Zaloguj się aby ocenić lub skomentować publikację.
Tworzenie prostej poezji na lekcjach języka angielskiego
w szkole podstawowej.
Wykorzystując pomysły i wiedzę nabyta podczas jednej z form doskonalenia zawodowego, chciałabym zaprezentować sposób tworzenia prostej poezji w języku angielskim na lekcjach w szkole podstawowej.
Przeprowadziłam na ten temat 90 minutowe zajęcia (2 lekcje pod rząd). Na pierwszej lekcji zaprezentowałam i wyjaśniłam uczniom schematy pisania wierszy w j. angielskim. Były ich 4: adjective poem, cinquain, catalogue poem oraz diamond. Na kolejnej lekcji uczniowie pracowali w grupach. Korzystając z pomocy nauczyciela oraz ze słowników, tworzyli oni wierszyki. Tematem przewodnim był sport , ponieważ szkoła w której pracuję obchodziła dni swojego patrona czyli Polskich Olimpijczyków. Pod koniec zajęć każda grupa miała okazję wyrecytować swoje najlepsze wiersze. Okazało się, że wśród uczniów znaleźli się prawdziwi poeci. Stworzone przez nich wiersze okazały się bardzo ciekawe. Pomysłów nie zabrakło – były zarówno wiersze podniosłe, jak i zabawne. Różnorodna była również ich tematyka. Dyscypliny sportowe, olimpiada, wybitni sportowcy – o tym uczniowie pisali najczęściej.
Oto schematy tworzenia wierszyków:
1. ADJECTIVE POEMS
WZÓR:
rzeczownik / osoba
rzeczownik / osoba + is / are + przymiotnik 1
rzeczownik / osoba + is / are + przymiotnik 1 + przymiotnik 2
is / are + przymiotnik 1 + przymiotnik 2 + przymiotnik 3
przymiotnik 1 + przymiotnik 2 + przymiotnik 3 + przymiotnik 4
nowy rzeczownik o zbliżonym znaczeniu
Przykładowy wierszyk:
Lions
Lions are fast
Lions are fast, fierce
Are fast, fierce, dangerous
Fast, fierce, dangerous, wild
Animals
2. CINQUAIN
WZÓR
rzeczownik / osoba
dwa przymiotniki
trzy czasowniki z końcówką ing
wyrażenie składające się z czterech słów
nowy rzeczownik o zbliżonym znaczeniu
Przykładowy wierszyk:
Babies
Little, cute
Sleeping, crying, weeping
So innocent and mild
Infants
3. CATALOG POEMS
WZÓR:
Rzeczownik
Rzeczownik
Rzeczownik
Rzeczownik
Rzeczownik
Rzeczownik
This is ……
Students
Teachers
Lessons
Subjects
Breaks
Friends
Tests
Marks
This is my school.
Great students
Helpful teachers
Interesting lessons
Different subjects
Short breaks
Nice friends
Difficult tests
Good marks
This is my school.
4. DIAMOND POEM
WZÓR
rzeczownik 1
2 przymiotniki odnoszące się do 1-go rzeczownika
3 czasowniki z końcówką ing odnoszące się do pierwszego rzeczownika
4 rzeczowniki: 2 odnoszące się do 1-go rzeczow. i 2 odnoszące się do 2-go rzeczow.
3 czasowniki z końcówką ing odnoszące się do 2-go rzeczownika
2 przymiotniki odnoszące się do 2-go rzeczownika
rzeczownik 2 / przeciwnym znaczeniu/
Przykładowy wierszyk:
Brother
Handsome, Athlete
Walking, running, playing
Gym, sport – make up, clothes
Shopping, talking, singing
Beautiful, intelligent
Sister
A oto przykładowe wierszyki, stworzone przez uczniów:
Medal
Medal is gold
Medal is gold, silver
Is gold, silver, bronze
Gold, silver, bronze, shiny ...