Zaloguj się aby ocenić lub skomentować publikację.
Planowanie i organizowanie pracy korekcyjno – kompensacyjnej z dzieckiem dyslektycznym.
Praca korekcyjno – kompensacyjna z dzieckiem dyslektycznym mającym trudności w nauce jest zazwyczaj poprzedzona długotrwałymi i złożonymi działaniami w płaszczyźnie diagnostycznej i profilaktycznej. Podstawę wszelkich działań stanowi diagnoza ucznia uwzględniająca jego możliwości rozwojowe oraz sytuację rodzinną, szkolną. Prawidłowa diagnoza pedagogiczna i psychologiczna jest dla terapeuty źródłem informacji na temat umiejętności szkolnych i zachowań wyrażanych przez ucznia w różnych sytuacjach. Wczesna diagnoza stanowi podstawę działań profilaktycznych, czyli zapobiegania występowaniu niepożądanych zjawisk. Dzięki diagnozie możliwe jest dostosowanie programu pracy wyrównawczej do możliwości psychofizycznych ucznia.
W planowaniu pracy terapeuta powinien uwzględnić istotne dane o dziecku:
1. Aktualny stan zdrowia i rozwoju fizycznego;
2. Aktualny poziom rozwoju umysłowego, a ponadto rodzaj, stopień i zakres zakłóceń rozwoju funkcji percepcyjno – motorycznych;
3. Tempo pracy i uczenia się;
4. Stopień rozwoju sfery emocjonalno – uczuciowej i neurodynamiki;
5. Aktualny poziom osiągnięć szkolnych, w tym wychwycenie specyficznych trudności w procesie czytania i pisania oraz zaległości w materiale nauczania przewidzianych programem;
6. Pozycja ucznia w zespole klasowym;
7. Sytuacja dziecka w środowisku domowym. 1
Dysponując powyższymi informacjami o dziecku nauczyciel – terapeuta może prawidłowo dobrać materiał ćwiczeniowy i formy pracy dostosowane nie tylko do dyspozycji psychofizycznych ucznia, ale także do rodzaju, stopnia i rozległości zaburzeń w uczeniu się. Wynika z tego, że diagnoza pedagogiczno – psychologiczna zawarta w orzeczeniach
i opiniach poradni jest podstawą planowania form, metod i treści zajęć korekcyjno – kompensacyjnych i powinna zawierać informacje na temat:
- przyczyn trudności w nauce;
- stanu psychicznego dziecka;
- zaburzeń lub opóźnień funkcji poznawczych;
- analizy jakościowej trudności w czytaniu, pisaniu i liczeniu;
- zaleceń do pracy z dzieckiem w szkole. 2
W pracy korekcyjno – kompensacyjnej z dziećmi mającymi specyficzne trudności w uczeniu się, szczególnie istotne jest zaplanowanie działań terapeutycznych w kilku obszarach skierowanych na:
- usprawnianie zaburzonych funkcji istotnych w opanowaniu umiejętności czytania i pisania;
- doskonalenie technik czytania i pisania;
- oddziaływanie terapeutyczne ogólnie uspokajające, a równocześnie aktywizujące dziecko do nauki. 3
Program zajęć korekcyjno – kompensacyjnych i przyjęte przez terapeutę metody pracy
z dzieckiem muszą być maksymalnie dostosowane do potrzeb i możliwości dziecka.
W planowaniu i programowaniu procesu terapeutycznego zwraca się również uwagę na tzw. mocne strony dziecka, które stanowią podstawę działań wspomagających jego rozwój. Szczególny charakter zajęć ma na celu nie tylko usuwanie przyczyn niepowodzeń szkolnych, ale także pobudzenie w uczniach motywacji do pracy samodzielnej i chęci do podejmowania wysiłku. W związku z tym, że praca terapeutyczna z dzieckiem jest procesem długotrwałym, tym bardziej istotne jest osiągnięcie przez ucznia zadowolenia ...