Zaloguj się aby ocenić lub skomentować publikację.
Program własny
zajęć plastycznych „Przygoda z plastyką”
dla pierwszego etapu kształcenia
przeznaczony dla uczniów
klas drugich i trzecich
Opracowała:
mgr Beata Olszewska
SPIS TREŚCI
WSTĘP
I.CHARAKTERYSTYKA PROGRAMU
II. CELE PROGRAMU
Cele ogólne
Cele szczegółowe
III. PROCEDURY OSIĄGANIA CELÓW
Metody realizacji programu
Techniki plastyczne wykorzystane podczas realizacji programu
Formy prowadzenia zajęć
IV. TEMATYKA ZAJĘĆ
V. OCZEKIWANE EFEKTY
WSTĘP
Edukacja plastyczna jest istotnym elementem wspierającym rozwój dziecka w młodszym wieku szkolnym. Umożliwia dziecku postrzeganie tzw. wartości wizualnych tkwiących w otoczeniu czy też piękna tkwiącego w naturze,
przeżywanie i wyrażanie go za pomocą dostępnych technik plastycznych. Poprzez działania plastyczne dzieci mogą ćwiczyć spostrzegawczość, uwagę, pamięć oraz inne dyspozycje psychiczne, w tym między innymi, samodzielność w stawianiu celów, planowaniu oraz podejmowaniu i prowadzeniu działania, z czym wiąże się wytrwałość i umiejętność dokonywania wyborów.
Działalność plastyczna daje dzieciom możliwość uzewnętrzniania swoich marzeń, pragnień a także obaw i lęków. Jest zabawą, w której świat wyobraźni miesza się z zabawą.
I. CHARAKTERYSTYKA PROGRAMU
Program zajęć plastycznych „Przygoda z plastyką ” dostosowany jest do możliwości dzieci w młodszym wieku szkolnym.
Proponowane przez program działania plastyczne są treningiem sprawności i kompetencji dziecka (min. w zakresie radzenia sobie z przeszkodami), uczą dyscypliny w wykonywaniu zadań, są czynnikiem rozwoju samooceny oraz źródłem przyjemności, możliwości ekspresji i wypoczynku. Stymulują też zainteresowania i zdolności.
W programie umieszczone są tematy zajęć oraz propozycje rozwiązań. Będzie on realizowany społecznie w ramach zajęć pozalekcyjnych w wymiarze 2 godziny lekcyjne co dwa tygodnie.
II. CELE PROGRAMU
Cele ogólne:
- zapoznanie uczniów z różnymi technikami plastycznymi
-doskonalenie umiejętności manualnych
-wszechstronne rozwijanie osobowości uczniów z przygotowaniem
ich do uczestnictwa w życiu kulturalnym, poprzez pobudzanie
i usprawnianie procesów percepcji wizualnej oraz działalności
plastycznej
Cele szczegółowe:
-rozwijanie ogólnych zdolności poznawczych i zainteresowań
-rozwijanie poczucia estetyki
- rozwijanie aktywności twórczej uczniów
-uwrażliwianie na piękno wytworów rak ludzkich
-rozwijanie i pobudzanie wyobraźni dziecka
-wdrażanie do właściwego spędzania czasu wolnego czasu
-kształtowanie potrzeby rozwijania własnych uzdolnień
III. PROCEDURY OSIĄGANIA CELÓW
METODY REALIZACJI PROGRAMU
1.Metody słowne
2.Metody problemowe
3.Metody eksponujące
4.Metody praktyczne
TECHNIKI PLASTYCZNE WYKORZYSTANE
PODCZAS REALIZACJI PROGRAMU
-wydrapywanka
-malowanie akwarelą
-malowanie „ mokre w mokrym”
-monotypia
-malowanie na podkładzie z kaszy
-mozaika ze stempli ziemniaka
-witraż
-collage
-kalkografia
-lepienie z gliny
-modelowanie z masy solnej
-origami
-iris folding (technika migawki)
FORMY PROWADZENIA ZAJĘĆ
1.Forma zbiorowa
2.Forma indywidualna
IV. TEMATYKA ZAJĘĆ
|Lp. | Temat | Technika | Matreiały | Narzędzia |
|1. | Słoneczniki | collage |bibuła żółta, zielona i brązowa, |nożyczki, klej |
| | | |nasiona, kartka z bloku technicznego| |
| | | | | |
| | | |gazety ...