Zaloguj się aby ocenić lub skomentować publikację.
PRZEDMIOTOWY SYSTEM OCENIANIA
Z GEOGRAFII
W klasie pierwszej obowiązują następujące działy geografii fizycznej:
I - GEOGRAFIA- JAKO NAUKA
II - RODZAJE ŹRÓDEŁ INFORMACJI GEOGRAFICZNEJ
III - SYSTEM PRZYRODNICZY ZIEMI
IV - ATMOSFERA
V - HYDROSFERA
VI - LITOSFERAVII-PEDOSFERA ,BIOSFERA
VIII – DYNAMICZNA RÓWNOWAGA POMIEDZY ELEMENTAMI ŚRODOWISKA PRZYRODNICZEGO- MECHANIZMY REGULUJĄCE
Ocena dopuszczająca - uczeń potrafi:
-podać definicję geografii współczesną oraz funkcjonującą w starożytności
-dokonać podziału na geografię fizyczną , społeczno- gospodarczą i regionalną
rozróżnić ruch obrotowy i obiegowy Ziemi
wymienić daty kalendarzowych pór roku
podać czas strefowy i urzędowy jaki obowiązuje w Polsce [ latem i zimą ]
wymienić cechy mapy i jej składniki
podać cechy siatki geograficznej
określi położenie geograficzne na mapie
dokonać podziału map
obliczyć odległość w terenie na podstawie skali mapy
przedstawić skalę liczbową w postaci mianowanej i liniowej
odczytać współrzędne geograficzne wskazanego punktu na mapie
rozpoznać na mapach topograficznych formy terenu przedstawione za pomocą
poziomic i sygnatur
odczytać wysokość względną i bezwzględną form przedstawionych za pomocą
poziomic
podać skład chemiczny powietrza atmosferycznego
wymienić kolejne warstwy atmosfery
wymienić podstawowe rodzaje chmur
-wymienić procesy klimatotwórcze, elementy pogody i klimatu, czynniki
klimatotwórcze
wymienić strefy klimatyczne oraz typy klimatów
wymienić formy występowania wód na Ziemi
przedstawić podział oceanu światowego na oceany i morza
wymienić rodzaje ruchów wody morskiej
wymienić typy jezior
wskazać na mapie obszary współcześnie zlodowacone
wymienić rodzaje skał
- wymienić formy powstałe w wyniku niszczącej i budującej działalności rzek, wiatru , mórz oraz lodowców
wymienić ery i okresy dziejów geologicznych Ziemi
podać nazwy obszarów zagrożonych sejsmicznie
wymienić główne strefowe formacje roślinne i podać przykłady ich występowania
zdefiniować pojęcie gleby
Ocena dostateczna -uczeń spełnia kryteria oceny dopuszczającej, a ponadto potrafi :
podać przykłady praktycznego zastosowania nauk geograficznych
podać przykłady zjawisk przyrodniczych będących następstwem kształtu i ruchów
Ziemi
znać zasady wprowadzenia czasu strefowego i urzędowego
wyjaśnić różnice miedzy mapą ogólnogeograficzną i tematyczną
na podstawie legendy mapy ogólnogeograficznej odczytać treść mapy
odróżnić pogodę i jej zmiany od klimatu i zmian klimatycznych
podać przykłady obszarów położonych w danej strefie klimatycznej
podać przykłady wpływu działalności człowieka na stan atmosfery
przedstawić i objaśnić schemat krążenia wody na Ziemi
podać rozmieszczenie i przyczyny występowania głównych obszarów
bezodpływowych
podać przykłady systemów rzecznych , dorzeczy i zlewisk
rozpoznać i wskazać na mapie przykłady mórz różnych typów
omówić cyrkulację prądów morskich
określić warunki występowania wód podziemnych
podać przykłady obszarów występowania jezior na świecie
określić warunki powstawania lodowców górskich i kontynentalnych
podać przykłady metod stosowanych do badań wnętrza Ziemi
przedstawić schemat budowy skorupy ziemskiej
wymienić formy rzeźby powstałe w wyniku działalności czynników wewnętrznych i zewnętrznych ...