Dodaj publikację
Autor
Beata Olszewska
Data publikacji
2011-05-17
Średnia ocena
0,00
Pobrań
262

Zaloguj się aby ocenić lub skomentować publikację.

Przygoda z plastyką - program własny zajęć plastycznych.
 Pobierz (doc, 64,5 KB)

Podgląd treści

Program własny
zajęć plastycznych „Przygoda z plastyką”
dla pierwszego etapu kształcenia
przeznaczony dla uczniów
klas drugich i trzecich

Opracowała:
mgr Beata Olszewska

SPIS TREŚCI

WSTĘP

I.CHARAKTERYSTYKA PROGRAMU

II. CELE PROGRAMU
Cele ogólne
Cele szczegółowe

III. PROCEDURY OSIĄGANIA CELÓW
Metody realizacji programu
Techniki plastyczne wykorzystane podczas realizacji programu
Formy prowadzenia zajęć

IV. TEMATYKA ZAJĘĆ

V. OCZEKIWANE EFEKTY

WSTĘP

Edukacja plastyczna jest istotnym elementem wspierającym rozwój dziecka w młodszym wieku szkolnym. Umożliwia dziecku postrzeganie tzw. wartości wizualnych tkwiących w otoczeniu czy też piękna tkwiącego w naturze,
przeżywanie i wyrażanie go za pomocą dostępnych technik plastycznych. Poprzez działania plastyczne dzieci mogą ćwiczyć spostrzegawczość, uwagę, pamięć oraz inne dyspozycje psychiczne, w tym między innymi, samodzielność w stawianiu celów, planowaniu oraz podejmowaniu i prowadzeniu działania, z czym wiąże się wytrwałość i umiejętność dokonywania wyborów.
Działalność plastyczna daje dzieciom możliwość uzewnętrzniania swoich marzeń, pragnień a także obaw i lęków. Jest zabawą, w której świat wyobraźni miesza się z zabawą.

I. CHARAKTERYSTYKA PROGRAMU

Program zajęć plastycznych „Przygoda z plastyką ” dostosowany jest do możliwości dzieci w młodszym wieku szkolnym.
Proponowane przez program działania plastyczne są treningiem sprawności i kompetencji dziecka (min. w zakresie radzenia sobie z przeszkodami), uczą dyscypliny w wykonywaniu zadań, są czynnikiem rozwoju samooceny oraz źródłem przyjemności, możliwości ekspresji i wypoczynku. Stymulują też zainteresowania i zdolności.
W programie umieszczone są tematy zajęć oraz propozycje rozwiązań. Będzie on realizowany społecznie w ramach zajęć pozalekcyjnych w wymiarze 2 godziny lekcyjne co dwa tygodnie.

II. CELE PROGRAMU

Cele ogólne:

- zapoznanie uczniów z różnymi technikami plastycznymi
-doskonalenie umiejętności manualnych
-wszechstronne rozwijanie osobowości uczniów z przygotowaniem
ich do uczestnictwa w życiu kulturalnym, poprzez pobudzanie
i usprawnianie procesów percepcji wizualnej oraz działalności
plastycznej

Cele szczegółowe:

-rozwijanie ogólnych zdolności poznawczych i zainteresowań
-rozwijanie poczucia estetyki
- rozwijanie aktywności twórczej uczniów
-uwrażliwianie na piękno wytworów rak ludzkich
-rozwijanie i pobudzanie wyobraźni dziecka
-wdrażanie do właściwego spędzania czasu wolnego czasu
-kształtowanie potrzeby rozwijania własnych uzdolnień

III. PROCEDURY OSIĄGANIA CELÓW

METODY REALIZACJI PROGRAMU

1.Metody słowne
2.Metody problemowe
3.Metody eksponujące
4.Metody praktyczne

TECHNIKI PLASTYCZNE WYKORZYSTANE
PODCZAS REALIZACJI PROGRAMU

-wydrapywanka
-malowanie akwarelą
-malowanie „ mokre w mokrym”
-monotypia
-malowanie na podkładzie z kaszy
-mozaika ze stempli ziemniaka
-witraż
-collage
-kalkografia
-lepienie z gliny
-modelowanie z masy solnej
-origami
-iris folding (technika migawki)

FORMY PROWADZENIA ZAJĘĆ

1.Forma zbiorowa
2.Forma indywidualna

IV. TEMATYKA ZAJĘĆ
|Lp. | Temat | Technika | Matreiały | Narzędzia |
|1. | Słoneczniki | collage |bibuła żółta, zielona i brązowa, |nożyczki, klej |
| | | |nasiona, kartka z bloku technicznego| |
| | | | | |
| | | |gazety ...