Zaloguj się aby ocenić lub skomentować publikację.
AUTORSKI
PROGRAM NAUKI PŁYWANIA PRZEZNACZONY DO REALIZACJI W SPECJALNYM OŚRODKU SZKOLNO – WYCHOWAWCZYM
W SANOKU
AUTORZY:
KARINA DUDEK
JOLANTA FECULAK
RYSZARD GOSZTYŁA
WSTĘP
Wiele jest powodów, dla których umiejętność pływania można uznać za bardzo ważną i potrzebną w życiu każdego człowieka. Niewątpliwie do najważniejszych z nich, oprócz radości i satysfakcji, jaką daje możliwość uprawiania wszelkiego rodzaju sportów wodnych, zaliczyć należy przede wszystkim nieocenione znaczenie tej umiejętności dla ochrony zdrowia i życia ludzkiego. Ruch w środowisku wodnym przynosi szereg korzyści zdrowotnych: dotlenia i uodparnia organizm, zwiększa jego wytrzymałość, usprawnia krążenie, pracę serca i płuc, zapobiega i koryguje wady postawy, przyspiesza kurację odchudzającą, harmonijnie rozwija całe ciało, gdyż aktywizuje więcej grup mięśniowych niż jakakolwiek inna dyscyplina sportowa. Pływanie wpływa korzystnie na ogólny rozwój psychofizyczny i sprawność dzieci, kształtuje podstawowe cechy motoryczne, wyrabia pożądane cechy osobowościowe: odwagę, zdyscyplinowanie, wpływa również na rozwój społeczny: zgodne współdziałanie w zespole, odpowiedzialność za drugą osobę znajdującą się w wodzie, jest doskonałą formą spędzania czasu wolnego. Pływanie jest, zatem formą aktywności ruchowej, która wszechstronnie oddziaływuje na organizm człowieka, odpręża i relaksuje, można je uprawiać dla przyjemności i dla rozrywki przez całe życie bez względu na przejawiany stopień sprawności. Umiejętność pływania pozwala poprawić stan zdrowia oraz zapewnić bezpieczne przebywanie nad wodą, przeciwdziała wypadkom utonięć.
Na nauczenie pływania nigdy nie jest za późno, jednak im wcześniej podjęte, tym łatwiej pozbyć się lęku przed wodą i szybciej opanować sztukę pływania. Z powyższych względów pływanie powinno zajmować szczególne miejsce w wychowaniu fizycznym oraz rekreacji ruchowej.
Kiedy nauczanie pływania obejmuje uczniów szkół specjalnych, czyli takich, u których występują w różnym stopniu zaburzenia rozwoju psychofizycznego nie sposób przecenić roli zajęć w wodzie dla ich wyrównywania.
Powodowani troską o zdrowie i rozwój psychofizyczny oraz sprawność ruchową naszych wychowanków, którzy korzystają i będą korzystać z wody, podjęliśmy się opracowania programu autorskiego do nauki pływania.
Trudno przewidzieć czas potrzebny do jego realizacji – w dużej mierze uzależniony jest od stopnia niepełnosprawności intelektualnej, deficytów występujących w obrębie narządów ruchu, posiadanych umiejętności wyjściowych, szybkości adaptacji do środowiska wodnego czy indywidualnych zdolności. Z tych samych względów nie można zakładać, iż program ten zostanie przez każde dziecko zrealizowany w całości, dla niektórych z nich samo pokonanie lęku przed wodą będzie wielkim osiągnięciem i sukcesem osobistym.
1.ORGANIZACJA PROCESU NAUCZANIA PŁYWANIA
1.1.CELE PROGRAMU
CELE GŁÓWNE:
• zapoznanie i oswojenie ze środowiskiem wodnym,
• popularyzacja pływania i wdrożenie do bezpiecznego korzystania z akwenów wodnych,
• stymulacja i wyrównanie zaburzeń rozwoju psychomotorycznego,
• nauczenie dwóch podstawowych technik pływania ...