Dodaj publikację
Autor
Urszula Lewandowska
Data publikacji
2011-05-17
Średnia ocena
1,00
Pobrań
232

Zaloguj się aby ocenić lub skomentować publikację.

Scenariusz opiera się na elementach metody ruchu rozwijającego Weroniki Sherborne. Inspiracją do napisania scenariusza był udział w warsztatach metodycznych „Alternatywne formy wychowania fizycznego w edukacji wczesnoszkolnej - Metoda Weroniki Sherborne”. Zajęcia mają na celu przede wszystkim wzmacnianie zaufania i akceptacji w relacjach uczeń-uczeń, poprzez ekspresję ruchową. Proponowane zajęcia ruchowe doskonale łączą się z innymi formami aktywności: muzycznej, plastycznej, a nawet matematycznej, polonistycznej, czy przyrodniczej. Można więc z powodzeniem wykorzystać je podczas zajęć zintegrowanych. Zajęcia nastawione są na współpracę uczniów. Czas trwania proponowanego scenariusza zajęć to około 65-70 minut. Zajęcia można zrealizować na lekcji wychowania fizycznego w ciągu 45 minut, pomijając niektóre elementy. Zajęcia należy przeprowadzić na sali gimnastycznej lub w sali świetlicowej. Niektóre elementy zajęć można przeprowadzić w sali lekcyjnej.
 Pobierz (doc, 49,5 KB)

Podgląd treści


|Przybory: |Woreczki gimnastyczne 1 woreczek na parę, 2 piłki, kartki, kredki, płyta z muzyką. |
|Czynności porządkowe: |zbiórka, krótkie wprowadzenie do tematu. |
|kształtowane umiejętności |Przebieg zajęć- zestawy ćwiczeń i zadań: |
| |„Test na kosmonautę”. Wykonywanie poleceń nauczyciela, np. 5 przysiadów. 5 skłonów, 5 |
|Orientacja w schemacie ciała, koordynacja ruchowa. |pajacyków, ćwiczenia równoważne- stajemy na jednej nodze, drugą podtrzymując ręką. |
| |Łapiemy równowagę, a następnie wyciągamy obie ręce w bok, stojąc na jednej nodze |
| |i starając się utrzymać równowagę przez 10 sekund. Ważne: Doceniamy starania |
| |uczniów i zaliczamy test każdemu z nich. |
|Orientacja w schemacie ciała, koordynacja ruchowo-wzrokowa, |„Zakładanie kostiumu kosmonauty”. Naśladowanie czynności ubierania poszczególnych |
|wyobraźnia, znajomość części ciała |elementów stroju kosmonauty - nauczyciel podaje komendy np. zakładamy skafander przez |
| |nogi, teraz ubieramy hełm, teraz ubieramy rękawice itp. Przy okazji sprawdzamy |
| |orientację w schemacie ciała, strona prawa-lewa, można |
| |przypomnieć nazwy palców: kciuk, wskazujący, serdeczny oraz części ciała: bark, |
| |łokieć, udo itp. |
|Koordynacja ruchowa, reakcja na sygnały, relacje interpersonalne. |„Rozruch rakiety”. Grupa siada po turecku w kole trzymając się za ręce. Dzieci odliczają|
| |do dwóch. Na komendę jedynki wykonują ruch do środka koła, |
| |a dwójki na zewnątrz - do tyłu. Potem następuje zmiana. Cały czas dzieci trzymają się |
| |za ręce. |
| |„Start rakiety”. Dzieci puszczają swoje ręce. W tym czasie z siadu |
| |dzieci powoli podnoszą się w górę, unosząc wyprostowane ręce nad głowę. Dłonie są |
| |złączone. Wspólnie z nauczycielem odliczają od 10 do 0. Na|
| |0 wszystkie dzieci wykonują podskok z klaśnięciem nad głową i okrzykiem „START!” |
| |Następnie przez wyznaczony czas dzieci biegają po sali z rękami wyprostowanymi przed |
| |sobą, naśladując odgłosy lecącej rakiety. |
| | |
| |„Lądowanie rakiety na nieznanej planecie”- Dzieci stają w kole. Nauczyciel|
| |i uczniowie odliczają do 10. W tym czasie dzieci powoli schodzą do siadu skrzyżnego. |
| |Ręce podobnie jak podczas startu, tylko najpierw są uniesione nad głową i są stopniowo |
| |opuszczane w dół. Na 10 dzieci siedzą po turecku, kładąc dłonie na kolanach. |
|Koordynacja ruchowa, orientacja przestrzenna, reakcja na sygnały, |„Spacer po nieznanej planecie”. Nauczyciel snuje opowieść o planecie, na której |
|wyobraźnia. |wylądowały dzieci. Podaje wiadomości o planecie np. jej powierzchnia jest bardzo |
| |gorąca, lepka, są na niej kałuże i kratery, które trzeba przeskoczyć, jest bardzo zimno |
| |itp. Dzieci poruszają się tak, jakby chodziły po takim terenie. |
|Koordynacja ruchowa, orientacja przestrzenna, relacje |„Spotkanie z mieszkańcami planety - robotami i gumowymi |
|interpersonalne, wyobraźnia. |ludkami”. Roboty poruszają się sztywno, jak maszyny, gumowe ludki są giętkie, poruszają |
| |się jak sprężynki. Można przydzielić dzieciom role odliczając do dwóch, lub każde |
| |dziecko ...