Zaloguj się aby ocenić lub skomentować publikację.
TEMAT LEKCJI:„NATĘŻENIE PRĄDU ELEKTRYCZNEGO”
DZIAŁ PROGRAMOWY: Ruch elektronów
CELE LEKCJI:
I). Cel ogólny:
▪ Zapoznanie uczniów z podstawową wiedzą na temat natężenie prądu elektrycznego i wprowadzenie nowych pojęć
▪ Przypomnienie wcześniej poznanych wiadomości o prądzie elektrycznym
II). Cele operacyjne:[pic][pic]
Uczeń wie:
▪ Jak definiujemy natężenie prądu elektrycznego
▪ Że jednostką natężenia jest 1 amper
▪ Że natężenie mierzy się amperomierzem
▪ Co to znaczy, że w przewodniku płynie prąd o danym natężeniu
▪ Jak jest zbudowany i do czego służy bezpiecznik
▪ Jak zbudować prosty obwód według schematu i dokonać pomiaru natężenia prądu
▪ Jak zmierzyć natężenie prądu w dowolnym punkcie obwodu
▪ Jak obliczać natężenie korzystając ze wzoru
▪ Jak definiujemy gęstość prądu elektrycznego
Uczeń potrafi:
▪ Przekazywać zdobyte wiadomości – doskonali umiejętności komunikacyjne
▪ Umiejętnie korzystać z poznanych praw i definicji przy zadaniach rachunkowych
▪ Dostrzec powiązania fizyki z życiem codziennym
▪ Wymienić zagrożenia wynikające z użytkowania prądu elektrycznego
MATERIAŁY I ŚRODKI DYDAKTYCZNE:
▪ Tablica, karty pracy ucznia, podręcznik, amperomierze, bateria płaska, wyłącznik, przewody, żaróweczki o różnych tabliczkach znamionowych
METODY NAUCZANIA:
▪ Podająca (pogadanka, objaśnienie)
▪ Praktyczna (doświadczenie uczniowskie, ćwiczenia przedmiotowe utrwalające poznany materiał)
FORMY PRACY:
▪ Zespołowa
▪ Indywidualna
▪ Zbiorowa
PRZEBIEG LEKCJI:
I). WPROWADZENIE:
▪ czynności organizacyjno – porządkowe
▪ zapisanie tematu lekcji na tablicy
▪ zapoznanie z celem lekcji
II). ROZWINIĘCIE:
▪ zdefiniowanie natężenia prądu elektrycznego
[pic]
I - natężenie prądu elektrycznego
[pic]- ładunek przepływający przez poprzeczny przekrój przewodnika
[pic] - czas przepływu
▪ wprowadzenie jednostki natężenia
[pic]
▪ przykład obliczeniowy
przykład 1
W obwodzie przez 15s płynął prąd o natężeniu 0,4. Jaki ładunek przepłynął w tym czasie przez dowolny poprzeczny przekrój przewodnika w tym obwodzie?
przykład 2
Akcelerator wytwarza wiązkę protonów stanowiącą prąd elektryczny o natężeniu 120nA. Ile protonów opuszcza akcelerator w ciągu sekundy?
▪ doświadczenia uczniowskie
DOŚWIADCZENIE 1.
Uczniowie budują obwód elektryczny według schematu i odczytują natężenie prądu płynącego w tym obwodzie.
DOŚWIADCZENIE 2.
Uczniowi umieszczają amperomierz w innych miejscach obwodu i powtarzają pomiar.
WNIOSEK.
W obwodzie elektrycznym, który składa się z różnych elementów, połączonych jeden za drugim (szeregowo), a nawet z różnych kawałków drutu (np. o różnych przekrojach) przez dowolny przekrój poprzeczny w każdym miejscu przepływa w jednakowym czasie taki sam ładunek; dlatego amperomierz włączony w dowolnym miejscu wskaże takie samo natężenie prądu. Fakt ten wynika z zasady zachowania ładunku: ilość ładunku wpływającego do danego elementu obwodu musi być równa ilości ładunku wypływającego z niego w tym samym czasie.
▪ omówienie budowy i zastosowania bezpiecznika
podręcznik str. 181
▪ czy prąd jest niebezpieczny?
Ciało człowieka jest dobrym przewodnikiem dzięki jonom zawartym w płynach organizmu. Sucha skóra daje niewielką ochronę, a mokra – nie ...