Zaloguj się aby ocenić lub skomentować publikację.
PLAN WYNIKOWY Z BIOLOGII DLA KLASY I
LICEUM OGÓLNOKSZTAŁCĄCEGO
OPARTY NA PROGRAMIE NAUCZANIA NR. DKOS – 4015 – 5/02
ROK SZKOLNY 2010/2011
SEMESTR I i II
|NUMER LEKCJI |TEMAT |WYMAGANIA |
| | |podstawowe |ponadpodstawowe |
|1. |Zapoznanie z programem nauczania biologii oraz PSO. Biologia |Uczeń: |Uczeń: |
| |jako dyscyplina naukowa. |- Wykazuje, że biologia jest nauką o życiu. |- Wykazuje związek biologii z |
| | |- wymienia czynności życiowe oraz cechy istot żywych |innymi naukami przyrodniczymi. |
| | |- Dokonuje podziału biologii ze względu na przedmiot badań. |- Przyporządkowuje przedmiot badań odpowiednim naukom|
| | |- Ocenia przydatność biologii jako nauki w życiu codziennym |szczegółowym. |
| | |człowieka. | |
|2. |Historia rozwoju biologii . |Uczeń : |Uczeń : |
| | |- wymienia nazwiska naukowców, którzy przyczynili się do rozwoju | |
| | |nauk biologicznych | |
|3. |Podstawowe źródła wiedzy biologicznej. |Uczeń : |Uczeń : |
| | |- określa cechy obserwacji i doświadczeń |- omawia budowę mikroskopu optycznego oraz zasady |
| | |- określa różnice pomiędzy rozumowaniem dedukcyjnym a indukcyjnym |posługiwania się nim |
| | |- wymienia rodzaje mikroskopów |- charakteryzuje budowę i działanie mikroskopu |
| | | |elektronowego |
| | | |- wykonuje preparat świeży i dokonuje obserwacji |
| | | |posługując się mikroskopem optycznym |
|4-5. |Komórka jako elementarna jednostka strukturalna i funkcjonalna |Uczeń : |Uczeń: |
| |organizmu. |- wymienia i rozróżnia organelle komórki eukariotycznej |-charakteryzuje budowę poszczególnych organelli |
| | |- zna funkcje poszczególnych organelli komórkowych |komórkowych |
| | |-wykonuje schematyczny rysunek komórki zwierzęcej |-porównuje budowę komórki prokariotycznej i |
| | | |eukariotycznej |
| | | |- porównuje budowę komórki roślinnej i zwierzęcej |
|6 |Budowa i funkcja mitochondrium. |Uczeń: |Uczeń ; |
| | |- wymienia elementy budowy mitochondrium |- potrafi narysować schemat mitochondrium |
| | |- wymienia etapy oddychania komórkowego |- wyjaśnia, co to jest oddychanie komórkowe, wymienia|
| | | |jego etapy i wskazuje miejsce, w którym zachodzą |
|7 |Budowa i rola jądra komórkowego. |Uczeń : |Uczeń : |
| | |- wymienia elementy budujące jadro komórkowe |- wymienia funkcje jądra komórkowego |
| | |- wykonuje schematyczny rysunek jądra komórkowego |- wyjaśnia różnice między pojęciami : chromatyna, |
| | | |chromosom, chromatyda |
| | | |- opisuje budowę chromosomu |
|8 |Przebieg i znaczenie mitozy. |Uczeń : |Uczeń : |
| | |- wymienia i omawia fazy mitozy |- identyfikuje na schematach fazy mitozy |
| | |- wyjaśnia rolę mitozy w cyklu życiowym komórki |- potrafi zilustrować schematem podział mitotyczny |
| | | | |
|9. |Przebieg i znaczenie mejozy. |Uczeń : |Uczeń : |
| | |- wymienia kolejne fazy mejozy |- omawia poszczególne fazy mejozy |
| | |- wyjaśnia znaczenie mejozy |- ilustruje schematem poszczególne fazy mejozy |
| | |- definiuje pojęcia: biwalent , crossing-over |- identyfikuje fazy mejozy na schematach |
| | | |- porównuje mitozę i mejozę |
|10. |Powtórzenie wiadomości. | | |
|11. |Sprawdzian wiadomości – komórka. | | |
|12 . |Charakterystyka tkanki nabłonkowej. |Uczeń : |Uczeń : |
| | |- definiuje termin tkanka |- wyjaśnia związek budowy nabłonków z pełnionymi |
| | |- wymienia typy tkanek występujących w organizmie człowieka |przez nie funkcjami |
| | |-wymienia rodzaje nabłonka |- identyfikuje typy nabłonka na rycinach |
| | | |- podaje, gdzie dany rodzaj nabłonka występuje |
|13-14 |Charakterystyka tkanek łącznych. |Uczeń : |Uczeń : |
| | |- wymienia swoiste cechy tkanki łącznej |- analizuje związek pomiędzy budową a funkcją |
| | |- rysuje graf ilustrujący klasyfikację tkanek łącznych |wybranych tkanek |
| | | |- identyfikuje ...