Zaloguj się aby ocenić lub skomentować publikację.
[pic]TEMAT LEKCJI:„POJEMNOŚĆ I ENERGIA NAŁADOWANEGO
KONDENSATORA”
DIAŁ PROGRAMOWY: Pole grawitacyjne i elektryczne
CELE LEKCJI:
I). Cel ogólny:
▪ Zapoznanie uczniów z podstawową wiedzą na temat budowy i zastosowania kondensatorów
▪ Wprowadzenie nowych pojęć związanych z polem elektrycznym
II). Cele operacyjne:[pic][pic]
Uczeń wie:
▪ Jak zbudowane są kondensatory
▪ Że kondensator gromadzi ładunek elektryczny i magazynuj energię
▪ Jak definiujemy pojemność elektryczną kondensatorów
▪ Jaka jest jednostka pojemności elektrycznej
▪ Od czego zależy pojemność kondensatora
▪ Od jakich wielkości fizycznych zależy energia kondensatora
▪ Że wartość energii naładowanego kondensatora jest równa polu figury pod wykresem zależności U(Q)
Uczeń potrafi:
▪ Podać przykłady zastosowania kondensatorów w życiu codziennym
▪ Przekazywać zdobyte wiadomości – doskonali umiejętności komunikacyjne
▪ Umiejętnie korzystać z poznanych praw i definicji przy zadaniach rachunkowych
▪ Dostrzec powiązania fizyki z życiem codziennym
MATERIAŁY I ŚRODKI DYDAKTYCZNE:
▪ Tablica, karty pracy ucznia, przykładowe kondensatory, bateria, dioda
METODY NAUCZANIA:
▪ Pogadanka
▪ Pokaz
FORMY PRACY:
▪ Zbiorowa
▪ Indywidualna (karta pracy ucznia 2)
PRZEBIEG LEKCJI:
I). WPROWADZENIE:
▪ czynności organizacyjno – porządkowe
▪ zapisanie tematu lekcji na tablicy
▪ zapoznanie z celem lekcji
II). ROZWINIĘCIE:
▪ podanie zastosowania kondensatorów
zastosowanie: urządzenia elektroniczne ( np.: odbiorniki telewizyjne, komputer, magnetowid) , urządzenia elektryczne (np.: pralka automatyczna, krajalnica), są źródłem napięcia (po wyłączeniu zasilania np.: komputera naładowane kondensatory przekazują energie niezbędną do podtrzymania zawartości pamięci urządzenia), w świetlówkach (przeciwzakłóceniowe), w silnikach (jako rozruszniki)
▪ określenie budowy kondensatorów
[pic]
▪ rozładowywanie kondensatora (pokaz)
Ładujemy kondensator, łącząc jego końcówki z biegunami baterii. Następnie, odłączywszy baterię, łączymy końcówki kondensatora z końcówkami diody świecącej. Podczas rozładowywania kondensatora (gdy następuje przepływ energii i ładunku) dioda będzie świecić.
▪ zdefiniowanie pojemności elektrycznej
[pic]
C- pojemność elektryczna kondensatora
Q- zgromadzony ładunek
U- przyłożone napięcie
Jednostką pojemności elektrycznej jest farad F
[pic]
▪ podanie zależności określającej cechy kondensatora
Pojemność elektryczna kondensatora zależy od:
- pola powierzchni okładek
- odległości między okładkami
- rodzaju użytego dielektryka
[pic]
▪ zdefiniowanie energii naładowanego kondensatora
Energia zgromadzona w kondensatorze jest równa polu figury pod wykresem zależności napięcia od ładunku U(Q)
[pic]
[pic][pic]
[pic]
▪ zadanie rachunkowe
KARTA PRACY UCZNIA 1
Zad.1.
Który z kondensatorów magazynuje więcej ładunku: kondensator o pojemności [pic]naładowany do napięcia 200V czy kondensator o pojemności [pic]naładowany do 100V? Który z nich gromadzi więcej energii?
Zad.2.
Oblicz ładunek zgromadzony w kondensatorze o pojemności [pic] naładowanym do różnicy potencjałów 15V. Wyraź odpowiedzi w mC i [pic]
III). EWALUACJA LEKCJI
▪ korzystając z karty pracy ucznia wybrani uczniowie odpowiadają na pytania podsumowujące temat lekcji
▪ ocenienie aktywności uczniów
▪ podanie uczniom zadania domowego
KARTA PRACY UCZNIA 2 (ewaluacja lekcji)
1. O czym informuje nas ...