Zaloguj się aby ocenić lub skomentować publikację.
RAMOWY PROGRAM POSTĘPOWANIA DYDAKTYCZNO-WYCHOWAWCZEGO
DLA UCZENNICY UPOŚLEDZONEJ
W STOPNIU UMIARKOWANYM
………………………………….
KLASA IA NA ROK 2010/2011
Program ten jest skierowany do dziecka upośledzonego w stopniu umiarkowanym.
Po badaniach w poradni psychologiczno- pedagogicznej orzeczenie nr 224/09/10 zalecono:
- usprawniać funkcję percepcyjno-motoryczną (poprawa percepcji słuchowej, rozwijanie orientacji przestrzennej, grafomotoryki, kształtowanie analizy i syntezy wzrokowej)
- doskonalić podstawowe techniki szkolne: czytanie, pisanie i liczenie
- usprawniać zdolności porozumiewania się z innymi, rozwijać mowę i umiejętności komunikacyjne
- stymulować rozwój umysłowy – wykorzystywać zdolności prawidłowego funkcjonowania
- wdrażać do samodzielności, zwłaszcza przy czynnościach samoobsługowych
- rozbudzać zainteresowania zjawiskami zachodzącymi w najbliższym otoczeniu
Metody i formy pracy:
Metody oparte na obserwacji: pokaz, filmy, programy edukacyjne
Metody oparte na działaniu praktycznym
Metody oparte na słowie: rozmowa, opowiadanie, opis, praca z książką
Metody oparte na naśladowaniu: naśladownictwo
Formy pracy:
Nauczanie w klasie integracyjnej, praca indywidualna na lekcji, wycieczki, zadania domowe.
Zadanie programu
Zadaniem programu jest wpływanie na wszechstronny rozwój dziecka, ćwiczenia prowadzone są na podstawie znanego materiału językowego, z zachowaniem stopniowania trudności, w formach interesujących dziecko, częste chwalenie za najmniejsze osiągnięcia, jak najczęstsze powtarzanie omówionego materiału, wydawanie prostych poleceń, krótkich informacji, wzmacnianie dobrych zachowań.
Treści i problematyka zajęć
Treść i problematyka zajęć wynikają z: ”Podstawy Programowej Kształcenia Ogólnego Dla Uczniów z Upośledzeniem Umysłowym w Stopniu Umiarkowanym lub Znacznym w Szkołach Podstawowych i Gimnazjach” (dotyczą dziecka, jego rodziny, środowiska bliższego i dalszego) oraz z Indywidualnego Programu Edukacyjno – Terapeutycznego Dla I Etapu Nauczania Uczniów z Niepełnosprawnością Intelektualną w Stopniu Umiarkowanym ( Wydawnictwo Harmonia).
Treści nauczania i cele edukacyjne
|Cele główne |Cele szczegółowe |Uwagi o realizacji |
|OBSZAR I – OBSŁUGIWANIE SAMEGO |Doskonalenie umiejętności samodzielnego poruszania się: | |
|SIEBIE |doskonalenie umiejętności samodzielnego poruszania się w najbliższym | |
| |sąsiedztwie szkoły (sklep, ulica) |codziennie z opieką rodzica |
|Ukształtowanie umiejętności |orientuje się w schemacie własnego ciała i przestrzeni | |
|samoobsługi |orientuje się w budynku szkolnym, np. wie gdzie znajduje się jej klasa |codziennie |
| |wdrażanie do dostrzegania i rozpoznawania czynników zagrażających zdrowiu | |
| |i życiu – także ze strony innych osób | |
| | | |
| |Utrwalanie umiejętności samodzielnego ubierania się: |w razie potrzeby |
| |utrwalanie umiejętności właściwego wieszania kurtek w szafie , układania |codziennie i podczas wyjść |
| |butów, czapek, szalików, itp. |na wycieczkę |
| |ćwiczenia umiejętności rozpinania i zapinania guzików i zamków | |
| |błyskawicznych | |
| |odwraca ubrania na prawą stronę |przy każdej okazji |
| |nakłada i zdejmuje buty, kapcie | |
| |rozpoznaje wybrane części odzieży, dobiera ubranie do poszczególnych | |
| |części ciała | |
| | | |
| |Utrwalanie właściwego spożywania pokarmów i odpowiedniego zachowania się | |
| |przy stole: | |
| |wdrażanie do estetycznego spożywania pokarmów, dbanie o czystość miejsca | |
| |oraz właściwe zachowanie się podczas posiłku | |
| |wdrażanie do roli ...