i nawiązywania z nimi bliskiego kontaktu.
Dziecko poznaje więc własne ciało i przestrzeń, która je otacza, spotyka w niej innego człowieka, uczy się współpracować, zdobywa zaufanie do siebie i innych, a czując się bezpieczne może stać się twórcze.
GŁÓWNY CEL WYCHOWAWCZY:
Głównym celem wychowawczym programu jest współdziałanie uczniów pełno-
i niepełnosprawnych intelektualnie w realizacji wspólnych celów, przyjęcie wspólnych wartości i tworzenie więzi emocjonalnych przez identyfikację ...