Dodaj publikację
Autor
Wioletta Hermanowicz
Data publikacji
2011-05-17
Średnia ocena
0,00
Pobrań
79

Zaloguj się aby ocenić lub skomentować publikację.

Przedmiotowy system oceniania z geografii w liceum w oparciu o podręczniki wydawane przez SOP Toruń.
 Pobierz (docx, 29,2 KB)

Podgląd treści

PRZEDMIOTOWY SYSTEM OCENIANIA

Z GEOGRAFII

W klasie pierwszej obowiązują następujące działy geografii fizycznej:

I - GEOGRAFIA- JAKO NAUKA

II - RODZAJE ŹRÓDEŁ INFORMACJI GEOGRAFICZNEJ

III - SYSTEM PRZYRODNICZY ZIEMI

IV - ATMOSFERA

V - HYDROSFERA

VI - LITOSFERAVII-PEDOSFERA ,BIOSFERA

VIII – DYNAMICZNA RÓWNOWAGA POMIEDZY ELEMENTAMI ŚRODOWISKA PRZYRODNICZEGO- MECHANIZMY REGULUJĄCE

Ocena dopuszczająca - uczeń potrafi:

-podać definicję geografii współczesną oraz funkcjonującą w starożytności

-dokonać podziału na geografię fizyczną , społeczno- gospodarczą i regionalną

rozróżnić ruch obrotowy i obiegowy Ziemi

wymienić daty kalendarzowych pór roku

podać czas strefowy i urzędowy jaki obowiązuje w Polsce [ latem i zimą ]

wymienić cechy mapy i jej składniki

podać cechy siatki geograficznej

określi położenie geograficzne na mapie

dokonać podziału map

obliczyć odległość w terenie na podstawie skali mapy

przedstawić skalę liczbową w postaci mianowanej i liniowej

odczytać współrzędne geograficzne wskazanego punktu na mapie

rozpoznać na mapach topograficznych formy terenu przedstawione za pomocą

poziomic i sygnatur

odczytać wysokość względną i bezwzględną form przedstawionych za pomocą

poziomic

podać skład chemiczny powietrza atmosferycznego

wymienić kolejne warstwy atmosfery

wymienić podstawowe rodzaje chmur

-wymienić procesy klimatotwórcze, elementy pogody i klimatu, czynniki

klimatotwórcze

wymienić strefy klimatyczne oraz typy klimatów

wymienić formy występowania wód na Ziemi

przedstawić podział oceanu światowego na oceany i morza

wymienić rodzaje ruchów wody morskiej

wymienić typy jezior

wskazać na mapie obszary współcześnie zlodowacone

wymienić rodzaje skał

- wymienić formy powstałe w wyniku niszczącej i budującej działalności rzek, wiatru , mórz oraz lodowców

wymienić ery i okresy dziejów geologicznych Ziemi

podać nazwy obszarów zagrożonych sejsmicznie

wymienić główne strefowe formacje roślinne i podać przykłady ich występowania

zdefiniować pojęcie gleby

Ocena dostateczna -uczeń spełnia kryteria oceny dopuszczającej, a ponadto potrafi :

podać przykłady praktycznego zastosowania nauk geograficznych

podać przykłady zjawisk przyrodniczych będących następstwem kształtu i ruchów

Ziemi

znać zasady wprowadzenia czasu strefowego i urzędowego

wyjaśnić różnice miedzy mapą ogólnogeograficzną i tematyczną

na podstawie legendy mapy ogólnogeograficznej odczytać treść mapy

odróżnić pogodę i jej zmiany od klimatu i zmian klimatycznych

podać przykłady obszarów położonych w danej strefie klimatycznej

podać przykłady wpływu działalności człowieka na stan atmosfery

przedstawić i objaśnić schemat krążenia wody na Ziemi

podać rozmieszczenie i przyczyny występowania głównych obszarów

bezodpływowych

podać przykłady systemów rzecznych , dorzeczy i zlewisk

rozpoznać i wskazać na mapie przykłady mórz różnych typów

omówić cyrkulację prądów morskich

określić warunki występowania wód podziemnych

podać przykłady obszarów występowania jezior na świecie

określić warunki powstawania lodowców górskich i kontynentalnych

podać przykłady metod stosowanych do badań wnętrza Ziemi

przedstawić schemat budowy skorupy ziemskiej

wymienić formy rzeźby powstałe w wyniku działalności czynników wewnętrznych i zewnętrznych ...